YAHUDİLİKTE TEMEL KAVRAMLAR / KORBANOT VE SUNULAR (1)

Yahudi Takvimi`nin en keder verici tarihi, Av ayının dokuzuncu günü olan Teşa Be Av günüdür. Aynı tarihte Yahudiler`in en kutsal mabetleri olan 1. ve 2. Bet ha Mikdaş birkaç yüzyıl arayla bu tarihte yıkılmıştır. Teşa Be Av`la ilgili olarak Yahudiler arasında birçok söylence çıkmış, aynı tarihte Yahudilerin başına birçok b

Kavram
9 Ocak 2008 Çarşamba

Yusuf BESALEL

Tora’da belirtilen ilk sunular Kain ve Abel tarafından Tanrı’ya takdim edilmiştir. Bereşit ayrıca Noah ve bütün (Ata) Peygamberler’in de korbanot takdiminde bulunduğunu belirtir. Mısır’dan çıkış da ilk Pesah Korban’ı ile simgelenmiştir.
Geleneksel kaynaklara göre korbanot ancak belirli ibadet yerlerine götürülebilirdi. Çölde Mişkan’ın mevcudiyeti esnasında korbanot başka yerde takdim edilemezdi. Bu ibadet yerinin yokluğunda korbanot, “bamot” (“Yüksek Yerler”) da sunulabilirdi. Nihayet Şelomo’nun Bet- Amikdaş’ı tamamlanınca korbanatun bu “Yüksek Yerler”de takdimi yasaklandı.
İbranice’deki “korban” daha yakına getirmek anlamındadır. Korbanot, insanı Tanrı’ya, Tanrı’yı da insana yakınlaştırır. Maimonides, korbanatın paganistlerindekinden çok farklı olduğunu vurgular. Çünkü korbanot doğrudan doğruya Tanrı’ya yönlendirilmiştir. Nahmanides ve birçok Ortaçağ din alimi Maimonides’in “Rehber”indeki bu görüşe karşı çıkarlar. Çünkü günah sunusunda kişi günah büyüklüğünü kurban edilen hayvanın başına gelenin aslında kendi başına gelmesi gerektiğini düşünerek kavrayabilmektedir. Peygamberlerin korbanot uygulamasında karşı çıktıkları, gerekli pişmanlığı duymadan korbanot takdimlerinin bir çeşit alçalmadan başka bir şey olmayışıdır.

devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel