E-Marketing ile hızlı Büyüme

Business to Consumer (İşletmeden Tüketiciye) e-ticaret hızla büyüyor. Günümüzün ve geleceğin satış kanalı olarak nitelendirilen bu sistemden KOBİ’ler ve mikro ölçekli işletmeler de payını alıyor

Ekonomi
10 Ekim 2012 Çarşamba

TÜRKİYE’de en hızlı gelişen iş alanlarından biri olan Business to Consumer (B2C- İşletmeden Tüketiciye) Türkiye’de sayıları 14 bini aşan bu tür sitelerin toplam cirosu sadece bu yıl yüzde 60 yükselerek 40 milyar liraya dayandı. Uzmanlar bu rakamın 2015’da 250 milyar liraya ulaşacağı tahmin ediyor.

B2C sitelerin yatırımcılarına bakıldığında ise iki farklı grup görüyoruz. İlki bu işi tamamen bir girişimcilik projesi olarak gören ‘yatırımcı grup’lar ki bunlar büyük yatırımcılar ve çoğuna yabancı ortaklar da gelmiş durumda. Diğeri ise bir sektörde üretim ya da ticaret yaparken kendi alanında kendi markaları için ‘sanal mağaza’ açan mikro ölçeklilerle, Küçük ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ).

Ciroya büyük katkı

Kendi ürünleri için ‘sanal mağaza’ açan KOBİ’lerin büyük bölümü, İstanbul’un en güzel caddelerindeki ya da en iyi alışveriş merkezindeki bir mağaza cirosu kadar ciroya sanal mağazasında kavuşuyor. Bazıları birkaç mağazalık ciroyu sanal mağazasıdan sağlayabiliyor. B2C sitelerin KOBİ’ler için ikinci önemli katkısı ise ürünlerini satmaya talip çok sayıda bağımsız, çok hızlı büyüyen yeni bir satış kanalına kavuşmak oldu. Birçok üretici KOBİ, çok sayıda büyük e-ticaret sitesinin, fırsat sitelerinin, sektörel odaklı sitelerin tedarikçisi olarak cirolarını ikiye katlama imkanı buldu.

Giyim, takı, ev takstili, ayakkabı, çanta, elektronik v.b. alanlarda üretici ve marka sahibi olan çok sayıda KOBİ’nin başarı öykülerinde artık güçlü bir e-ticaret sitesine tedarikçi’ olmak önemli bir dönüm noktası oluyor.  E-Marketing’in başladığı ilk yıllarda özellikle giyim kuşam alanında denemeden almam diyen birçok kişi bugün adeta kampanyaları yakalama yarışı içine girdi.

Türkiye’de halen iki yüze yakın fırsat sitesi bulunuyor. Bu siteler genellikle stok eriten ya da fiyat avantajı sunarak satış yapan siteler olarak karşımıza çıkıyor.

Potansiyel çok yüksek

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) Başkanı Tayfun Acarer, Türkiye’de e-ticaret hacminin bu yıl yüzde 60 artarak 40 milyar liraya ulaşacağını söylemişti. Acarer’e göre sadece 8 yıl sonra toplam ticaretin yüzde 90’dan fazlası e-ticaret olarak yapılacak. Türkiye’de halen 14 bini aşkın e-ticaret sitesi ve 7 milyonun üzerinde kayıtlı e ticaret müşterisi var. Büyümenin hızını dikkate alırsak bu rakamların 1 yıl sonra bile çok küçük kalacağını belirtmekte yarar olacağını sözlerine ekledi.

Kredi Kartına alternatif ödeme seçenekleri oluşturuluyor.

BANKALAR Arası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Soner Canko, “dual mesaj” sistemine geçilmesiyle internetten yapılan harcamalara sadece kredi kartlarının değil banka kartlarının da eklendiğini belirterek, “90 milyon banka kartı da sisteme giriyor. Geçen yıl 126 milyon işlem yapılmıştı bugün 156 milyon olması bekleniyor. 5 senelik ortalamada yüzde 33 artış var. Artık yapılan harcamalarda 100 liranın 9 lirası internetten yapılıyor. Havayolları her 100 liranın 92 lirasını online ortamda yapıyor. Bu seneyi 30 milyar TL ile kapatırsak bunun yüzde 13’ü seyahat tarafına, yüzde 17’si hizmet, yüzde 17’si de sigorta sektörüne ait olacak. Ortalama olarak bakarsak internetten yapılan satışlar dört katına çıktığını belirtti.