SUNUMDA 10-20-30 kuralı

Oldukça eski bir konu olmasına rağmen, bu aralar çok sunum seyredip halen değişmediğini gördüğüm için tekrar yazma ihtiyacı hissettim.

Aydın BOLKAR Teknoloji
16 Ocak 2013 Çarşamba

Powerpoint, iş hayatının vazgeçilmez araçlarından birisi. Bence her öğrenci okulda uygulamalı olarak sunum teknikleri dersi almalı ve topluluk karşısında bunu sunarak değerlendirilmeli. Topluluk önünde konuşmanın ölümden sonraki en büyük korku olduğunu düşünürsek, bu şekilde bir atılımın gelecek nesillerin özgüveni üzerinde çok büyük bir katkıya sahip olacağını öngörmek mümkün.

1. 10 Slayt  Sunumunuzda anlatmak istediğiniz konu ne olursa olsun, 10 slaytı geçmeyin. Eğer 10 slaytı geçiyorsanız sunumunuzda bir problem vardır, ya anlatmak istediğiniz konuyu yeterince kavramamışsınızdır, ya da o kadar detaylı olmuştur ki sunumun kendisini sunacak kişiye ihtiyacı yoktur.

2. 20 Dakika Ne olursa olsun sunumunuz 20 dakikayı geçmesin. Bu kurala uyabilmek için birkaç temel noktaya dikkatinizi çekmek isterim. Varsayalım ki toplantı bir saat sürecek; öncesinde mümkünse mutlaka sunumu yapacağınız mekanı ziyaret edin ve toplantı öncesinde projeksiyona bağlama ve görüntü alma sorunlarının tamamını çözün. Bir çok toplantıda, 10’dan fazla izleyicinin önünde, IT ekibinin konuya müdahale etmesinden, bilgisayarın değiştirilmesine kadar bir çok çözüm arandığını gördüm, emin olun izleyiciler için o 4-5 dakika saatler gibi geliyor.

Arka tarafta çalışan programlarınızı, e-posta programınızı, anında mesajlaşma uygulamasını, Twitter vs. gibi uygulamaları kapayın. Yöneticinize sunum yaparken en yakın arkadaşınızdan toplantının formatına pek uymayacak bir tweet veya mesaj ile komik duruma düşmek istemezsiniz.

Sunuma başlamadan önce soru-cevap kısmına sunumunuzda yer verip vermediğinizi izleyicilerinizle paylaşın. Toplam 1 saat sürecek bir toplantıda, planladığınız şekilde 20 dakikada sunumunuzu tamamlarsanız tartışma ve soru-cevap kısımları için 40 dakikanız kalır.

3. 30 Punto Sunumunuzda kullandığınız yazıtipinin büyüklüğü, 30 puntodan az olmasın. En baştaki 10 slayt kuralını da düşündüğünüz zaman, bu kapsamda aslında sunumun içeriğinde ne kadar az bilgi sunmanız gerektiğini anlamışsınızdır.

Anlatılacak fikrin, detaylarının, içeriğinin büyük kısmı sizden gelmeli, izleyicileriniz sunuma değil, size odaklanmalı. Slaytlar sadece sizin mesajınızı güçlendirecek olan araçlar olarak toplantıdaki yerini almalı…