2010 başlamadan

Formula 1’de yeni sezonun başlamasına iki aya yakın bir zaman kaldı. 2010 sezonu bugünlerde fazla gündemde olmayan fakat F1’de çok köklü değişikliklere neden olacak yeni kurallarıyla başlayacak</font></span></p>

Spor
13 Ocak 2010 Çarşamba

İzzet ANCEL


Yeni sezonun başlamasına iki aya yakın bir zaman kalırken F1 dünyasını en fazla meşgul eden konu elbette ki, Schumacher’in önümüzdeki sezonda Mercedes takımı ile pistlere geri dönecek olması. Eski şampiyonu, azim ve heyecanından hiç bir şey kaybetmemiş bir şekilde pistlerde görmek sporseverleri memnun edecek olsa da, kafalarda Schumacher’in eski başarılarına tekrar ulaşıp ulaşamayacağına dair soru işaretleri de mevcut.

Bu konu kadar insanları meşgul etmese de 2010 sezonuna dair en önemli gelişmelerden biri de F1’in yeni kuralları. Bu kurallar F1’e araç tasarımlarından, takım taktiklerine kadar birçok konuda ciddi değişiklikler getirecek.

Bu değişikliklerin en başından FIA’nın hâlâ tam olarak karar veremediği yeni puanlama sistemi geliyor. Yeni sistemde ilk üç sırayı alan pilotlar 25, 20 ve 15 puan alacaklar. Takip eden pilotlar ise sırasıyla 10, 8, 6, 5, 3, 2 ve 1 puan alacaklar. FIA’nın yeni puan sistemiyle ilgili hala tereddütleri var. İkinci olan pilota daha az puan verilmesi hâlâ gündemde.

Yeni puan sisteminde en çok dikkat çeken durum artık on üç takımın yer aldığı F1’de ilk on pilotun puan alabilecek olması ve küçük takımların puan şansını arttırması. Bunun dışında bir başka avantaj ise üst sıralarda çekişmeyi daha da arttıracak olması. Fakat puan sisteminin en çok eleştirilen yönü ise şampiyonluk mücadelesi veren pilotlarla orta sıralardaki pilotlar arasında hızla fark oluşmasına neden olması.

Bunun dışında sezonun en köklü değişikliği artık yakıt ikmalinin ortadan kalkacak olması. Bu sayede araçların yakıt kapasitesinin şu andakinin neredeyse iki katına çıkması beklenirken, bu araçların tasarımlarında da değişikliğe gidileceği anlamına geliyor. Yeni sistemle pit stopların süresi oldukça azalırken, araçlar yarışın başında en ağır halleriyle yarışacaklar. İkmal sözkonusu olmadığı üzere bazı pilotları yakıtı tasarruflu kullanmaya çalışırken hatta yakıtı bitmiş bir şekilde yarış dışı görmek bile mümkün olabilir.

Bunun dışında dikkat çeken başka bir durum ise FIA’nın bütçe kısıtlamasına gidecek olan takımları tanıması beklenen haklar. Buna göre sınırlamaya giden takımları motor gelişimi ve test süreleri gibi konularda avantajlı olacaklar.

Geçen sene özellikle büyük takımların yüksek miktarda para harcadıkları KERS de hâlâ tartışma konusu. Takımlar birliği artık KERS sistemini kullanmayacağına dair karar alsa da konu henüz bir muamma. Fakat 2010 kuralları arasında KERS kullanımına dair hız sınırlamaları gibi konularda düzenlemeler mevcut.

Bunlar değişecek kuralların en fazla dikkat çekenleri. Ayrıca test süreleri, güvenlik önlemleri, lastik ısıtıcıları ve pit uygulamaları gibi konulara dair de birçok değişiklik bulunmakta. Kuralların beklentileri ne ölçüde karşılayacağı, ne kadar yararlı olup olmayacağını ise yeni sezon gösterecek.