Saadet iş okulu meslek kursu İZEV Bağımsız Yaşam Evi’nde sene sonu gösterisi

Toplum
14 Temmuz 2010 Çarşamba

Berti Erbeş’in Başkanı olduğu İstanbul Zihinsel Engelliler için Eğitim ve Dayanışma Vakfı İZEV tarafından kurulan Büyükdere Geçiş Evi Yerleşkesi’nde gerçekleşen yılsonu gösterisinde gençler performanslarını sergilediler. Etkinlikte; dans gösterileri, folklor, birçok sanatçının canlandırmaları ve el becerileri sergisi büyük ilgi ve beğeni ile izlendi. Yaşam Evi’ne maddi, manevi yardımda bulunanlara, gönüllü eğitmenlere ve özellikle Sarıyer Belediyesi’ne katkılarından dolayı teşekkür edildi.

İZEV Bağımsız Yaşam Evi Müdürü Gülfidan Övüç Yaşam Evi hakkında bilgi verdi:

Büyükdere Yerleşkesi mesleki eğitim ve istihdam hizmetleri kapsamında; öncelikle eğitilebilir düzeyde yetersizliği bulunan orta öğretimlerini tamamlamış olan engellilerin bağımsız yaşamı öğrendikleri, mesleki eğitim aldıkları bir birimdir. Gençler edindikleri mesleki eğitimle, mesleğe hazırlayıcı uygulamalı eğitimin sonunda merkezdeki iş atölyelerinde üretime katıldıkları ve kazandıkları mesleki eğitim ve iş tecrübesi sayesinde piyasada diğer iş kollarına geçiş yapabildikleri, bu kollara geçiş yapamayan engellilerin ise iş-üretim atölyelerinde üretken bireyler olarak çalıştıkları korumalı işyeri oluşturulmuştur.

Bağımsız yaşam hizmetleri kapsamında ise engelli bireylere, öncelikle kendi başına bir evde gündelik aktiviteleri yerine getirme ve hayatını sürdürebilme becerilerinin kazandırılması amaçlanmıştır.

Büyükdere Yerleşkesinin şehir merkezine yakınlığı, ayni zamanda sahip olduğu arazisi ve manzarası ile huzurlu ve sakin bir ortamda gençlerin eğitimlerine devam etmelerine olanak sağlamaktadır. Aynı zamanda spor, servis hizmetleri, aşçılık, tarım ve hayvancılık dallarında faaliyetlerde de bulanabilecekleri bir yaşam alanı sunmaktadır.

Yerleşke ‘yasam köyü’ projesine entegre olmadan önce gençlerin deneyim kazanacakları bir yaşam üniversitesi olarak tanımlanabilir.

Merkezden yararlananlar

Zihinsel ya da ruhsal engelleri yönünden olağan fonksiyonlarını yerine getirmek ve toplum yaşamında etkin bireyler olarak yer almalarında güçlükleri bulunan, başkalarının bakım ve gözetimine gereksinim duyan orta öğretimlerini tamamlamış, olağan çalışma koşullarında istihdam sürecine giremeyen, mesleki eğitim almak isteyen zihinsel engelli gençler yararlanabilmektir.

Uygulanan eğitim programları

Burada amaçlananın yanında önemli olan bir diğer husus öğrencinin kendisini mutlu ve güvende hissetmesidir. Merkezimizde verilen eğitimler ve sosyal faaliyetlerin uygulama alanları öğrencinin psikolojik olarak rahat hissettiği bir ortamda uygulanmaktadır.

Eğitimlerimiz haftalık programlar halinde uygulanmaktadır.

-Haftanın her günü sabahları eğitimciler eşliğinde yarım saat sahil şeridinde yürüyüş yapılmaktadır.

-Haftada 2 gün salon sporu, bir gün yüzme, bir gün yoga,

- Haftada bir gün gezi programı(müzeler, alışveriş merkezleri, piknik alanları, restoranlar vb…),

-Haftada bir gün sinema programı,

-Haftada 2 gün el sanatları faaliyetleri,

Bu çalışmaların yanı sıra öğrencinin kazanmış olduğu akademik bilgilerin tekrarı yapılmaktadır.

Haftalık öz bakım uygulama programı(kişisel temizlik, traş olma, tırnak kesme, yardımsız kıyafet giyip çıkarma vb…) yapılmaktadır.

Ayrıca haftanın her günü uygulaması yapılan mesleki eğitim hizmetleri verilmektedir.

Servis hizmetleri eğitimini alan öğrencinin uygulama alanı olan yerleşkede her gün öğlen yemek servis hizmetlerini eğitimci yönergesi ile garsonluk eğitimi alan öğrenciler hazırlamaktadır. Uygulama alanı yerleşke yemekhanesidir.

Servis çay hizmetleri eğitimini alan öğrenci bir kurumda bir ofiste bu tür hizmetleri görebilecek şekilde (çay demleme, kahve yapımı, sunumu vb) eğitilmektedir. Uygulama alanı yerleşke çay ocağıdır.

Aşçılık eğitimi alan öğrenci eğitimcinin ve aşçının yönergesi ile eğitimini pratiğe geçirmekte yerleşkede öğren yemeğinin hazırlanmasına yardımcı olmaktadır.  Uygulama alanı yerleşke mutfağıdır.

Eğitimcilerin yönergesi ile öğrenciler hem elde bulaşık yıkama hem ev tipi makinede bulaşık yıkama hem de sanayi tipi makinede bulaşık yıkamayı ve yerleştirmeyi öğrenmektedir. Bulaşıkçılık hizmetlerinde uygulama alanı yerleşke mutfağıdır.

Çamaşır yıkama becerilerinde öğrenciler eğitimci yönergesi ile çamaşır makinesi kullanımını, çamaşır asmayı, katlamayı ve ütülemeyi öğrenmektedir. Uygulama alanı yerleşke çamaşırhanesidir.

Bahçıvanlık hizmetlerinde öğrenci eğitimci ve bahçıvan yönergesi ile (sebze ekim –dikim, toprak bakımı vb..) eğitimini almaktadır. Uygulama alanı yerleşke sera ve bahçe alanıdır.

Hayvancılık eğitiminde öğrenciler eğitimci gözetiminde ördeklerin temizlik ve bakımı ile ilgilenir, yumurtaları toplar. Uygulama alanı yerleşke bahçesidir.

Bütün bu uygulamalı çalışmalardaki bir diğer amaç engelli gencin herhangi bir ebeveyne bağımlı olmadan yaşamını sürdürebilme becerisi kazanmasını sağlamaktır.

Türkiye de bu güne kadar uygulanmamış olan bu program engelliler alanında en büyük ihtiyaç duyulan alanlardan biridir.

Toplumda her zaman engellilerin iş alanları ile ilgili sıkıntılarının olduğundan iş imkânlarının yaratılmadığından söz edilir ancak yapacağı işi anlama-kavrama–öğrenme-uygulama aşamalarının ne şekilde verileceğinden pek söz edilmemektedir. Birçok kurum ve firmaların engelli bireyleri almamasındaki en büyük etkenlerden biride kişinin işe hazır olduğuna inanmamasıdır.

Bu gençlerimizi olağan yaşam ve olağan iş ortamına kazandırmak istiyorsak önce hazırlığını yapmamız gerekmektedir.

Sarıyer yerleşkesi 18 personel 43 öğrenci sayısı ile eğitilebilir düzeyde gençlere hem eğitim ve rehabilitasyon hem de sosyalleşmenin yanında bakım hizmetlerinin de sunulduğu kendi koşulları içinde yegane kurumdur.