ÖSS’de yeni düzenlemeler

Gençlik - Eğitim
3 Mart 2010 Çarşamba

ÖSYM Başkanı Ünal Yarımağan’ın Antalya Sempozyumu’nda yaptığı bilgilendirme toplantısı eğitimcilerin aklına takılan birçok soruya cevap verme fırsatı bulabildiği verimli bir toplantı oldu. Oturumda bir eğitimci olarak beni en çok memnun eden açıklama, 2009 ÖSS sonuçlarının 2010 sistemine uygun olarak yeniden hesaplanacağı ve öğrencilere ve öğretmenlere LYS’den önce bu sonuçların açıklanacağı bilgisiydi.

Bilindiği gibi önceki sistemde sınav sonucunda alınabilecek maksimum ham puan 300 idi. Yeni  sistemde bu puan 500. Dolayısıyla 2010 tercihleri yapılırken referans olarak alınacak olan 2009 ÖSS sonuçları yeni sisteme uygun sonuçlar olmayacaktı. Bu durum öğrenciler ve eğitimcilerin işini çok zorlaştıracaktı. 2009 sonuçları 2010 sisteminde  değerlendirilerek tercih kitapçığında açıklandığında bu zorluk ortadan kalkmış olacak. Ayrıca orta öğretim başarı puanının hesaplanmasında okulun genel başarısının etkisinin vurgulanması son derece önemliydi. Ünal Yarımağan bunun adaletli bir sistem olduğunu savundu. Bazı okulların öğrencilerine çok bol notlar verdiğini, bazı okulların ise daha dikkatli ve özenli davrandığını belirtirken çok çarpıcı bir örnek de verdi. “Bir okulun birincisinin diploma puanı, bol not veren başka bir okulun sonuncu öğrencisinin diploma puanı ile aynı olabiliyor.Bu durumda bu öğrencilerin sadece diploma puanlarına bakarak  ortaöğretim başarı puanını hesaplamak büyük haksızlık. Bu nedenle biz okulda o yıl sınava giren tüm öğrencilerin sınavda gösterdiği başarıyı da değerlendiriyoruz ve ortaöğretim başarı puanını bu şekilde oluşturuyoruz. Öğretmenlerinin bol not verdiği A lisesinde puan ortalaması 90 olan bir öğrenci, zor bir   okul olan B lisesine okuyan ve puan ortalaması 55 olan bir öğrenciden daha düşük ortaöğretim başarı puanı alabiliyor. Okulların zorluk derecesi bu noktada önemli oluyor. Bu durumu değerlendirmeseydik fen liseleri, Anadolu liseleri gibi zor okullarda okuyan öğrenci kalmazdı” dedi.

Ünal Yarımağan’ın bu örneği bence birçok öğrenciye, veliye ve öğretmene çok önemli bir mesaj içeriyor. Veliler genellikle çocukları sınavlardan yüksek puan aldıklarında çok sevinirler. Bu durum öğrenci için de aynıdır. Fakat öğretmen sınavlarda kolay sorular sorar yüksek notlar verirse,  öğrencisine sınavlarda analiz gerektiren orijinal sorular sormazsa başarı yakalanamaz. Verilen bol notlar yanıltıcı bir durumdur. Öncelikle veli ve öğrenci bunun farkında olmalıdır. Kendisini kandırmamalıdır.

Funda KARA

*Ulus Özel Musevi Lisesi Müdürü