Eğlence, spor ve müzik sektörlerinde rahatsız edici antisemitizm

Barış için Yaratıcı Toplum (CCFP) adlı grup, dijital medya, eğlence ve spor sektörleri hakkındaki raporunda, antisemitizm sorununun boyutunu ´göze batan´ olarak niteliyor.

Janet MİTRANİ Dünya
24 Ağustos 2022 Çarşamba

"Nefreti Tetiklemek: Eğlence ve Spor Sektörleri Büyüyen Antisemitizm Tehdidiyle Nasıl Mücadele Edebilir?" adlı 20 sayfalık rapor, geçtiğimiz bir buçuk yılda film ve televizyon stüdyoları, ünlüler, 'influencer'lar, tanınmış sporcular ve sosyal medya platformlarını konu alan yüzlerce olayı belgeliyor.

Kendilerini antisemitizm ve anti-Siyonizm’le mücadele etmeye adamış eğlence sektörü çalışanlarından oluşan CCFP - Barış için Yaratıcı Toplum, raporunu ağustos ayı başlarında yayınladı.

Raporda Uluslararası Holokost Anma İttifakı'nın (IHRA) antisemitizm tanımı temel alınıyor. Bu tanıma göre Yahudilere yönelik nefret olarak ifade edilen belirli bir Yahudi algısı, İsrail'in 'Yahudi topluluğu' olarak algılanmasından dolayı hedef alınması ve Holokost inkarı, antisemitizm olarak tanımlanır.

Raporun film ve televizyona odaklanan bölümünde, siyahi çocuk ve yetişkinler üzerinde bilimsel deneyler yapan Epstein adında bir kötü karakterin yer aldığı 'Lovecraft Country' adlı HBO dizisinde, 'açık antisemit mecazlar' bulunduğu belirtiliyor. CCFP'in raporuna göre, HBO'nun tasviri "antisemit kan iftirası benzeri temalar" barındırıyor.

Spor sektöründeki antisemitizme değinen rapor, Amerikan Ulusal Futbol Ligi oyuncusu DeSean Jackson'ın 2020'de Instagram hesabında doğruluk payı olmadan Hitler'e atfedilen bir alıntıyı paylaştığından bahsediyor. Alıntıda Yahudilerin Amerika'ya ‘şantaj’ ve ‘zorbalık’ yaptığı iddia ediliyor.

CCFP, Amsterdam futbol takımı AFC Ajax taraftarlarına sıkça yöneltilen antisemit küfürlerin de altını çiziyor. Takım uzun süredir Yahudi toplumu ile bağlantılı olarak görülmekte ve karşı takım taraftarları da, rapora göre, "Hamas, Hamas, Yahudiler gaza" anlamına gelen tezahüratlarda bulunuyor.

Müzik sektörüyle ilgili olarak ise CCFP, anti-Siyonist olduğu bilinen ve konserlerinde İsrail'in Davud'un Yıldızı ve dolar şeklinde bombalar attığı animasyon görüntüleri yayınlayan Pink Floyd üyesi Roger Waters'ı belgelemenin yanı sıra antisemit hip hop şarkı sözlerinin yaygınlığına da değinmiş.

CCFP, TikTok, Spotify, YouTube, Soundcloud ve Clubhouse gibi dijital platformlardaki antisemitizmi de belgeliyor. Rapor, Facebook ve Twitter gibi daha büyük sosyal medya platformlarını araştırma dışında bırakmış. Daha önceleri müzik menajeri ve avukat olarak çalışmış olan CCFP Direktörü Ari Ingel, CCFP'nin büyük platformları raporlayacak kapasitesinin bulunmadığını ifade etti.

Rapora göre "Yahudi gençler TikTok'ta sürekli olarak günlük spam ve ölüm tehditleriyle yağmalandıklarını söylüyor." Spotify'da ise Nation of Islam (İslam Ulusu) hareketinin lideri Louis Farrakhan'ın sorunlu podcast'leri ve Nasyonal Sosyalist Siyahi Metal müzik grupları dahil olmak üzere bazı şarkıcıların açıkça antisemit sözlere sahip olan şarkıları yayınlanıyor.

Rapora göre nispeten yeni bir uygulama olan Clubhouse'ta, sohbetler canlı ve konuşulanları gerçek zamanlı olarak izlemek zor. Clubhouse'taki sesli sohbet odalarının isimleri arasında ‘Amerika'da Beyaz Yahudiler, siyahilerden daha fazla güce sahip’, ‘GERÇEK SAVAŞ Yahudiler ve Asyalılar, Siyahi Onarıma karşı’ ve ‘6 milyon Yahudi gerçekten öldürülmüş müydü?’ bulunmakta.

Rapor, şirketler ve kurumlar için ekiplerine Çeşitlilik, Eşitlik ve Kapsayıcılık (DEI) konusunda bir uzman eklemek ve insan kaynakları bölümleri için de yıllık antisemitizm konulu zorunlu eğitim toplantıları düzenlemek gibi pratik reformlar sunuyor.

CCFP eğlence şirketlerinin, spor liglerinin ve dijital servislerin, IHRA antisemitizm tanımı benimsemelerini tavsiye ediyor. Böylelikle yöneticiler, ifadeler, olaylar, içerik veya davranışlar antisemitizm çizgisini geçtiğinde bunu belirleyebilecekler.

CCFP, medya kuruluşlarının yazar Ben Freeman'ın çalışmasından esinlenen ‘Tevye Testi’ni de benimsemeleri gerektiğini söylüyor. Kadınların filmlerde nasıl yansıtıldığını ölçen ‘Bechdel Testi’ gibi, adını 'Damdaki Kemancı' filminin baş karakterinden alan Tevye Testi de Yahudilerin medyada nasıl yansıtıldıklarını ölçmek için bir yöntem sunuyor.

CCFP, çoğu grubun antisemitizmi gözlemlediğini, fakat bunların çoğunun kamuoyunu şekillendirmekle sorumlu iki sektör olan eğlence ve spor sektörlerini yakından incelemediklerini ifade ediyor.

Ari Ingel, değişimin bir gecede olacağını beklemediğini, raporun ihtiyaç duyan sektörlere dönüşüm ve sorumluluk bilinci yaratmak için ilk adımı sunduğunu belirtiyor. Ingel konuşmasında, "Bu her şeyin sonu olmayacak; bu bir başlangıç. Bu adımları benimsemek yıllar alacak. Bu bir süreç" ifadelerinde bulundu.

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün