İsrail´de, lise öğrencileri için Harvard Üniversitesi ile geliştirilen yapay zeka destekli özel öğretmen uygulamasının denemesi başladı. Hedef, karşılanabilir, birebir özel derslerle eğitim eşitsizliğini azaltmak…
İsrail’deki öğrencilere özel ders alma fırsatı yapay zekâ ile sunulmaya başlandı. Böylece, İsrail, dünyada ulusal düzeyde yapay zekâ destekli özel öğretmen uygulamasını başlatan ilk ülke oldu.
İsrail’de eğitim alanında 50 yıldır faaliyet gösteren STK, Center for Educational Technology (CET) ve İsrail merkezli yapay zekâ şirketi eSelf, her öğrenciye özel ders veren yapay zekâ tabanlı sanal öğretmenler geliştirdi. Bu projede özellikle Harvard Üniversitesi’nin akademik danışmanlık sağladığı belirtildi.
Bu girişim, özel ders alabilen ve alamayan öğrenciler arasındaki eğitim farkını kapatmayı amaçlıyor. Uygulama ilk olarak matematik ve İbranice derslerinde kullanılacak. Yapay zekâ avatarları, öğrencilerle doğal konuşmalar yürütebiliyor, görsel içerik üretiyor, sorulara yanıt veriyor ve dersleri bireysel ihtiyaçlara göre şekillendiriyor.
Öğrenciler, avatara dış görünüşlerini ve kişilik özelliklerini seçerek kişiselleştirme imkanı da buluyor. Sistem, dikkat dağıtmadan eğitimi odak noktaya alıyor: eğer öğrenci konuyu terk edip sohbete başlamaya kalkarsa, avatar nazikçe onu tekrar derse yönlendiriyor.
Proje şu anda ücretsiz bir deneme aşamasında. İlk 10 bin öğrenci İngilizce mezuniyet sınavına hazırlanmak için bu sistemi kullanabilecek. Daha sonra aylık ücretli bir model planlanıyor. Fiyat henüz açıklanmadı ama şirket, maliyetin “özel dersin çok altında” olacağını söylüyor.
Harvard’ın desteğinin yanı sıra CET’in pedagojik altyapısıyla güçlenen bu proje, eğitim dünyasında yeni bir dönemin kapısını aralıyor. Ancak bazı önemli sorular hâlâ cevapsız: Sanal bir avatar gerçek bir öğretmene karşılık gelebilir mi? Gerçek empati ve bağlantı kurabilir mi?
Yaz sonunda pilot programın sonuçlarıyla bu soruların yanıtları da netleşecek.