Omer ( 6 ) -- 28 Nisan Perşembe akşamı ve Cuma günü : Hesed’in içinde Yesod-Sevecenliğin,iyiliğin içinde bağ- temel kurmak

OMER SPİRİTÜEL GELİŞİM ADIMLARI- 28-29-30 NİSAN ve 1 MAYIS AKŞAMLARI

Kavram
26 Nisan 2016 Salı

Hareket Noktaları:

 

        Tanrı ile--Hesed’in içinde Yesod, önceden planlamadan, anında yapılan sevecenlikleri temsil eder. Bugün dua ederken, duanın içine, o anda kim olduğumuzu yansıtan özgün ve benzersiz bir dua dahil etmek.

Kelimelerin sınırlamalarından kaçıp, Tanrı’ya şükranlarımızı müzik, şarkı ve şiirlerle ifade etmek.

Başkaları ile--  Talmud (Succah 49b) der ki, iyilik dolu davranışlar, hayır için yapılan davranışlardan bile daha üst seviyede sayılır. Çünkü iyilik dolu davranışlar, bir eylem gerektirir ve ihtiyacı olmayana, hatta bir ölüye bile yapılabilir.

Birine hiç beklenmedik, ani ve içten gelen bir iltifat yapmak.

 

Kendimiz ile--Yaptığımız iyilikleri, güzellikleri nasıl ifade ettiğimiz üzerine düşünmek. Basmakalıp bir şekilde mi, yoksa yürekten mi? Bize yapılan bir iyiliğin karşılığı olarak mı, yoksa hiçbir şeye bağlı olmadan kendi inisyatifimizle mi? Verme şeklimizi, belli kişilere olan gerçek bağlılığımızı gösterecek şekilde nasıl değiştirebiliriz?

Kendimiz ile dış dünya arasına koyduğumuz maskeleri dikkatlice gözden geçirmek. Kişiliğimizin hangi yönlerini başkalarından saklıyoruz? Neden başkalarıyla olan ilişkimizi, bağlantımızı bu şekilde sınırlamayı seçiyoruz?

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Cuma akşamı,önce Kiduş yapılır, sonra Omer sayılır.

 

 

Omer (7) --    29 Nisan Cuma akşamı ve Cumartesi günü : Hesed’in içinde Malkut-Sevecenliğin,iyiliğin içindeki asalet

 

Hareket Noktaları:

 

 Tanrı ile--Bu, bizim için, Tanrı’ya, bizden beklenenin veya gerekli olanın üzerinde bir şey verme fırsatıdır.

Tanrı ile ilişkimizde yenilikçi ve yaratıcı olmak.

Rabbi’lerin koyduğu (Derabanan) mitzvaları yerine getirmeye özen göstermek.

 

Başkaları ile-  Rabi Moshe Cordovero,Tomer Devorah adlı eserinde, iyilik dolu davranışı, mantık sınırlarının ötesine taşır.İhtiyaçlı birine yemek verdiğimiz zaman kendimizi iyi hissederiz.Eğer yemek verdiğimiz kişi  şikayetçi bir tavırla daha iyi yemek veya daha çok para istediğini söylerse,bunu nasıl karşılarız?  Bunun cevabı, vermeyi onların iyiliği mi, yoksa kendi iyiliğimiz için mi yaptığımızın gerçek göstergesidir. Gerçek iyilik, karşılığında hiçbir beklenti olmadan yapılan iyiliktir.

 

Kendimiz ile-- Tanrı’ya inancı tam olan Nahşon ben Aminadav, henüz daha yarılmadan Kızıldeniz’in içine doğru yürümüş, sular ancak boyun hizasına kadar geldiğinde deniz ikiye ayrılmıştı. Bu, bir Malkut hareketidir, çünkü Tora bize,  sınırları,  bir kralın yıkabileceğini söyler. Nahşon, halkının iyiliği için spontan ve bencil olmayan bir şekilde hareket eder.

Nahşon ben Aminadav gibi olmak, harekete geçmek.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Şabat bitişinde önce Omer sayılır, sonra Avdala yapılır.

 

 

II. HAFTA: GEVURA: Adalet, yargı, disiplin, sınır, katı yargı, azim, gayret, sebat,düzen- (İtshak)

 

Omer ( 8) --   30 Nisan Cumartesi akşamı ve Pazar günüGevura’nın içinde Hesed-Disiplin ve sınırlılığın içindeki iyilik, sevecenlik

 

 

Hareket Noktaları:

 

        Tanrı ile-Talmud ‘da anlatılan bir olayda, Rabbi Meir’i üzen bir komşusu vardır. Rabbi Meir bu komşusunun ölmesi için dua etmek ister. Rabbi Meir’in karısı ise, ona anlatır ki; Tanrı’nın asıl isteği, bu kişinin kötü ve ahlaksız hareketlerinden kurtulup, Tanrı hizmetine dönmesidir. Karısının tavsiyesine uyan Rabbi Meir, bu kişinin teşuva yapması için dua eder ve komşusu Tanrı Yolu’na döner.

Anlamamız gereken, herhangi bir kişi bir günah işlediği zaman sadece etrafındaki herkese ve dünyaya değil, Tanrı’nın İlahi Plan’ına da zarar verir.

Duamız, günah işleyen herkesin bu yoldaki hatalarını fark etmeleri ve onların Tanrı Hizmetine geri dönmeleri şeklinde olmalıdır.

