Yahudi mistisizminin en önemli kitaplarından Zohar, (Tsav 31b); Oşana Raba´yı, Yom Kipur´a benzer bir Yargı Günü olarak tanımlar. Oşana Raba bu yıl 13 Ekim Pazartesi günü kutlanıyor.
Sukot Bayramı’nın yedinci ve son günü Büyük Oşana-Oşana Raba, Yahudi mistisizminin en önemli kitaplarından Zohar’da (Tsav 31b) Yom Kipur’a benzer bir Yargı Günü olarak tanımlanır.
Moşe Rabenu’dan itibaren, dilden dile aktarılan ve Tora’nın satır arası yorumlarını içeren Midraş’a göre, Tanrı, Avraam Avinu’ya şöyle demiştir: “Eğer çocuklarının kefareti Roş Aşana’da onaylanmazsa, Yom Kipur’da onaylayacağım. Eğer kefaretleri Yom Kipur’da da kabul edilmezse, Oşana Raba’da kabul edilecektir.”
İsrailoğulları Roş Aşana’da yargılandı, Yom Kipur’da gelecek yıl için kaderleri belirlendi, ama bu kararlar ancak, Sukot’un yedinci günü olan Oşana Raba ‘da yürürlüğe girecektir. Bu gün, teşuva (Tanrı’ya dönüş) için büyük bir fırsattır. Teşuva, aslında her zaman yapılabilir, ama Elul ayı ve daha sonra gelen ‘Ulu Günler’ olan Roş Aşana ve Kipur ile bu günlerden sonra gelen Oşana Raba, teşuvanın daha kolay bir şekilde kabul göreceği özel zamanlardır.
Teşuva/Tanrı’ya dönüş, ancak kalpten, samimiyetle yapıldığı zaman gerçekleşebilir. İnsanlara karşı yapılan hatalarda ise bağışlanabilmek için o kişiden direkt olarak içtenlikle özür dilemek gerekir.
Bu yıl 13 Ekim Pazartesi günü kutlanacak olan Oşana Raba’da sinagoglar daha çok aydınlatılır, Roş Aşana ve Yom Kipur’da olduğu gibi hahamlar, ehal, sinagog bir bayram havası ile beyazlara bürünür.
Oşana Raba’da ne yapılır?
Sukot Bayramı’nda (Şabat hariç) her sabah duasında Arba Minim-Dört Tür, dört çeşit bitkiyi (lulav (hurma ağacı dalı), etrog (ağaçkavunu olarak bilinen turunçgil),adas(mersin ağacı dalı), arava (söğüt ağacı dalı), ellerinde tutan erkekler Sefer Tora’nın bulunduğu Teva’nın etrafında bir kez Akafa/tur atarlar. Bu tur sırasında “Anna Ad. Oşia Na,Anna Ad.Atsliha Na/Sana Yalvarıyoruz Tanrı’m Bizi Kurtar, Sana Yalvarıyoruz Tanrı’m,Bizi Başarıya Ulaştır”(Teilim 118-25) bölümleri söylenir. Akafa yapılırken söylenen özel duada Oşana sözcüğü birçok kez tekrar edilir. Bu yüzden bu dualara Oşanot denilir.
Ancak Sukot’un yedinci gününde -bu yıl 13 Ekim Pazartesi sabahı-Teva’nın etrafında yedi (Akafa)tur atılır, bu yüzden bu güne, Büyük Oşana anlamına gelen Oşana Raba denir (Büyük Yakarış). Yedi Akafa’nın her biri, atalarımızdan birinin adına yapılır: sırasıyla Avraam, Yitshak, Yaakov, Moşe, Aaron, Yosef ve Pinehas, David. Onların liyakatlerinin hatırına bizi kurtarması için Tanrı’ya dua edilir. Buna ek olarak Yom Kipur’da olduğu gibi Tanrı’nın bizi İyi Bir Yaşam Kitabı’nda, Dürüstlerin ve O’na Bağlı Olanların Kitabı’nda, Erdemlilerin ve Günahsızların Kitabı’nda, Refah ve İyi bir Geçim Kitabı’nda mühürlemesi için dua edilir.
Oşana Raba’da, yedi Oşanot bittikten sonra, sinagogdaki kadın, erkek, çocuk, herkes beş söğüt dalından oluşan Aravot (arava tekil, aravot çoğul) demetiyle toprağa beş kez vurur.
Tanrı’ya övgülerimizi dile getirdiğimiz bu geleneğimiz ile Tanrı’nın İyiliği’nin üzerimizde olması, bizleri başarıya ulaştırması, bize sevinç içinde, bolluk içinde geçecek iyi ve uzun bir yaşam vermesi için, Tanrı’nın yeryüzünü sulaması, tüm dünyayı İyiliğiyle doyurması, ellerimizi dualarıyla ve Elleri’nin zenginliğiyle doyurması için dua ederiz. Toprak için zamanında yağmur yağdırması ve yaptığımız işleri kutsaması, kurtuluş ve bağışlayıcılık dileriz. (Tefila Lehavatat Arava ritüelinin tam metni Gözlem- Şaloş Regalim Kitabı s.404- http://www.gozlemkitap.com/urun-25466-salos_regalim.html)
Bazı Sefarad toplumlarda tören sonunda arava demetlerini evlerdeki mezuzaların yanına asma geleneği vardır.