Okul egitimine ne zaman, neden başlanmalı?

Yuva, çocuğun yaşamındaki ilk gerçek sosyal deneyimdir. Çocuğun merkez olduğu ve tüm ilginin üzerinde bulunduğu bir ortamdan uzaklaşıp ilgiyi paylaştığı, grup halinde hareket ettiği, beklemeyi öğrendiği ve tek başına tüm ihtiyaçlarını karşılaması için fırsatlar sunulduğu ilk ortamdır

Gençlik - Eğitim
17 Mart 2010 Çarşamba

“Sevgili Anneciğim ve Babacığım,

Ben artık büyüdüm ve anaokuluna gidecek yaşa geldim. Arkadaşlarım anlatıyor, orası çok güzel bir yermiş. Bir sürü arkadaş, oyuncak ve öğretmenler varmış. Öğretmenler çok eğlenceli oyunlar oynatıyorlarmış, eğlenirken öğrenmeyi sağlıyorlarmış. Evde tek başıma öğrenemeyeceğim birçok şey öğretiyorlarmış. Mesela sıra beklemeyi, paylaşmayı, kendi başıma ayakkabı çıkarıp giymeyi ve daha neler neler… Araştırmak, sunum yapmak, kesmek, boyamak, tırmanmak, şarkı söylemek, bilgisayar oynamak ve daha önce ismini hiç duymadığım şeyler de öğretiyorlarmış. Yoga, drama, mutfak katılımı, deney, seramik, matematik; bunlar da ne oluyor acaba? Okula bazen anneler de geliyor, çocuklarıyla beraber etkinlikler yapıyorlarmış. Kim bilir ne kadar zevklidir. Gezilere gidiyorlarmış, kukla tiyatroları seyrediyorlarmış. Herkes kendi yaptığı sanat çalışmalarını görüp gurur duysun diye duvarlara asıyorlarmış. Komik isimli partiler de çok eğlenceli oluyormuş. Okulda neler yapıldığını anne babalar da görsün diye onlara da fotoğraflar ve yazılar gönderiyorlarmış. Spor derslerinde iyice koşup yorulup müzik derslerindeki nefes egzersizleriyle de ciğerlerini açıyorlarmış. Haydi, ne duruyorsunuz, bunların hiçbiri bizim evde yok. Artık ben de yuvaya gitmeye hazırım, okula gitmek istiyorum.” - Çocuğunuz

Yukarıda bir çocuk tarafından ailesine yazılan mektupta çocuğun yuvaya gitme arzusu anlatılıyor.

Peki yuvaya gitmek neden önemli? Hangi yaş okula başlamak için en uygun yaş?

2 - 6 yaş dönemi çocukların zihinsel, duygusal, sosyal, fiziksel ve dil gelişimleri için en önemli dönemdir. Yuva, çocuğun yaşamındaki ilk gerçek sosyal deneyimdir. Çocuğun merkez olduğu ve tüm ilginin üzerinde olduğu bir ortamdan uzaklaşıp ilgiyi paylaştığı, bir grup halinde hareket ettiği, beklemeyi, sabretmeyi öğrendiği, tek başına tüm ihtiyaçlarını karşılaması için fırsatlar sunulduğu ilk ortamdır. Çocuklar gelişimlerinin bir parçası olarak sosyalleşmek, başka çocuklarla bir arada olmak ihtiyacını hissederler. Yuva çocukların paylaşma, bir arada olma, birlikte hareket edebilme ve oyun oynama ihtiyaçlarını karşılar. Onların var olan ilgi ve yeteneklerini geliştirmeye yönelik değişik aktiviteler sunar. Yaşlarına uygun gerekli kavramları öğrenmelerini destekler, problem çözme becerilerini geliştirir. Çocuklar bu ortamda yaşayarak, deneyerek öğrenme fırsatı elde eder, eğlenirken öğrenirler.

Tüm bunların yanı sıra insan hayatındaki beyin gelişiminin çok büyük bir bölümünün bu yaşlarda tamamlandığını, bu yaşlardaki çocuk beyninin bilim adamlarının beyninden daha hızlı çalıştığını unutmamak gerekir. Bu gerçekten yola çıkarak bu yaşlardaki çocukları birçok uyarana maruz bırakmak önemlidir. Yuva ortamındaki çeşitli uyaranlarla karşılaşan çocuk beyni daha çok çalışır, daha hızlı gelişir. Araştırmalar zekânın çok büyük bir kısmının anaokulunda gelişmekte olduğunu göstermektedir. 

Yuvada çocukların ilgilerinin, becerilerinin ve gelişimlerinin takibinin yapılması ve olası bir aksaklıkta ailenin uyarılması çok büyük önem taşır. Bu yaşlarda yaşanan bazı problemler erken keşfedildiklerinde hızlıca çözümlenebilmekte; aksi halde uzun yıllar süren, çocuğun eğitim hayatını, kişilik gelişimini ve sosyal hayatını etkileyen başka zorluklara dönüşebilmektedir. Çocuklar zaman zaman hayatlarında yaşadıkları sıkıntıları değişik şekillerde ifade edebilirler. Bu belirtilerin yuvadaki uzmanlar tarafından fark edilmesi, başka bir problemi işaret ettiğinin keşfedilmesi, aileyle paylaşılarak beraberce çözüme ulaştırılmasının önemi büyüktür.

Yapılan araştırmalar yuvaya giden çocukların gitmeyenlere oranla ilkokulda çok daha uyumlu ve başarılı olduklarını göstermektedir. Ayrıca sosyal uyum ve arkadaşlık geliştirme becerileri açısından da okul öncesi eğitimi almış olan çocuklar çok daha şanslı olmaktadırlar.

Tüm bu bilgi ve deneyimlerin yuva döneminde kazanılmasının asıl önemi; bu dönemde edinilen bilgilerin kolay öğrenilmesi, kalıcı olması ve yetişkinlik döneminde bireylerin daha üretici olmaları destekleyip potansiyellerini tam olarak kullanmalarının sağlanmasındandır.

Siz de çocuğunuzun tüm bu fırsatlardan yararlanması için zaman kaybetmeyin, bir an önce yuvaya gönderin.

 Emel LEVİ

UOMO MINIX Anaokulu Müdürü

Psikolog-Rehber Danışman