Yenilikçi Engie, arabanızı tamir ettirme travmasına son veriyor

İsrailli genç ve yenilikçi firma Engie’nin ücretsiz ürünü araba arızalarının yarattığı travmayı azaltmayı hedefliyor. Ürün, kullanıcılara sorunun ne olduğunu ve hatta en ucuz nerede tamir ettirebileceklerini söylüyor.

Ekonomi
7 Ocak 2015 Çarşamba

Der: Nur Ş. Barakas


İsrailli genç ve yenilikçi firma Engie araba arızalarının yarattığı travmayı azaltmayı hedefliyor. Şirketin ürününde iki parça bulunuyor: araca yerleşik bilgisayara (OBC) bağlı ve mobil uygulama olan ikinci parçaya bilgi aktaran Bluetooth bileşenine sahip cihaz. Uygulama OBC’den gelen veriyi analiz ederek bunu sade grafiklerle kullanıcıya gösteriyor.

Böylece uygulama, motor yağı basıncının doğru olup olmadığını kontrol edebilir, akünün durumuna bakabilir, ortalama yakıt kullanımını gösterebilir ve ayrıca alternatör, motor kilidi, güvenlik sistemleri, vites kolu ve daha pek çok araç sistemlerini kontrol edebilir. Analizi şu anda beta aşamasında olan bir Android uygulaması (iOS versiyonunun daha sonra çıkarılması bekleniyor) tarafından gerçekleştiriliyor. Ayrıca kilometre performansı ve araç modeli ayarlandıktan sonra, yıllık bakım zamanı geldiğinde uygulama kullanıcıyı uyarıp yedek parçaların ortalama ücretleri gibi yapılması gereken rutin bakım hakkında bilgilendiriyor.

Engie’nin kurucu ortağı ve CEO’su Yarden Gross “Şirket dünya üzerinde yüz milyonlarca insanı etkileyen ‘garajdaki çaresizlik duygusunu’ sona erdirmek için kuruldu. Önce uyarı ışığının yanması ya da tanımlanamayan bir sesle başlıyor fakat bunun nasıl sona ereceğini bilmezimize imkân yok. Engie bu sorunu çözme; kontrolü sağlayarak sürücüye güvenlik hissini vermek ve ona kapsamlı, gerçek zamanlı bilgi çözümünü sunma gayesiyle kuruldu.” diyor.

Engie’nin özeliklerinden biri de farklı garajlardaki fiyatları kıyaslayabilme yeteneği. Bugün Tel Aviv bölgesinde on garaj araç servisi hizmeti veriyor ve önümüzdeki birkaç ay içerisinde servis Gush Dan (Greater Tel Aviv) bölgesinin tamamını kapsayacak. Bu nedenle de Engie kalitenin düşmemesine özen göstererek fiyat rekabetini yaratmayı amaçlıyor. Gelecekte müşterilerin garajlara referans olmasını sağlayan bir komisyon hazırlanmasıyla iş modeli bu hizmete dayalı olacak. Gross bu hizmetin her iki tarafa da yararı olacağını belirtiyor. “Dolandırılmadıklarından emin olan müşteriler de, aracın neresinde sorun olduğunu daha iyi anlayıp sorunu çok daha iyi halleden garajlar da durumdan memnun.” diyor.

Cihaz 1996’dan sonra üretilen tüm araçlara uyumlu

Kendi uygulaması üzerinden çalışan cihazın 1996’dan sonra üretilen tüm araçlarla uyumlu olduğunu belirten şirket, hizmetin tüm uygulama kullanıcılarına ücretsiz olduğunu ve araba üreticilerinin tamamına açık olacağını açıklıyor.  Hizmet sadece veriyi uygulamaya iletiyor. Cihazı elde etmek için yapmanız gereken tek şey uygulamayı indirmek veya şirketin websitesinden kayıt olmak. Cihaz yedi gün içerisinde kurulum talimatları ile birlikte kullanıcıya posta yoluyla gönderiliyor.

Engie, Herzliya Disiplinlerarası Merkezi Zell Girişimcilik Programı’nın üç mezunu tarafından kuruldu: Gross, Gal Aharon ve Alon Hendelman. Şirket ayrıca Yönetim Kurulu Başkanı da olan Uri Levine’den on binlerce dolar aldı. Waze’nin kurucularından biri olan Levine buradaki Yönetim Kurulu’nun da başkanıydı. Bugün hem yatırımcı hem de mali servis yönetim ücretlerini karşılama ve azaltma hizmeti sunan FeeX’in de başkanı olan Levine aynı zamanda diğer çok sayıda genç ve yenilikçi şirkete yatırım yapıyor.

Geçtiğimiz nisan ayında “Globes – G Magazine”e konuşan Levine bu alana yatırım yapma niyetini belirtmişti. “Garaja gittiğinizde aracın bilgisayarına bağlanıyor ve şu ya da bu parçayı değiştirmeniz gerektiğini, karbüratörün de bozulduğunu ve değiştirilmesi gerektiğini söylüyorlar. Bu çoğu insan için gayet makul geleceğinden bir süredir arabalarda karbüratör olmamasına rağmen para ödeyeceklerdir. Hayatta insanların ne satın aldığını ya da aldığını bilmedikleri ve bilgi eksikliğinin karşı tarafa yarar sağladığı ve müşteriye zarar verdiği bazı benzer durumlar ortaya çıkabiliyor. Sonuç olarak siz farkına bile varmadan yüksek miktarda paralar sizden alınıyor. Bu yüzden garajda kendinizi çaresiz hissediyorsanız ben bu alanda da bir çözüm arıyorum.”

Arıza takip hizmeti

Engie’nin sunduğu araç arıza takip hizmeti mobil operatör Orange’ın birkaç ay önce başlattığı hizmet Orange Smart Drive’a (Orange Akıllı Sürüş) benziyor. Orange’ın cihazı motor sıcaklığı, akü doluluk durumu, yakıt tüketimi, ani frende sürücünün teknik becerisi, keskin virajlar ve benzeri durumlar hakkında veri ve bilginin yanı sıra sürüş yönü, sürüş saati ve park yeri gibi konularda da veri sağlıyor. Bu alanda faaliyet gösteren İsrailli şirket Trafficlog ile yapılan işbirliği sonucunda Orange cihazında Bluetooth’a ek olarak sensor ve GPS bulunuyor. Engie’den farklı olarak Orange bu hizmeti aylık 25 İsrail Yeni Şekeli (ILS) karşılığında satıyor. Gross; Orange’ın daha ziyade sürücüye bildirim vermeye odaklandığını, güvenliğe önem verdiğini, Engie’nin ise araç bakımı ve sürücüyü güçlendirmeye çok daha fazla önem verdiğini söylüyor.