İsrailli ve Alman tarihçilerden ORTAK ÇALIŞMA

Dünya
11 Kasım 2009 Çarşamba

Alman ve İsrailli tarihçiler tarih kitaplarının birbirlerini nasıl yansıttığı üzerine bir araştırma yapacak

İsrail Berlin Büyükelçiliği’nin bir önceki ataşesi İlan Mor konu ile ilgili olarak; “İsrailli öğrencilere modern Almanya’nın birleşmesi öncesi ve sonrası ile ilgili durumu öğretmesinin yanında Alman öğrencilere de İsrail’in sadece Filistin sorunundan ibaret olmadığını öğretecek bir adım” değerlendirmesini yaptı. Girişimin kurucularından olan Mor, projenin sene sonunda Almanya’da başlayacağını beklediğini belirtti. 

2008’in Ekim ayında Almanya Parlamentosu’ndan geçen bir kararnameyle Alman hükümeti antisemitizm ile daha gayretli ve cesur savaşmaya yönelik bir politika çizmişti. Kararnamenin bir parçası olarak modern İsrail kadar Yahudi kültürü ve dininin daha iyi aktarılmasını öngörülmekte. Ders kitapları üzerine çalışan ortak komitenin kararı üzerine bu çözüm kararnamede yer almıştı. 

İsrail Eğitim Bakanı Gideon Sa’ar aynı zamanda Almanya Bölgelerinin Eğitim Bakanları Konseyinin Başkanı olan Pomerania Eğitim Bakanı Henry Tesch ile iki ay önce görüştü. Görüşme ertesinde Tesch “İki ülke hem gelişti hem de değişti. Tarih kitaplarının içeriği bunlara paralel olarak değişmeliydi. Yeni neslin Nasyonal Sosyalizm’in yarattığı olaylar ve tecrübelerle ilgili olarak artık doğrudan bir bağı yok; bu sebeple hatıralar zincirinin kopmayacağından emin olmalıyız” açıklamasını yaptı. 

Benzer işleve sahip bir komisyon 1980’lerde Polonya’da aktif olarak konu üzerine çalışmalar yapmıştı. Polonya, Fransa ve Çek Cumhuriyeti’ndeki tarih kitaplarını değerlendirmiş olan Almanya’daki Georg Eckert Uluslararası Tarih Kitapları Araştırma Enstitüsü, İsrail tarih kitaplarını da değerlendirecek. Enstitü’nün başkanı Dr. Simone Lassig “Alman tarih kitaplarında Holokost ile ilgili olarak geniş bir bölüm yer almasına rağmen modern İsrail Devleti sadece birkaç sayfa ile anlatılmaktadır.”

Lassig’e göre komisyon tarih kitaplarında “göç, değişik etnik gruplar, küreselleşme ile ilgili konuların aktarılacağı Almanya ve İsrail’deki sosyal gerçeklikler ve kitapların bu konular ile ilgili olarak öğrencilerle nasıl bağ kurduğu” incelenecek.

Hayfa Üniversitesi’nden Dr. Arie Kizel’e göre ise Almanya uzun süre boyunca “Şeytanın Sembolü” olarak İsrail tarih kitaplarında yer aldı. Kitaplar Bismarck, Weimar Cumhuriyeti ve Nazizm dönemi üzerine yoğunluk gösteriyordu.

Kizel, öğretilmek amacıyla seçilen konular Holokost’un hafızasını güçlendirmek ve çeşitli olayların İsrail’in kuruluşuyla ilgili bağlarını göstermek amacıyla hazırlandığını ifade etti. “1945 sonrası Almanya hakkında kapsamlı bir bölüm bulunmamaktadır, bu yüzden öğrenciler Almanya’yı sadece Holokost ile eşleştirmekteydi” açıklamasını yaptı. Kizel’e göre Soğuk Savaş, Almanya’nın kendi içindeki Holokost münazarası ve 1990’larda birleşmesi kitapta eklenecek konular arasında yer almalı.