Reuters’ın Ortadoğu haberleri taraflı çıktı

Roosevelt Üniversitesi tarafından yapılan çalışmada Reuters’ın Ortadoğu ile ilgili haberlerde sistematik propaganda yaptığı ve okurların Filistinliler tarafına sempati kurmasını sağladığı saptandı

Dünya
14 Aralık 2011 Çarşamba

Dünyanın en büyük haber ajansı olarak anılan Reuters’ın Ortadoğu ile ilgili haberlerinin yanlı olduğu araştırma sonucu saptandı. Araştırma ‘Journal of Applied Business Research Dergisi’nin Kasım/Aralık sayısında yayınlandı. Saptanan bulgulara göre Reuters, Ortadoğu ile ilgili hazırladığı haberlerde sistematik olarak propaganda yaparak okurların Filistin/Arap tarafına sempati kurmasını sağladığı belirtildi. Roosevelt Üniversitesi’nde yapılan buaraştırmada reuters.com web sitesinde yayınlanan haber bazlı elli analiz incelendi. Analizlerde klasik propaganda tekniklerinin yanı sıra, mantık hataları saptanırken, Reuters’ın ‘Gazeteciliğin El Kitabı’nda (Handbook of Journalism) yer alan rehber niteliğindeki ahlak prensiplerinin çiğnendiği de saptandı. Makalelerde 1100 propaganda tekrarı, yanlı yönlendirme ve rehber ihlali bulunarak 41 kategoride sınıflandırıldı.

Çalışmanın ikinci kısmında ise 33 üniversite öğrencisinin haberleri okumadan önceki ve sonraki Ortadoğu sorunu ve Filistinliler/Araplar ile İsraillilere karşı olan görüşleri değerlendirildi. Bulgulara göre ortalama deneklerin sempatileri ağırlıklı olarak, propagandanın etkinliği doğrultusunda Araplara yöneldi.

Çalışmada araştırma görevlisi olan Henry Silverman, hükümetlerin kamuoyu desteğini özellikle savaş zamanında arttırmak ve düşmanı şeytanlaştırmak için propaganda yöntemlerine başvurduğunu belirtti. Silverman, “Reuters, aynı teknikleri gizlice uygulayarak haber izleyici profilinin algısını ve fikirlerini kendi yönetim değerlerine aykırı olarak değiştirmektedir. Bu tehlikelidir çünkü dünya kamuoyu Reuters’ın tarafsız ve dürüst bilgi doğrultusunda haber yaptığına inanarak aldatılıyor” dedi.

Thomson Corporation ve Reuters Grubu’nun 2008’deki birleşmesinden sonra ajans dünyanın en büyük görsel, yazılı medya ajansı oldu. Ajans muhabirlerinin hazırladığı haberler ve analizler tüm dünyada yüzlerce gazete ve medya organına dağıtılıyor. Reuters’ın internette de bulunan el kitabında muhabirler ve gazetecilerin uyması gereken ahlaki ve mesleki değerler açıkça belirtiliyor. Ajans kültürel değerleri olarak ‘Güven Prensipleri’nin tüm çalışanlarınca uygulanmasını talep ediyor ve ‘etki altında kalmadan bağımsız ve tam haber’ sloganı vurgulanıyor.