10 maddede finansal yönetim

Finans fon fazlası ve fon açıklarının yönetimidir. Finansal Yönetimin verimli ve etkin olması bir disiplin ve sistem işidir. Bu yazıda finansal yönetimin nasıl yapılması gerektiğini irdeledik

Cüneyt DİRİCAN Ekonomi
17 Şubat 2016 Çarşamba

1.  Finans fon fazlası ve fon açıklarının yönetimidir. İşletmenin varlık ve yükümlülük dengesinin sağlanması işlemidir. Diğer bir deyişle, alacak ve borçların, gelir ve giderlerin dengede götürülmesi işlemidir. Aslında, bireysel ve aile bütçesi için de aynı prensipler geçerlidir.

2.             Finansal Yönetimin verimli ve etkin olması bir disiplin ve sistem işidir. Metodolojik olarak nasıl bir finansal yönetim istendiği tanımı olmadan işletmede sağlıklı bir finansal performans yönetimi yapılması zordur.

3.     Finansal Yönetim dört temel adımdan oluşur :

a. Finansal Planlama

b. Finansal Yönetim

c. Finansal Analiz

d. Finansal Kontrol

4.  İşletmede defterlerin düzenli tutulması, muhasebe ilkelerine uyum, Türk Ticaret Kanunu’na (TTK) göre Uluslararası Finansal Raporlama Sistemi (UFRS) esasına uygunluk, fatura, fiş gibi belgelerin kayıtlı ve nizami olması etkin bir finansal yönetim için gereklidir, çünkü kayıtların güncelliği, doğruluğu sayesinde nakit akışları doğru tahmin edilebilir. Kayıtların güncelliği aynı zamanda kredi kullanımında doğru değerlendirme nedeni ile doğru finansmana imkân sağlayacaktır.

5.  ANCAK, kayıtlar muhasebe konusudur, finansın değil. Finans ve muhasebe aynı şeyler değildir. Birbirlerinin ayrılmaz tamamlayıcı parçasıdır, aynen pazarlama ve satış gibi. Finans kayıtlara sebep olur, kayıtlardan beslenerek finans kararları alınır.

6.  Muhasebe ve finans işlemlerinde işletmenin şekline göre farklı mevzuat uygulamaları olabilir. Örneğin, 1. sınıf tüccarın tutması gereken defterler farklıdır, defter usulü yerine bilanço usulüne göre çalışırlar.

7.  İşletmenin mevcut faaliyet alanı dışında, ayrı bir tüzel kişilik altında başka sektörlerde yatırımlarının ve faaliyetlerinin bulunması durumunda konsolide mali tabloların hazırlanması ve bütçe başta olmak üzere ortak bir finansal yönetim stratejisinin dikkate alınması gerekmektedir.

8.  Yeni yatırımlarda mutlaka iş planı ve fizibilite yapılmalıdır. İş planı stratejiden başlayarak bir bütçe ve takvim planı doğrultusunda detaylı çalışılarak hazırlanmalıdır. Fizibilite ise yasal durum, teknoloji, sektörel durum, rekabet analizleri dışında en önemli başlık olan finansal fizibilite ile tamamlanmalıdır. Bu analizler dışında iyi bir pazarlama planı ve bundan hareketle alınacak aksiyonları bir takvim dâhilinde özetleyen iş planları yatırımların geri dönüşünü hızlandıran unsurlardır. Başarılı fikirlere rağmen yeni girişimlerin ilk iki yılda başarısız olması, ortalama işletme ömürlerinin Türkiye’de TOBB verilerine göre 5 yıl olmasının temel nedeni iş planı ve fizibilitelerin sağlıklı yapılmamasıdır.

9.  Mali performans ancak mali disiplin ile sağlanır. Bu nedenle bütçe yapmak ve bütçe kalemlerine uymak ve takip etmek önemlidir.

10.  Bütçenin en temel esası nakit akışlarının öngörülmesidir. Nakit akışlarında gelirleri ve giderleri çeşitli yöntemlerle en yakın şekilde tahmin ederek nakit akış tablosu oluşturulur ve gerçekleşenler takip edilir.