David OJALVOTarihçi Max Rein`in “Kristal Gece geldi… ve her şey değişti” sözleriyle yorumladığı Kristallnacht`ın bu sene 68. anma yıldönümü. Almanya`da Yahudiler`e karşı toplumsal antisemit hareketin fiziksel şiddete dönüştüğü, bir dönüm noktası olan Kristal Gece bir anlamda da Holokost`un gerçek başlangı
Kristal Gece (Kristallnacht, the Night of Broken Glass) 1938 Kasımın 9unu 10una bağlayan gece Almanyadaki ve Avusturyanın bazı bölgelerindeki Yahudilere karşı düzenlenmiş bir katliam (pogrom)dur. Yahudi ev ve işyerleri binlerce Alman köy, kasaba ve şehirlerinde yağlanmış; vatandaşlar ve yıldırım orduları binaları tokmaklarla parçalamış, sokakları kırılmış camlarla örtmüşlerdir. Kırık Camların Gecesi (Night of Broken Glass) ismi işte bu katliamdan gelmektedir. Yahudiler ölümüne dövülmüş, 30.000 kadar Yahudi imha kamplarına gönderilmiş, 7,500 Yahudi iş yerinin camları kırılmış ve 1,668 sinagog tahrip edilmiş veya ateşe verilmiştir.
Kristal Gece, ekonomik, politik ve sosyal alanlardaki zulmün doğasını dayak, cinayet ve hapsetme gibi fiziksel zulme dönüştüren ve Holokostun başlangıcına işaret eden olay olarak görülmektedir. Tarihçi Max Rein 1988deki sözleriyle, Kristal Gece geldi
ve her şey değişti.
2005 yılında Almanyadaki 67.Anma töreninde Almanya Yahudileri Merkez Konsey Başkanı Paul Speigel, Almanyada bugün yüz bin Yahudinin yaşaması toplanmış valizlerle oturmuyor olmadığımızın kanıtıdır. Federal Almanyanın demokratik yapısına güvendiğimizi gösteren bir noktaya gelebildik. Buna karşılık, Yahudiler yine de baskı altında olan bir azınlık. 2000 ila 2005 seneleri arasında 4,000 üzerinde şiddet içerikli eylem sağ-kanat tarafından gerçekleştirildi. Çok farklı bir boyutta olsa da ırkçılık ve antisemitizm bugün Almanyada bir norm sözleriyle düşüncelerini dile getirdi.
Bu sene, Kristal Gecenin 68. Anma yıl dönümü. Paul Speigelin belirttiği gibi antisemitizm Almanyada veya dünyanın herhangi başka bir yerinde hâlâ bir norm mudur, tartışmaya son derece açık. Çağdaşlaşma ve medeni olma konusunda, tüm dünya halkları pek tabi kendilerini bir ilerleme içerisinde görmeyi ister, somut adımlar atmayı ister. Tarihin her dönemi için böylesi bir gayret samimi bir şekilde verilebilmiş midir? Bu sorunun yanıtını vermekte ne kadar objektif olabiliriz? 7,500 Yahudi iş yerinin talan edildiği, 1,668 sinagogun ateşe verdiği ve manevi kayıplarıyla Kristal Geceyi nasıl yorumlayabiliriz?
Kristal geceyi takiben, 11 Kasım gecesi basılan makalesinde Joseph Goebbels (Hitlerin propaganda bakanı) gelişmeleri Alman Halkının sağlıklı içgüdüleri olarak tanımlamıştı. Yahudilerden yıkılan sinagogları temizlemesini; ardından harabelerin yıkılıp, otoparka dönüştürülmesini öngörmüştü
Kristal Gecenin ardından Naziler istedikleri halk ayaklanmasını elde edememişlerdi; fakat bu ilk büyük kitlesel zulme karşılık yaklaşık 60 milyonluk Alman halkının umursamazlığı dikkat çekiciydi. Elbette aralarında şok olanlar ve rezalete tepki göstermek isteyenler oldu; fakat toplama kamplarına gönderilme ihtimalîne karşılık susmak zorunda kalmışlardı. Buna karşılık dış basında yankılar bulan gece, Orta Çağdan bu yana görülmemiş barbarlık olarak görülse de yaklaşan tehlike yeterince sezilememiş veya sezilmek istenmemişti.
Sadece Kristal Gecenin değil, sadece Holokostun değil; tüm tarihteki sürgünlerin, katliamların, toplumları etkileyen ırkçı, yıkıcı ve insanlık-dışı akımların incelenmesi bir gerekliliktir. Kristal Gece, Yahudi Soykırımı eşi benzeri olmayan özellikleriyle tektir. Hiçbir zaman arzu edilmemiş, örnek gösterilmesi olumlu çağrışımlar yaratmayan; ama insanın, insan haklarının, barışın anlaşılması, öğrenilmesi için bir tekdir. Bugün hâlâ Almanyadaki veya Dünyanın herhangi bir başka yerindeki Yahudiler veya başka azınlıklar, insanlar korku duyuyorlar ise, bu bizlere apaçık henüz kat etmemiz gereken yollar, alınması, anlatılması ve paylaşılması gereken dersler olduğunu gösterir.
Aşağıda yayınladığımız fotoğraflar Yad Vashemin arşivinden alınmıştır. Yazılacak daha çok satır var; satırlara karşılıksa bazı kareler asla silinmezler, sözlerden daha fazlasını söylerler. Kristal Gecede, Soykırımda ve II. Dünya Savaşında hayatını kaybeden her masum, yaşama hakkı elinden alınmış insanı saygı ile anıyoruz.
en.wkipedia.org
www.ushmm.org
www.ejpress.org/article/4180
http://www.historyplace.com
http://www.yadvashem.org