En çok kredi kartlarının reklama ihtiyacı var

2001 yılından beri İstanbul, İzmir ve Ankara başta olmak üzere dokuz şehirde aktif olarak faaliyet gösteren Empati Reklam, 22. Uluslararası Tüketici Zirvesi’nde Türkiye’nin ilk ticari pazarlama ajansı olarak ödüllendirildi. Empati Reklamın CEO’su Melih Sadi ile saha aktivitelerini, kredi kartı kampanyalarını ve Romanya’daki çalışmaları üzerine konuştuk Nur ŞAUL BARAKAS

Nur ŞAUL BARAKAS Ekonomi
15 Nisan 2009 Çarşamba

Son senelerde Türkiye’de çeşitli kredi kartı markalarının saha aktiviteleri ve kampanyalarını yürütmesiyle tanınan Empati Reklam, 2007 - 2008 döneminde Romanya’ya da girdi. Bonuscard’ın Romanya tanıtımını altı farklı şehirde düzenlediği aktivitelerle üstlenen Empati Reklam, 2008 yazında Royal Bank of Scotland’ın Fortis işbirliği ile ABN Amro’yu satın almasından sonraki lansman sürecinde bankanın Romanya’daki tüm saha operasyonlarını yürüttü.

 

2008 yılının son çeyreğinde yüzde 40’a yakın büyüme gösteren firmanın, Türkiye ve Romanya konsolide cirosu 2008 yılı itibariyle 6 milyon doları buldu.

 

Empati Reklam CEO’su Melih Sadi, krizle birlikte değişen tüketici beklentileri ve reflekslerinin çok iyi takip edilmesi gerektiğini ifade ediyor. Krizin sahadaki rekabeti en üst seviyeye taşıyacağını, fiyat indirimi ve promosyonların yeterli olmayacağını belirten Melih Sadi, “Kampanyalar bünyesinde global krizin tüketici reflekslerinde yarattığı ciddi farklılaşmayı gözlemleyebiliyoruz. Tüketici kendine sunulan imkânları çok daha iyi takip edip, sunulan fırsatları kaçırmak istemiyor. Hizmet verdiğimiz çokuluslu markaların düzenledikleri kampanyalara katılım 2009’un ilk iki ayında 2008’in ilk iki ayına göre oldukça fazla,” dedi.

 

Empati Reklam’ın üzerinde çalıştığı saha aktiviteleri ve kredi kart pazarlaması konusunda bilgi verir misin?

 

Kredi kartları, Türkiye’de ve serbest piyasa ekonomisine son 20-25 yılda geçmiş tüm ülkelerde tıpkı bireysel emeklilik ya da sigorta ürünleri gibi, pazarlanması için ürünün tüketiciye en yakın noktada ve bütün detayı açıklanarak tanıtılması gereken ürünlerdir. Bu bağlamda kitle iletişim araçlarıyla marka farkındalığı yaratmak mümkün olmakla beraber, tüketicinin zihninde ürünler birbirine benzer fonksiyona sahip olduğu için bu tip reklâmların gerek yeni kart satışı gerekse kart kullanımını artırıcı büyük etkileri yoktur. Tüketicinin ürünün faydasını anında görebileceği noktada onu yakalamak şarttır. Bu da büyük marketler ve alışveriş merkezlerini gündeme getirir. Bir alışveriş merkezini pilot bölge olarak seçer ve belirli dönemler arasında sadece o alışveriş merkezinde yapılan alışverişleri dikkate alarak düzenlenecek bir kampanya, bir TV reklâmından çok daha etkin sonuçlar getirebilir.

 

Özellikle kampanyanın ilgi çekici bir etkinlik ile desteklenmesi ve anında kazan hediyeler tüketicilerdeki sadakati de artıracak, genel olarak kartın kullanımına da olumlu yansıyacaktır. Tüketici Akademisi her yıl, Dünya Tüketici Haklarını Koruma Günü’nde bir tüketici zirvesi düzenlemektedir. Bu yıl 22.si Çırağan Sarayı’nda düzenlendi. İki gün süresince çeşitli forumlar ve irili ufaklı stand çalışmaları yapıldı. Akademinin değerlendirmesine göre 2008 yılında kendi branşlarında başarılı bulunan firmalara, markalara, şahıslara  Tüketici Kalite Ödülü verildi. Empati Reklam da bu yıl ilk defa oluşturulan Ticari Pazarlama Kategorisinde Tüketici Kalite Ödülü’ne sahip oldu.

