Kİ TAVO - BİKURİM

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
5 Eylül 2012 Çarşamba

Veaya ki tavo el aarets…….velakahta mereşit kol peri adama…….vealahta el amakom – Tanrı’nın sana vereceği toprakları mülk edindiğinde ….ilk meyvelerini alacak…….ve Tanrı’nın seçtiği yere götüreceksin.” (Devarim 26/1-2)

Bikurim mitsvası yani ilk ürünlerin Bet Amikdaş’a getirilmesi Tanrı’nın cömertliğine ilişkin bir teşekkür niteliği göstermektedir.

Sifri adlı kaynak burada örtülü bir anlamdan söz eder: Bu mitsva ancak Erets Yisrael’e girdikten sonra yerine getirilebilir. Bu mitsvanın kutsal topraklara girilmesi ile nasıl bir bağlantısı olabilir?

Bikurim mitsvası her ne kadar Tanrı’nın cömertliğine bir teşekkür ifadesi taşıyorsa da bu aslında Tanrı’nın Erets Yisrael’e girmemizi sağladığı için bir şükran sunulması halidir. Burada bir noktaya daha dikkat etmek gerekir. Tora’nın hiçbir yerinde Şavuot bayramı Tora’nın verilişi olarak zikredilmemektedir. Bu bayram her yerde Bikurim bayramıdır ve bu amaçla şükranlarımızın sunulması Sina Dağında Tora’nın alınması olayının bile önüne geçmektedir.

Şemot Raba 4/2’de yazılı olan bir midraşa göre Moşe, Yitro’ya veda etmeden Tanrı’nın emrine uyup yeniden Mısır’a dönmemiştir. Çünkü Yitro kendisini yabancı olduğu bir yerde uzun süre misafir etmiştir.  Moşe Tanrı’nın emrini yerine getirmenin şart olduğunun bilincindedir ancak Tanrı’nın istediği şeylerden bir tanesi de kişinin kendisine yapılan iyilikleri unutmamasıdır.

Benzer şekilde Tanrı Mısır’ı kan belasıyla vuracağı zaman Moşe asasıyla Nil nehrine vurmaz. Çünkü Nil nehri onu Paro’nun kızına götürmüştür ve Moşe Nil Nehrine vurmak istemez. Onun yerine bu işlemi Aaron yapar.

Sabah uyandığımızda daha ellerimizi bile yıkamadan bize canımızı geri döndüren Tanrı’ya şükranlarımızı “mode ani” cümlesi ile ifade ederiz.

Görüldüğü üzere teşekkür etmek Tora’nın çok önemsediği emirlerden bir tanesidir. Çocuklarımıza bunu öğretmek için verebileceğimiz sayısız örnek vardır ancak öncelikle kendimizin buna örnek olması gerekmektedir.

Midraş, Bikurim mitsvasının öneminin bu mitsva ile ilgili kutlamalara da yansıdığını anlatır. Bu mitsva midot yani davranışlarımızı rafine etmek konusunda bizlere önemli mesajlar verir.