Holokost tabloları çizgi romana konu oldu

Dünya
25 Mart 2009 Çarşamba

Polonya’da bir müzenin, Holokost’tan kurtulmuş bir kişi tarafından o dönemde yapılmış tabloları geri vermeyi reddetmesi üzerine ortaya çıkan tartışma şaşırtıcı yeni bir boyuta girdi: çizgi romanlar dünyası.

Efsanevi çizgi roman sanatçısı Neal Adams, “Son Zulüm” adlı çizgi romanını yaratmak için Holokost tarihçisi Dr. Rafael Medoff ile birlikte çalıştı. Auschwitz’de tanınmış “Ölüm Meleği” Dr. Josef Mengele tarafından yapmaya zorlandığı yedi portreyi geri almak üzere mücadele eden Kaliforniyalı Dina Babbitt hakkında olan resimli roman Marvel Comics tarafından yayınlandı.

Tablolar, Polonya Hükümeti tarafından desteklenen ve eskiden ölüm kampının olduğu yerde bulunan Auschwitz Devlet Müzesi’nde tutuluyor.

David S. Wyman Holokost Enstitüsü Direktörü Medoff, “ Çizgi roman aracı dâhil olmak üzere, birçok cepheden adalet için mücadele edilebilir,” dedi. “Neal Adams Babbitt mücadelesini ancak kendi yapabileceği bir biçimde hayata geçirdi ve Marvel Comics de bu önemli amaç için cömertçe ulusal bir forum sağladı.”

“Son Zulüm” resimli romanı Marvel Comics’in zirve 5. sayısı olan “X-Men: Magneto Vasiyeti”nde bu ay yayınlandı. Beş sayılık mini-seri, Magneto’nun ve X-Men’in güçlerinin bir Holokost kurbanı olmalarıyla ortaya çıktığını gösteriyor. Çizgi romanın Holokost konusu nedeniyle, Marvel “Son Zulüm”ü ek bir hikaye olarak dahil etmenin uygun olacağını düşündü.

1944’te, Dina Babbitt, Auschwitz’de tutsak olduğu sırada çocukları neşelendirmek için barakalarının duvarına yaptığı Pamuk Prenses resimleriyle hayatını tehlikeye attı. Babbitt’in yakın zamanda yeniden yaptığı bu duvar resmi de “Son Zulüm”de yer alıyor.

Dr. Mengele Babbitt’in sanatsal yeteneklerini fark ettiğinde, ona üzerinde deney yapmayı planladığı birkaç çingenenin resmini yapmasını emretti. Bu resimlerin bazıları da minyatür olarak “Son Zulüm”de bulunuyor.

Holokost sonrası Babbitt Kuzey Kaliforniya’ya yerleşti ve yıllarca Warner Brothers ve diğer çizgi film yapımcıları için desinatör olarak çalıştı. Tweety, Speedy Gonzalez, Daffy Duck, Wile E. Coyote ve Cap’n Crunch gibi karakterleri çizdi.

1960’larda Auschwitz Devlet Müzesi Babbitt’in yedi portresini edindi, ancak “yaratıcısından çok tarihe ait oldukları” iddiasıyla tabloları kendisine iade etmeyi reddetti. Müze Sözcüsü Mengele’nin tabloların kanuni sahibi olduğunu bile iddia etti.