Rav Naftali Katz Akohen mezari başinda anildi

Ortaköy Etz Ahayim Mezarlığı`nda gömülmüş olan Semihat Hahamim kitabının yazarı Rav Naftali Katz Akohen her sene olduğu gibi yurtdışından gelenlerin katılımıyla 2 Ocak Çarşamba günü mezarı başında anıldı.

Toplum
9 Ocak 2008 Çarşamba
Dünyanın değişik yerlerinden gelen katılımcılar Ortaköy Etz Ahayim Sinagogu Vakfı Başkanı Alber Elvaşvili, Rav Naftali Haleva, Sinagog İdare Heyeti Üyelerinden Hayim Aktel, İzzet Yaeş ve yahidler tarafından karşılandılar. Mezar başında okunan Teilim ve anma dualarından sonra, misafirler arasında Kabalist Babasali'nin torunu Yakutiel Abuhatsera tarafından kendi mistik adetlerine göre mezar başında dualarla ile birlikte meşale yakıldı.  Minha duasından sonra Ortaköy Etz Ahayim Sinagogu’nun hazırladığı seudaya geçildi.
Misafirler sinagogun idarecilerine sıcak karşılamalarından dolayı teşekkürlerini sundular.   

Naftali Katz Akohen kimdir?
(1645- 1719)

Bir haham ve Kabalist olan Katz, Volhynia, Stepan’da doğdu. Babası da bir din adamıydı. Gençliğinde Tatarlar tarafından esir alındıysa da ellerinden kaçarak kurtuldu. Babasının halefi olarak Stepan’ın Bet- Din başkanı olduktan sonra Ostrow’da da (1680- 89), Posen’de(1690- 1704),Frankfurt Main’de (1704- 11) yılları arasında hahamlık yapmıştır. Frankfurt’taki son yılında evinde çıkan bir yangın sonucu Frankfurt Yahudi yerleşim bölgesinin tamamı yandı. Konusunda uzman olduğu muskalarını denemek için özellikle evindeki yangını söndürmediği ileri sürülerek aleyhinde suçlamalar yapılarak sonuçta tutuklandı ve görevinden azledildi. Daha sonra Prag’a giderek David Oppenheim’ın evinde kaldı. Orada Oz- Le- Elohim ya da Meheimnuta de Kalla Berlin 1713 adlı kitabını inceleyerek  onay verdiği Nehemiah Hayon ile tanıştı. 1713’ten 1715’e kadar Breslau’da Zevi Hirsch Ashkenazi ile birlikte yaşarken Hayon’un asıl karakterini anlayarak onu aforoz etti. 1715’te Polonya Kralı Augustus’tan Posen Hahamı olarak görevine iadesini istedi ama reddedilince oğlu Besalel’in haham olarak görev aldığı Ostrow’a döndü. Kutsal topraklara yaptığı seyahat sırasında İstanbul’da hastalanarak yaşamını yitirdi.
Çalışmaları arasında Frankfurt’ta 1702 yılında yazdığı Bereşit ile ilgili Kabalistik yorumların yer aldığı Pi Yesharim, 1704- 06 yıllarında yazdığı Birkat ha Shem, Semikhat Hakhamim, Kedushah- u- Verakhah, Sha’ar Naftali, şiirler ve piyutimler sayılabilir. Bazı çalışmaları hala el yazması halindedir.
Katz döneminin en önemli Halaha otoritelerinden olup aynı zamanda da Polonya’nın en büyük Kabalistlerinden biriydi. Halkın hafızalarında uzunca bir süre yer almış ve nesiller boyunca hakkında birçok efsaneler, hikayeler anlatılmıştır. Kendi Hahamlık müessesesini öyle ustaca yönetmişti ki bu nedenle diğer cemaat başkanlarından bir çok konuda itirazlar gelmişti. Buna rağmen duygu yüklü ruhunu  bir çok yerde yayınlanmış şiirleri ve piyyutimleri, duaları  aracılığı ile yansıtırdı. Tahminen 1729’da yaptığı en çok tanınan etik çalışması derin düşünceler, ahlaki talimatlar ve pratik Hasidizm’in ilk kıvılcımlarını içerir.