Yeni trend Moto GP

Metin MİZRAHİ[email protected]çen haftalarda güzel şehrimiz Formula 1`e ev sahipliği yaptı. Güçlü firmalar bu büyük organizasyona sponsor olmak için birbirleriyle yarıştılar. Alnımızın akıyla bu uluslararası organizasyonu başarılı bir şekilde sonlandırdık. Ancak bunun hiç kolay bir maraton olmadığın konusunda sizi tem

Toplum
9 Ocak 2008 Çarşamba
Moto GP ( Moto Grand Prix) yarışı  ilk olarak 1949 yılında başladı. İlk senelerde 500 cc, 350 cc, 250 cc, 125 cc, 50 cc motorlar yarışırdı ve motorsikletlerin yanında sepetleri yer alırdı. Sonraki senelerde 350 cc , 50 cc  ve sepetli motosiklet yarışları iptal edildi. 1970 ortalarına kadar yarışlarda 2 silindirli motorlar kullanılıyordu. O dönem 2 zamanlı motorlar 4 zamanlı motorlara oranla daha kuvvetli motorlardı. Daha sonra  4 zamanlı motorlar teknoloji olarak modifikasyona uygun olduğu için bu tarz motorlarla yarışmaya başlandı. Asıl değişiklik 2002 yılında gerçekleşti.
500 cc yarışları yerini şimdilerde Moto GP diye adlandırılan bu yarışlarda 990 cc, 3 silindir ile  5 silindir arası spesifikasyonda motorların kullanılmaya başlandı. Böylece bu kategoride yarışan motosikletlerin kullanıcılar için uyarlanmış versiyonları, motorseverler için satışa çıkmaya başladı. Bu yeni formatla birlikte özellikle Japon ve İtalyan firmaları değişik motorlar ve teknolojilerle yarışlara girmeye başladılar. Yamaha ve Kawasaki 4 silindirli sıralı  motorla, Ducatti ve Suzuki V motor 4 silindir, Honda ise V motor 5 silindirli motorla yarışıyor.
2003 yılında değişiklik 125 cc ve 250 cc kategorilerinde kendini gösterdi ve bu yarışlarda 2 silindirli motorlar kullanılmaya başlandı. 2005 yılında ise 125 cc li motorlarda tek silindirli ve minimum 80 kg ağırlığında olma zorunluluğu arandı. 250 cc de ise 2 silindirli ve minimum 100 kg olma kuralı getirildi. Ayrıca 125 cc de 25 yaş , 250 cc de 28 yaş üstündekilerin bu katogorilerde yarışmaları yasaklandı.
2007 yılında Moto GP de motor spesifikasyonlarında bir takım değişiklikler gerçekleşecek. 990 cc ile yarışılan motorlar 800 cc ye indirilecek ve yarış sırasında maksimum motosikletlere 21 litre benzin konulmasına izin verilecek.
Moto GP yarışları her sene Nisan ile Kasım ayları arasında gerçekleşir. Yarış takviminde 16 parkur 14 değişik ülke mevcut. İspanya’da 3 ayrı parkur var. Her yarışcı öncelikle “Grip” adı verilen parkurda 60 dakika süre ile sıralama turu atar. Her Moto GP yarışı 45 dakika sürer. Bu da yaklaşık 30 tur karşılık gelmektedir. Yarış sırasında pite girerek benzin alınmaz veya lastik değiştirilmez. Lastik seçiminde yarışcılar kendi sürüşlerine göre ve hava sıcaklığına göre yumuşak, orta ve sert hamurlu lastikler seçebilirler. Yarış sırasında yağmur başlarsa ve kırmızı bayrak sallanırsa yarışçılar motosikletlerinin lastiklerini pite girerek değiştirebilirler. Bunun dışında lastik değiştirmek yasaktır.
Moto GP sırasında dünyada 320 milyon kişi televizyonda canlı yayını izliyor. Diğer yarışlarda olduğu gibi birinci bitiren Moto GP şampiyonu oluyor. Yarışı birinci bitirene 25 puan, ikinci bitirine 20, üçüncü bitirine 16 puan veriliyor. Puanlama 15.’ye kadar aşamalı olarak devam ediyor.

Valentino Rossi
16 Şubat 1979 yılında İtalya’da doğdu. İtalyan profesyonel Moto GP klasmanında yarışıyor. Bu zamana kadar 7 şampiyonluğu var. İlk birinciliğini 1996 yılında Aprilla ile 125 cc de yarışırken  kazandı. Daha sonra 1999 yılında 250 cc’de Aprilla, 2001, 2002, 2003 yıllarında Honda ile 500 cc’de birinciliklerini aldı. 2004 ve 2005 senelerinde Honda’dan Yamaha geçen Rossi birinciliği almayı başardı.
Bu sezon Yamaha takımında yarışan ve sıralamada 3. olan Rossi her geçen yarışta birinci ile puan farkını kapatıyor. Yarışta  46 numarayla yarışan Rossi ‘The Doctor’ lakabı ile anılıyor.

Nicky Hayden
30 Temmuz 1981 yılında Kentucky ABD’de doğdu. Super bike yarışlarından sonra 2003 yılında Moto GP de yarışmaya başlayan Hayden’ın henüz şampiyonluğu yok. Bu sezon sıralamada ilk sırada olan Hayden’ın son yarışlarda performans düşüklüğü yaşaması arkasından gelen yarışcılarlar ile puan farkının kapanmasına yol açıyor. Yarış numarası 69 olan Nicky’nin lakabı The Kentucky Kid (Kentucky’li çocuk).

Daniel Pedrosa
29 Eylül 1985 yılında İspanya’da doğdu. 125 cc ve 250 cc kategorisinde en genç şampiyon ünvanı olan Pedrosa 2006 yılında Moto GP’de yarışmaya başladı. Ayrıca 1.58 boyunda ve 47 kg ile Moto GP’deki en hafif yarışcılardan biri. Bu sezon sıralamada 2. sırada olan Pedrosa gelecekte Rossi nin tahtının varisi olarak görülüyor. Hırslı olması Moto GP’de hatalar yapmasına sebep veriyor. Yarış numarası 29 olan Pedrosa’nın lakabı, Dani.
Kalan yarışlar
17/09/2006 Avustralya Grand Prix
24/09/2006 Japonya Grand Prix
15/10/2006 Portekiz Grand Prix
29/10/2006 Valanciya Grand Prix
Yarışları Pazar günleri NTV ve Eurosport kanallarından canlı olarak seyredebilirsiniz. Moto GP’nin offical sitesi www.motogp.com
Yarışı hiç izlememişseniz mutlaka seyredin. Formula 1’e oranla Moto GP, geçişleri çok olan ve pilotajın üst seviyede olduğu bir yarış.


BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
Hava yastıklı ilk motosiklet

Japon otomotiv devi Honda, dünyanın hava yastıklı ilk motosikletini çarpışma testine tabi tuttu. Testler sırasında Honda Gold Wing, duran bir Volkswagen Sharan’a 72 kilometre süratle çarptırıldı.
Motosikletin üstündeki cansız mankenin, hava yastığı sayesinde asgari oranda zarar gördüğü belirtildi.