Mısır´da 43 milyon yaşında dört ayaklı balina fosili bulundu

Bilim insanları, balinaların karadan denize geçişinin izini sürmeye yardımcı olan, daha önce bilinmeyen dört ayaklı bir balina türünün 43 milyon yıllık fosilini keşfetti.

Dünya
27 Ağustos 2021 Cuma

Araştırmacılar ekibi, yeni keşfedilen amfibi balinanın Mısır'da bulunduğunu ve geçiş türleri kategorisine giren tükenmiş bir balina soyu olan Protocetidae'ye ait olduğunu açıkladı.

Fosil, bir zamanlar denizlerle kaplı ve balinaların evrimini gösteren bir dizi keşif sağlayan Mısır'ın Batı Çölü'ndeki orta Eosen kayalarında ortaya çıkarıldı. Daha sonra Mansura Üniversitesi Omurgalı Paleontoloji Merkezi'nde detaylıca incelendi.

'Phiomicetus anubis' adlı balinanın hayattayken tahmini vücut uzunluğunun yaklaşık üç metre ve vücut kütlesinin yaklaşık 600 kilogram olduğu belirtiliyor. Döneminin muhtemelen en büyük yırtıcısı olduğu düşünülen bu balinanın iskeleti, onun Afrika'da bilinen en ilkel protocetid balina olduğunu da ortaya koyuyor.

'Proceedings of the Royal Society' dergisinde yayınlanan makalenin baş yazarı Mansura Üniversitesi'nden Abdullah Gohar, "Phiomicetus anubis, önemli yeni bir balina türü. Mısır ve Afrika paleontolojisi için kritik bir keşif" ifadelerini kullandı.

Araştırmacılar, son fosil keşiflerine rağmen, Afrika'daki erken balina evriminin büyük ölçüde bir sır olarak kaldığını belirtiyorlar. Bölgede daha fazla çalışma ile amfibi balinalardan tamamen suda yaşayan balinalara evrimsel geçiş hakkında yeni ayrıntıların ortaya çıkma potansiyeli olduğu da belirtiliyor.

Yeni bulunan bu fosil, antik ekosistemler hakkında da yeni soruları gündeme getirdi ve araştırmaları Mısır'daki eski balinaların kökeni ve bir arada yaşamasıyla ilgili sorulara yöneltti.

Balinaların nesli tehlikede mi?

Balinalar besin zincirinin en üstünde yer alıyor ve okyanusların genel dengesinde önemli bir rol oynuyor. Özellikle, atmosferden karbon yakalama konusunda yararlı bir işlevleri var.

Her balina, yaşamı boyunca büyük miktarda karbondioksitı vücudunda depoluyor.

Ancak uluslararası Vahşi Yaşam Vakfı'na (WWF) göre 13 büyük balina türünden altısı 'nesli tükenmekte olan' veya 'savunmasız' olarak sınıflandırılıyor.

Kaynak: Euronews