Çeviri ve Uyarlama: Coya DELEVİ“LAG BAOMER”, İbrani takviminde belirlenmiş bir kutlama olup, onu diğerlerinden ayıran, Mukaddes Kitap`ta belirtilmemiş olmasıdır. Ayrıca, kökenleri tam bir açıklık göstermemektedir. “OMER” sözcüğü, İsrailoğullarının, Pesah`ın ilk günü Yeruşalayim`deki Mukaddes Tapınağa sunm
Pesahın ikinci gününden başlayarak, 7 hafta (49 gün) boyunca, her gün OMER sayılır ki, buna Sefirat Haomer denir. Omer sayımı TORAnın da bir emridir. (Vayikra:23:15). 50. gün, yani 6 Sivanda Hag Habikurim (Turfandalar Bayramı) diye de anılan ŞAVUOTu kutlarız. Lag Baomer bu sayımın 33.cü günü anlamını taşır. İbrani harflerinin nümerik değerlerine göre: L=30 ve G=3, toplam=33. Bu da Iyarın 18ine rastlar.
Kesin bir açıklama olmamakla birlikte, Omer dönemi çok eski çağlardan beri, gelenekçi (tradisyonalist) Yahudilerce, matem örf ve adetlerinin uygulandığı bir dönem olmuştur. Sürecin 33. gününde, bu uygulamalarda bir kesinti, bir duraklama oluyor, ve o zamana kadar yapılamayan kutlamalar, düğünler, şenlikler yeniden hız kazanıyor. Tüm Israilde, özellikle de Galilde, Safed kenti yakınındaki Miron Dağında, çok eski gelenekler uyarınca, RABİ ŞİMON BAR YOHAYın kabri başında yoğun kutlamalar yapılır.
Peki, Lag Baomer ne zaman ve nasıl bu bayram kimliğini aldı? Omer sayımında bu 33.cü günü diğer günlerden ayrı kılan hangi olaydı? Talmudik efsanelere göre, ünlü bilge RABİ AKİVAnın talebeleri, Pesahla Şavuot arasındaki sürede yaşamını yitirmeye başlamışlar. Bunun üzerine, GAONİTler(1*) yas dönemine girilmesi, düğün, dernek vs. kutlamalarının yapılmamasını kararlaştırmışlar. Gene aynı efsanelere göre, Lag Baomer günü, bu ölümler mucizevi bir şekilde son bulmuş, dolayısıyla yas tutma nedeni kalmamış. Bu bağlamda, olağanüstü bazı olayların oluştuğu o günün kutlamalara vesile olması sonucuna varılmış...
BAR KOHBA yönetimindeki ayaklanma...JUDEAhalkı ağır vergiler ve köylülerin topraklarından sürülmeleri sonucu çok yoksullaşmıştı. Roma İmparatoru Adrianonun onların dini zorunluklarını yerine getirmelerini yasaklayan yasaları da İbraniler için ezici bir baskı oluşturmaktaydı. Büyük bir çoğunluk, Adrianonun onlara Roma Kültürünü empoze etmesini ve KUDÜSün putperest bir kente dönüştürme planlarını kabullenemediler...Adrianonun Tapınak Dağında bir mabet inşa ettirip, onu İlah Jüpitere adamak istemesi, ayaklanmayı ateşleyen fitil oldu.
M.S. 132de başlayan, ŞİMON BAR KOZİBA (2*) önderliğindeki isyan 3 yıl sürdü. Aralarında Rabi Akivanın da bulunduğu birçok büyük Yahudi din adamı ve bilge bu ayaklanmaya destek verdi. Efsaneye göre, Darah Kohav mi Yaakov( Yaakovdan bir Yıldız doğdu) dizesinden esinlenen Rabi Akiva, Kozibanın adını BAR KOHBA (yıldızın oğlu) olarak değiştirmişti...Rabi Akivanın talebeleri de ayaklanmada aktif görevler almışlardır.
Popüler bir inanışa göre, Pesahı izleyen günler, çarpışanlar için çok çetin geçmiş, birçoğu tutuklanmış, ya da savaş alanında can vermişti. Talmudta bunlara atfen, şöyle bir ibare geçer: Bu dönemde, Rabi Akivanın 12 bin çift öğrencisi ölmüştür... Ve, bunun içindir ki bu, bir matem dönemi olarak kabul edilmiştir. Bahsi geçen inanışa göre de, Omer sayımının 33. günü isyancıların lehine, beklenmedik bir olay gelişmiş olabilir... Yaygın olmayan bir ipotez, belki de o gün, Bar Kohbanın askerlerinin yeniden,Yeruşalayimi ele geçirmeyi başarmış olabileceklerini işaret eder...Ve, muhtemelen, bunca sevinç ve coşkunun nedeni de bu olay olabilir...Tabii, yazının başında da belirttildiği gibi, Lag Baomer kutlamalarının kökenleri tam bir açıklık göstermemektedir.
RABİ ŞİMON BAR YOHAYa gelince... O da Rabi Akivanın gözde talebelerinden biriydi ve ayaklanmanın elebaşıları arasında gösterilir. Her ne pahasına olursa, olsun, onu ele geçirmek ya da öldürmek isteyen Romalı askerlerin takibinden kurtulmayı başarmıştı. Bar Yohayın adı etrafında çeşitli efsaneler örülmüş olup, bazılarına Talmudta rastlanmaktadır. Bu efsanelerde, onun ve oğlunun 13 yıl boyunca bir mağarada saklanıp, tehlikenin geçmesini bekledikleri anlatılır. Şimon Bar Yohay bir Lag Baomer gününde yaşama veda etmiştir...