 

Başkaları ile--  Merhametli olmak. Eğer birinin yanlış bir spiritüel yolda olduğunu fark edersek, ona hata yaptığını anlatmak, bir mitzvadır. Eğer birini azarlayacağımız veya uyaracağımız bir durum varsa, bunu samimi bir iltifat ve övgü ile yumuşatmamız gerekir.

Bet Amikdaş zamanında, ölüm cezasını gerektiren bazı suçlar vardı. Talmud; “Komşunu, kendin gibi sev” cümlesinden; ölümün olabildiğince acısız olması gerektiği sonucunu çıkarır.

İnsanlara karşı hareketlerimizde, özellikle bugün, onlara acı verecek bir şey bile söylememiz gerekiyorsa, bunu mümkün olduğunca nazik ve acı vermeden yapmaya çalışmak.

Raşi, Tora yorumlarının başında, anlatır ki, Tanrı, dünyayı yaratmak istediği zaman, ilk olarak Tanrı’nın “Yargı Niteliği” ile yaratmak ister. Ancak, dünyanın salt yargı niteliği ile varlığını sürdüremeyeceğini görür ve “Merhamet Niteliği”ni de ekler.

Bu, her an aklımızda tutmamız gereken ve özellikle birisi bize haksızlık yaptığı zaman hatırlamamız gereken bir niteliktir. Biz haklı olsak ve kurallara  göre karşımızdaki haksız olsa bile, dünya katı kanunlarla varolmaya devam edemez.

Tanrı’ya benzemeye çalışıp, bize haksızlık edene de merhamet göstermek.

 

Kendimiz ile--Başkalarına iyi bir örnek teşkil ettiğimizden emin olmak, onlara Tanrı’ya hizmet yolunda nasıl davranılması gerektiğini göstermek. Her yaptığımızın, başkaları ve tüm dünya üzerinde bir etkisi olduğunun farkında olmak ve buna göre hareket etmek.

Rabbi Nechunia’ya, nasıl bu kadar uzun bir yaşamı hak etmiş olabileceği sorulur. Rabbi de, her akşam uyumadan, gün içinde onu kırmış olan bütün kişileri affettiğini açıklar.

Bu akşam uyumadan, gün içinde bizi üzen veya bize karşı tatsız bir davranışta bulunan herkesi affetmeye çalışmak.

 

 

Omer ( 9 )—1 Mayıs Pazar akşamı ve Pazartesi günü: Gevura’nın içinde Gevura- Disiplinin içindeki Disiplin ve Sınırlılık

Hareket Noktaları:

 

 Tanrı ile--Güçlü kimdir? Güçlü, kişisel arzularını bastırabilendir.”(Pirke Avot 4:1).Arzu ve isteklere yenik düşmemek için daha çok çaba göstermek. Bakması yasak olan şeylere bakmamaya ve/veya söylenmesi yasak olan şeyleri söylememeye dikkat etmek.

Başımıza gelen her şeyi hak ettiğimizi kabul etmek.

 

 Başkaları ile--Talmud’a göre (Yevamos 65b) ,nasıl ki kabul edilecek bir şeyi söylemek mitzva ise, kabul edilmeyecek bir şeyi söylememek de aynı şekilde mitzvadır. Birinin yanlış yaptığını görünce onu uyarmak nasıl ki bir mitzva ise, karşındakinin dinlemeyeceğini veya sinirleneceğini bildiğimiz bir şeyi söylemekten kaçınmak da bir mitzvadır.

Bugün konuştuğumuz kelimelere dikkat edelim. Kabul ediliyorlar mı? Yerinde ve uygun kelimeler mi? Bir fark yaratacaklar mı, yoksa sadece husumet ve nefret mi yaratacaklar?

 

Kendimiz ile-Gerçek gevura; azim, gayret ve sebattır. Kendine bir şans daha vermek, daha önce birçok kez başlayıp da başaramadıysak bile, yine başlamak. Kendine nefes alacak bir ara vermek.

 




OMER 5. Gün

Omer ( 5 ) -- 27 Nisan Çarşamba akşamı ve Perşembe günü: Hesed’in içinde Hod- İyiliğin içindeki Kabul


Hareket Noktaları:

Tanrı ile--Hepimiz eksik olarak yaratıldık, dua ve zorlu bir çalışma süreciyle tamamlanmaya çalışıyoruz. Yemekten (et, tavuk, balık, sıvı, İsrael’de olmayan-yani nar,incir,üzüm,zeytin,hurma harici- meyveler yedikten )sonra söylenen duadaki “bore nefaşot-canlıları yaratansın”kısmının anlamını dikkatlice düşünmek..

Tanrı’ya, bizi eksiklerimizle yarattığı için teşekkür etmek.

Başkaları ile--Birisi için, onun takdir edeceği bir iyilik yapmak.

Bizim için herhangi bir iyilik yapan herkese teşekkür etmek ve onlarsız tam olamayacağımızı takdir etmek.

Kendimiz ile--Başkalarının yaptığı iyilik ve güzelliklerle hayatımızın daha iyi bir hale geldiğini kendi kendimize itiraf etmek. Ruhlarımız “tek başlarına” durmak için yaratılmamıştır. Kendilerini tamamlayacak diğer ruhlara gereksinim duyarlar.

Doğamızdan gelen kendi kendine yeterlilik (ve ego) hallerimizin üstesinden gelerek birisinden yardım istemek.


OMER çizelgesi


http://www.sevivon.com/images/stories/dokumanlar/omer_zaman_cizelgesi_2016.pdf