5 Ağustos 2020 Çarşamba 22:22

Viktor Ullmann (1920-1927 arası Prag Yılları)

Renan KOEN Perspektif 2702 görüntüleme
26 Şubat 2020 Çarşamba

Mayıs 1919... Viktor Ullmann, Schoenberg ile henüz bir seneden az çalışmışken hayatında önemli bir karar alır. Sınıf arkadaşı Martha Koref ile evlenir. Üniversiteyi bırakır ve aniden Prag’a taşınır. O zamanlar son derece kozmopolit bu Avrupa başkenti, Ulusal Çek Tiyatrosu ve Yeni Alman Tiyatrosunun merkezidir.

Ullmann 1920 senesinde, Yeni Alman Tiyatrosuna koro direktörü ve çalıştırıcısı olarak katılır. Ullmann, burada tiyatronun direktörü olan Alexander Zemlinsky’den, son derece detaylı bir eğitim alır. Bu titizlikle gerçekleşen eğitim, Ullmann’ın hem Alman hem de Çek repertuvarını kapsamlı bir şekilde öğrenmesini sağladı. Ullmann’ın koro direktörü olarak görevi ise koroyu çeşitli prodüksiyonlara hazırlamaktı. Bu prodüksiyonların arasında, büyük besteci Schönberg’in, 1921 senesinde sahnelenen ‘Gurrelieder’ adlı eseri ile Mozart’ın ‘Bastien und Bastienne’ eserleri de yer alır. Ullmann, 1922 yılında, tiyatronun şefi olarak atanır. Bu görevine 1927 senesine  kadar devam eder.

Müzisyenliğinin şekillendiği bu Prag yılları boyunca Ullmann, yeni eserlerin birçok performansına şahit olmuştu. Bunların arasında, hayat boyu hayranlık duyacağı Berg’in ‘Wozzeck’ adlı eserinin, Çek Ulusal Tiyatrosunda gerçekleşen Prag galası yer alır. 

Yeni Alman Tiyatrosundaki faaliyetlerine paralel olarak Ullmann, yeni eserler bestelemekteydi. Bunlardan bazıları, 1923’te şan ve piyano için bestelediği Sieben Lieder, 1924 yılında bestelediği the Octet, 1925 yılında bestelediği Klabund’un Kreidekreis’i, Symphonische Phantasie ve Variationen und Doppelfuge über ein Klavierstück von Arnold Schönberg sayılabilir. Bu son eserinin orkestraya uyarlanmış versiyonu 1934’te prestijli “Emil – Hertzka – Gedächtnispreisin” ödülüne layık görülmüştü.  

1927 sezonunda görev yapmak üzere Ullmann, Aussig Operasına şef olarak atanmıştı. Burada, Tristan und Isolde, Ariadne auf Naxos, Le nozze di Figaro ve Jonny Spielt Auf gibi önemli eserleri yönetmişti. Bu sezonun ardından Prag’a dönen Ullmann’ın o sırada sürekli bir görevi olamamış dolayısıyla bu süre zarfında serbest besteci olarak kariyerine devam etmişti.  

 

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün
Yorum Yapmak için üye girişi yapın!Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor...
Üye Girişi yapmak için Tıklayın

İLGİLİ HABERLER

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

gazete sayfası

Tünelin Ucu-İzel ROZENTAL

Tünelin Ucu-İzel ROZENTAL