 

Dünyayı saran ekonomik krizde kart pazarlaması işi ne kadar ve nasıl etkilendi?

 

Ekonomik krizin yarattığı güven bunalımının en çok etkilediği ürün, kredi kartları oldu. İnsanların satın alma güçleri ve en önemlisi de ekonomik dengeye ilişkin güvenleri düştükçe kredi kartlarına olan ilgileri de azaldı. Bankaların yaptığı kampanyalara verilen reaksiyon zayıfladı ve kredi kartları artık bankaların elini yakan ürünler haline gelmeye başladı. Krizden hemen birkaç ay öncesine kadar tüketicilere kredi kartı satabilmek için büyük reklâm harcamalarına giren bankalar, kriz sonrası dönemde ancak risk politikalarını güncellemek ve hali hazırdaki müşterilerinden düzenli ödemeler alabilmek telaşına düştü. Çoğu banka tahsilât yapabileceğine güvenmediği için kredi kartı satışlarını dondurdu ve hali hazırdaki portföylerine yoğunlaştı.

 

Ticari pazarlama ajanslarının şirketlerdeki satış ve pazarlama departmanlarıyla benzer noktaları nelerdir?

 

 2000’lerin başında gelişen sektörel ihtiyaçlara uygun olarak Türkiye’de de bilhassa FMCG ve perakende firmaları satış ve pazarlama departmanlarında yeni bir düzenleme ihtiyacı duydular. Kitle iletişimi mecralarını kullanmayan ve satış noktasına mümkün olan en yakın yerde yapılması düşünülen pazarlama faaliyetleri ile satışa da destek olmak istendi. Pazarlama departmanları dış kaynak olarak kullandıkları reklâm ajanslarından destek almaya çalıştılar ancak işin yaratıcı ve iletişim boyutunun ötesinde arzuladıkları desteğe ulaşamadılar. Bu da ticari pazarlama kavramını gündeme getirdi. Yani standart çizgi üstü ve çizgi altı reklam faaliyetlerinin yanı sıra satış destek ekipleri, satış faaliyetleri gibi saha uygulamaları yapabilen, üretim takibi, ulaştırma, montaj, demontaj, depolama gibi lojistik ihtiyaçlarına cevap verebilen, çekiliş benzeri organizasyonlar için tüm yerel ve hukuki izinleri sağlayabilen daha karmaşık görev tanımlarına sahip, müşteriyi çok fazla firmayla muhatap etmek zorunda bırakmayan, markalara 360 dereceden hizmet sunabilen ajanslara duyulan ihtiyacı ortaya çıkardı.

 

Kredi kartlarının yanı sıra yaptığınız diğer projelerden söz eder misin?

 

2001’den bu yana FMCG, bankacılık, otomotiv, perakende alanlarında çoğunluğunu uluslararası markaların oluşturduğu geniş bir portföye ticari pazarlama hizmetleri sunmaktayız. Firmamız, animasyon ve organize satış standları, organizasyon - kampanya, promosyonel pazarlama, alışveriş merkezleri ve mağaza dekorasyonları, Türkiye dışı temsili ofisler, kreatif, logistik adı altında  7  alt firmadan oluşmaktadır. Hemen her sene farklı müşterilerimize yaptığımız alışveriş merkezi dekoru tasarımları ve uygulamaları, çeşitli platformlarda ödüller almakla birlikte, bilhassa Türkiye’nin tek anahtar teslim satış artırıcı kampanyalar düzenleyebilen ajansı olduğumuzu belirtmek isterim. Müşterimiz ulaşmak istedikleri hedefleri ve stratejileri bizimle paylaşırlar, biz de sloganların yaratılmasından, talihlilere hediyelerin teslimine kadar bütün kampanya prosedürünü tamamlarız. Temsili ofislerimiz Romanya ve Fransa’da bulunmaktadır. 2009 yılı içerisinde Azerbaycan’da da temsili ofisimiz açılacak.

“Kampanyalar bünyesinde global krizin tüketici reflekslerinde yarattığı ciddi farklılaşmayı gözlemleyebiliyoruz. Tüketici kendine sunulan imkânları daha iyi takip edip, sunulan fırsatları kaçırmak istemiyor”