Kabala yandaşları ve genel olarak, dindar Yahudiler, Lag Baomerde HİLULA dedikleri kutlamaları gerçekleştirirler. Kimi Kabalistlere göre, Bar Yohay, ünlü SEFER ha ZOHAR (Nur Kitabı) ın yazarı olarak kabul edilir. Bu eser Kabalanın temel öğretilerini içermektedir.Diğer bir efsaneye göre, Rabi Şimon Bar Yohayın ölümünde, evinde bir Nur(ışık), ve gün boyunca, sönmeden yanan bir ateş görülmüş.Bar Yohay, ölünce yas tutulmamasını, hatta o günün düğün, dernek yapılmasını vasiyet etmiştir. 18 IYAR, yani Lag Baomer mutlu bir gün olarak kutlanır.
Israilde Lag Baomer gün boyu geziler, ve sportif etkinliklerle kutlanır. Ama esas kutlama yoğunluğunu gece, ülke çapında yakılan ateşler oluşturur. Genç, yaşlı, herkes bu ateşlerin etrafında şarkı söyleyerek, dans ederek uzun saatler geçirirler. Antik bir ananeye bağlı kalınarak, Şimon Bar Yohayın ölüm yıldönümlerinde, gün boyu, Miron Dağındaki kabrine yoğun bir ziyaretçi akını olur.
Gece boyunca da ateşler yakılır, ünlü TANNAnın(3*) adına yazılmış şiirler, şarkılar okunur, danslar edilir. Lag Baomer günü kimi dindar Yahudiler, 3 yaşını tamamlamış çocuklarını Mirona getirip, kendilerince kutsal olan bu yerde saçlarını (küçüklerin) kestirirler. Bu, Omer sayımındaki yas günlerinin bir duraklamasının işareti ya da ifadesidir. Saç kesme ritüalini de gene danslar, şarkılar, hatta şarap ve turtalar izler...
Bazı Sefarad toplumlarında da, Lag Baomeri izleyen günlerde matem havası biraz hafifleme eğilimi gösterir. Doğu Avrupa Diasporasında ise, özellikle tipik Lag Baomer kutlama tarzları edebiyatlarında da görülür. O gün, eğitmenler öğrencileriyle geziye çıkar, çeşitli oyunlar gösterirlerdi. Yaylarıyla, ağaç dallarından yaptıkları oklarla atış talimleri yaparlardı. Bu oyunlar dağ, bayırlarda sürer ve Bar Kohbayla adamlarının kahramanlıkları anlatılırdı.
Bazı çevreler Lag Baomer kutlamalarının kökenleri ya da nedenlerinin belirsizliklerini koruduğunu ifade etmekte, bu kutlamaları örten gizem perdesinin birtakım tarihi olaylara dayandığını varsaymaktadır. Bu nedenle, Lag Baomer yarı-dinsel bir bayram olarak kalmış ve, yalnızca bazı Talmudik efsanelerde, üstü kapalı imalara rastlanmıştır. Bunlar da, binlerce gencin yaşamına neden olmuş bir salgından söz etmektedir. Bu salgın Lag Baomer günü duraklamış ve bahsi geçen gün kutlamalara vesile olmuştur.
Kaynakça:legadosefardi
(1*)-GAON, İbranicede büyük bilgin. Talmud akademilerinin başında bulunan Yahudi dinsel önderlere ve bilginlere verilen ünvan.
(2*)-ŞİMON BAR KOHBA, Roma İmparatoru Hadrianusun (Adriano) egemenliğine karşı başlatılan ayaklanmaya önderlik etti. M.S 135 te, Kudüs yakınlarındaki kendi kalesi BETHARda öldürüldü. Doğduğu yere izafeten, Bar Koziba olarak ta bilinir.
(3*)-TANNA, Yahudilikte yaklaşık 200 yıl boyunca sözlü dinsel derlemeler yapan din bilginlerine verilen ad. C.D.
Çevirmenden konuya yardımcı ek dipnot-
ŞİMON BAR YOHAY, Rabi Akiva Ben Yosefin önde gelen müritlerinden, Celileli (Galil) din bilgini (tanna). Yaşamına ilişkin bilgi azdır ve bu konuda Tamudta yazılanlar da efsaneyle karışmış durumdadır. AKİVAnın Romalılarca öldürülmesinden sonra, Romalılara karşı olduğunu açıkça ilan etti. Oğlu Elazarla 13 yıl saklandığı mağaradan çıktıktan sonra, bir okul kurdu. SANEDRİN (*) tarafından elçi olarak Romaya gönderildi. Tsefat (SAFED) yakınlarındaki MERONda bulunan mezarı, Doğu Yahudilerince ve Hasidik mistiklerince, (özellikle Lag Baomerde) ziyaret edilir.
(*)-SANEDRİN, Roma yönetimindeki Kudüste, çeşitli siyasal, dinsel ve yargısal görevleri üstlenen resmi Yahudi Kurulu.