Geçen haftalarda okuduğumuz ki Tavo peraşasından sonra Yahudiler doğal olarak korku içindedir. Birbirinden sert doksan sekiz uyarı peraşada zikredilmiş ve bunların başı mıza gelebileceği belirtilmiştir. Bu uyarılar o kadar korkunç tur ki hazan bu bölümü okur ken sesini alçaltır. Raşi’ye göre Moşe bu uyarıları belirt tikten sonra, insanların yüz leri renk değiştirmeye başlar. Moşe onları cesaretlendirmek için, “Atem nitsavim ayom kullehem lifne Ad… E.loe hem / bugün hepiniz, hepiniz Tanrı’nın önünde duruyorsu nuz” diye söze devam eder. Raşi, Moşe’nin insanlara gü vence verdiğini öğretir. Bunu anlamak kolay değil. Orada duruyor olmaları nasıl bir güvence anlamına gelebilir sorusu gündemdedir. Bu so ruyu cevaplamaya başlamak için, öncelikle kendi hayatları mızdaki korkutucu şeyler üze rinde düşünelim. Hemen ilk soru olarak şu nu soralım: “Yaşıyor muyuz, yoksa sadece hayatta kalma ya mı çalışıyoruz?” Zaman zaman kendimize şu soruları sormak nasıl olur? “Hayal et tiğim veya yaşamayı umdu ğum hayatı mı yaşıyorum? Bu hayat yaşamak istediğim ha yat mı? Yoksa yaptığım sade ce hayatta kalmak ve bir son raki güne ulaşmakla mı?” Bu çok rahatsız edici bir soru çünkü tehlikede olan şey hayatın anlamı ve önemidir. Eğer cevabımız ‘hayatta kal mak’ ise hayatımızın amacını ciddi olarak düşünmeye başla mamız gerekir. Moşe’nin Bene Yisrael’in uyarıları duyduktan sonra kor kularını yatıştırma şekli, bizim sadece hayatta kalma ve ya şamama olasılığımız hakkın daki korkularımızı yatıştırma mızın yoludur. Bugün burada duruyoruz. Bugün buradayız ve elimizde fırsatlar var. David adında ALS hasta sı ‘Dirşu’ örgütü tarafından yürütülen, katılımcılarının bü yük miktarda Talmud öğren diği ve ara sıra materyal üze rinde test edildiği dünya ça pındaki programlardan biri ne katılmaktadır. Yazamıyor olmasına rağmen hiçbir testi kaçırmaz. Bilgisayarda yaz mak istediği harflere gözle riyle bakarak ‘yazabilmesini’ sağlayan özel bir teknolojiyle soruları cevaplar. Herhangi bir özel muafiyet istemez. Di ğer tüm katılımcılar gibi tüm materyali inceler ve ardından soruları cevaplamak için on beş saat harcar ve zamanında testi kuruma gönderir. En son testlerden birinde doktor ran devusu olsa da dönüşte ara bası kaza yapıp baştan teste dönmek zorunda kalsa da son testi de başarıyla teslim eder. Yani David sadece hayatta kalmaz aynı zamanda ‘yaşar’. Talmud, Pirke Avot’ta öğ rencilerine ölmeden önceki gün teşuva yapmalarını öğüt