Bu haftadan itibaren Yahudilerin Diaspora tarihinde, İslam dininin etkisi altında yaşadıkları dönemi incelemeye başlayacağız. Bu kez haçların gölgesiyle, hilalin gölgesinin farklılıklarını ayrımsayacağızSara YANAROCAK
Yusuf BESALEL
Hububat Tanesi Sunuları: Bu sunular arasında şunlar yer alırdı: a) Minhat a Omer Pesahın ikinci günü hasatı yapılan arpadan oluşan Omer tanesidir ve Kutsal Mabetin avlusunda kahinler tarafından yenirdi; b) Ştei a- lehem: Şavuotta getirilen iki somun ekmektir; c) Lehem a panim veya ekmek takdimesi Ğ yağ içermeyen 12 somun ekmek olup Kutsal Mabette her cuma günü özel bir masaya konurdu ve ertesi haftaya kadar orada kalırdı. d) Minhat havitin: Her gün Koen Agadol tarafında getirilen bir tür matsa idi; e) Minhat Hinnuh: Kutsal Mabetin hizmetine giren bir kahinin ilk gün getirdiği tane takdimesiydi; f) Minhat Nesakim: Bireysel veya tüm cemaat bazında getirilen tanelerdi ve balsam reçine sıvısı içermezdi; g) Minha Sota: Sadakatsizliğinden şüphe eden kadın tarafından getirilen ve yağ veya reçine içermeyen arpa taneleri sunusuydu; h) Minhat Hotei: Günahkarın tane sunusu yağ veya reçine içermezdi ve i) Minhat Nedava; bir birey tarafından gönüllü olarak getirilen tane sunusu. Hayvan sunularına her zaman bir şarap akıtma ve bunun işlemi eşlik ederdi. Tora, kurban edilecek her türlü hayvan için söz konusu olan şarap ve hububat tanesi miktarlarını belirtmektedir. Tane takdimesi, unun kendisinden veya düz veya derin bir kapta yer alan ince fırınlanmış hamurlarından oluşabilirdi. Yukarıdaki son üç tane takdimesi un, yağ ve genellikle reçine sıvısından meydana gelirdi.
Şarap, sunu yerinin kenarından dökülür, sunu yerinin üzerine tane takdimesinin bir kısmı konur, gerisi de Koenler tarafından tüketilirdi. Ayrıca Kutsal Mabetin özel tütsü sunusunda günde iki kez uygulanan bir tütsü sunusu da bulunmaktaydı. Şabat ve her dini bayramın günleri gibi özel günlerde Toranın belirttiği sunuların (sayılar 28- 29) bulunmaktadır.
Diğer bir değişik sunu da İlk Meyvalardır. Bunlar, Erets Yisraeli ünlü kılan Yedi Çeşitten (buğday, arpa, üzüm, nar, incir, zeytin ve hurma) oluşmaktaydı.
Bet- Amikdaş döneminde dahi dua ritüelin bir kısmı haline gelmişti. Ancak Bet- Amikdaşın yıkılmasıyla beraber, Oşeanın yorumuna istinaden, dua çeşitli takdimelerin yerini aldı. Böylece Sabah Dularının giriş bölümü Kutsal Mabette sunulan günlük takdimeler hakkında bir açıklama da getirir. Şabat, dini bayram ve Roş Hodeşte ek bir günlük dua olan Musaf yer alır. Bu ek dua, bu gibi günlerde sunulmuş korbanın (musaf) yerini tutmaktadır.
Yahudilikteki Ortodoks akım, korbanotun yerini duaların almasını sürekli bir olay olarak algılamaz. Nitekim Amida duası Kutsal Mabette tekrar korbanot düzenin ihdas olunacağına değinir. Reform Hareketi ise dualarında korbanotla ilgili tüm değinmelerinin kaldırmıştır. Conservative Akımın Dua Kitabı, hayvanın sunularını tarihe mal eder ve Kutsal Mabetin hayvan takdimelerinin tekrar ihdas olunacağına dair öngörülene yer vermez. Bu da conservative teolojinin üçüncü Bet- Amikdaşın ve korbanotun modern Yahudiliğe uyum sağlamadığı şeklindeki ifadesiyle bağdaşmaktadır.
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel