İyi bir motosiklet sürücüsü olmanin yolu eğitim almaktir!

Metin MİZRAHİ[email protected]ğitim şart!!! Hem de çok şart. 2001 yılından beri gerek yağmurda gerek sıcak havada motosikletin üstünde on binlerce km. geçirdim. Motosiklet kullanmak dikkat ve tecrübe gerektirir.Motosikletin size hakim olmasına izin vermeyeceksiniz, siz ona hakim olacaksınız. Kendinizi her gün eğitmeli her imkanınızda eğitim merkezlerini ziyaret ederek

Toplum
9 Ocak 2008 Çarşamba
İşte böyle bir düşünce ile yola çıktığım eğitim sürecimde yabancı bir motosiklet firmasının verdiği eğitime katıldım. Eğitim merkezinde 4 değişik güvenli sürüş kursu var. Her kurs 2 gün sürüyor. Sabah saat 9:00 da başlayıp akşamüstü 16:30 sularında yorucu ancak bir o kadar da  keyifili bir günün ardından son buluyor.
Güvenli Sürüş 1  Eğitim programı motosiklet ile yeni tanışacak katılımcılara yönelik olarak hazırlanmıştır. Başlangıç aşamasında sizin için en doğru olan kararları alabilmeniz ve motosikletli yaşantınıza olumlu tecrübeler edinerek başlamanız konusunda size yardımcı olacak bu program, aynı zamanda motosiklet kullanmanın zevkli taraflarını da vurgulayarak sizleri sonraki aşamalar için yüreklendirici bir unsur işlevi de görecektir..
Güvenli Sürüş 2 Motosikletim var , bir süredir de kullanıyorum. Ancak sahip olduğum bilgi ve teknikler tamamen kişisel çabalarım sonucu edindiğim tecrübelere dayanıyor diyorsanız, daha önce motosiklet sürüş eğitimi almadıysanız ya da aldığınız eğitimi yetersiz buluyorsanız, bu programın becerilerinizi geliştirmek konusunda en iyi seçim olacağını düşünüyoruz.
Güvenli Sürüş 3 "Uzun yıllardır motosiklet kullanıyorum, aldığım eğitimler ya da kendi olanaklarım doğrultusunda edindiğim tecrübeler bana yetiyor, ancak kendimi geliştirmeye de her zaman açığım" diye düşünüyorsanız ve daha önceden de Güvenli Sürüş 2 programına ya da başka bir profesyonel eğitim programına katıldıysanız, bu program sizin için en uygun seçim olacaktır.
Güvenli Sürüş 4  Kendi tecrübelerimin üzerine aldığım eğitimler ile de kendimi oldukça geliştirdim, ancak pratik yapma imkanı buldukça ve limitlerimi daha da zorladıkça yeteneklerimi en üst seviyeye çıkarabileceğime inanıyorum" diye düşünenler için ise ‘Güvenli Sürüş 4’ programı tasarlanmıştır. Teorik bilginin yerini ağırlıklı olarak pratik yaparak gelişimi sağlamaya bıraktığı bir programdır. Katılım için ‘Güvenli Sürüş 3’e’ katılmış olma şartı aranmaktadır.
Yolculu Sürüş Motosiklet keyfini sevdikleri ile paylaşan ya da paylaşmak isteyen, yolculu sürüş becerileri kazanmak veya mevcut becerilerini daha da geliştirmek isteyen sürücülere yönelik program bir tam gün sürmektedir.
Ben ‘Güvenli Sürüş 3’e’ kayıt oldum. Kayıt olmak hemen eğitim alabileceğinize dair bir gösterge değil. Güvenli Sürüş eğitimleri beklenenin üzerinde talep görüyor. Bunun yanı sıra eğitim verebilecekleri kişi sayısı da sınırlı. Bu nedenle torpilli olmama ve tüm eğitmenleri tanımama rağmen 3 aylık bir zaman dilimini bekleyerek geçirdim.
Sonunda o gün geldi çattı ve Gebze’deki eğitim merkezinin yolunu tuttum. 4 eğitmenin hazırlık yaptığı alanda 12 kişi yerimizi aldık. Eğitim için sıfır km’de 2006 model supertouring motosikletler kullanıma hazır bizi bekliyordu. Sıra bizim hazırlıklarımıza geldiğinde önceliklerimizi yerine getirdik. Sonrada kısa bir kontrolden geçtik. Eğitim alanında eğitmenler gözetiminde iken bahsettiğim öncelikler daha da ehemmiyet kazanıyor. Kasklar, eldivenler rutin olarak her halükarda kullandığım aparatlar. Ancak her unsurun kontrol altında olduğundan eminler. Dizlik ve dirseklik korumalarımızı da  kontrol ettikten sonra eğitmenlerimiz motosiklete binmeden önce yapmamız gerekenler ile ilgili bizleri bilgilendirdiler.
Güvenli Sürüş eğitimine geldiğimde hemen bize teknik bilgi vermeye başlayacaklarını sanmıştım ancak bunun yerine kendimi en son lise de yapmış olduğum kültür fizik hareketlerini yaparken buldum. Hepinizin tahmin edebileceği gibi amaç vücudumuzun esneklik kazanması ve motor üstünde kıvraklığımızı arttıracak kabiliyete erişmemizdi. O an bizi zorlamaya ve düzeltmeye niyetlendiklerini anlamıştım.

Tam hazırız derken  periyodik bakımlar; motosikletin altında yağ, benzin veya benzeri bir sıvı var mı? Lastik havaları (el ile bakılarak) inik mi? Işık sistemlerini çalışıyor mu? Motorun yağ ve su seviyelerinin durumu uygun mu? En önemlisi depomuzda benzin var mı? Bir çok model motosiklette benzin deposu göstergesi yoktur. Depo yaklaşık 17 lt kadardır ve 3dž lt arasında rezerve bölümü vardır. Rezerve bölümüne geçince motosiklette kırmızı ışık yanar ve sadece  30 km daha bu şekilde gitme şansınız kalmıştır.
Sabırsızlanmaya başladığımız anda motosiklete binmeye hazır olduğumuz söylendi. 2001 de motosiklet kullanmaya başladığım günden bu yana ilk kez heyecanlandığımı hissetmeye başlamıştım. Kullanmaya başladığınızda yol tutuşu zayıf olan motosikletin performansı, lastikler ısındıkça artmaya başladı. Parkurda dizili olan dubalar, sağ sol hareketleri ile slalom yapmamıza fırsat tanıdı. Farklı teknik ve sürüşler ile dubalar arasında aldığımız mesafe hem eğitim hem de keyif anlamında kaliteli vakit geçirmeye başladığımızın sinyallerini veriyordu. Güvenli sürüş eğitimlerinde farklı mesafeler ile dizdikleri dubalar, bizim eğitimimiz için 3 metre mesafe ile derecelendirilmişti. Dubalar ile yaptıkları farklı bir yol ise virajda güvenli yol alma ve aynı güven içinde virajdan çıkma konusunda tecrübe kazandırdı. Karşılaşabileceğimiz en keskin ve zor yol koşulları eğitim alanında sağlanmıştı. Pist alanında oluşturulan, 360 derece dönüş imkanı veren daire biçimindeki yolda ise motosikleti yatırarak dengede kalmayı, manevra kabiliyetini arttırmayı ve sürekli keskin bir virajda yol alma becerisini pekiştirdik. Her zaman çok da sağlıklı olmayan yol koşullarını da göz önüne alarak bize karşılaşabileceğimiz kötü hava ve yol şartlarında ne gibi önlemler almamız gerektiği de öğretildi. Bu bağlamda İstanbul yollarında görmeye alışık olduğumuz çukurların benzerlerini ustalıkla eğitim alanına adapte ettiklerini söylemeden geçmemeliyim.
Çukurları ustalıkla atlatma ve farklı yol koşullarında sürebilme kabiliyetini geliştirmek kadar, fren yapmanın da hayati bir önem taşıdığını unutmamak gerekir. Eğitmenlerimiz önem derecesi yüksek bu aktiviteyi sona bırakarak eğitimin devamında frenajımızı test etmeye başladılar. Düzlüğün sonuna yerleştirilen dubalar yardımı ile fren tekniklerini irdelemeye başladık. Belli bir düzlükte hızlandıktan sonra kendi ayarladığımız fren mesafesi ile iki duba arasında en yakın şekilde durmamız öngörüldü. Amaç iki dubayı araba, duvar yada bir levha gibi farz ederek günlük hayatta karşı karşıya kaldığımız durumları canlandırmaktı. Bu duruşta en önemli unsur ise ön frene basarak vites değiştirmeden ve tabii ki debriyaja dokunmadan durmayı sağlamaktı. Bu yöntemle ile öğretilen ise sizin en kısa mesafede durabilirsiniz. Farklı mesafeler, farklı zamanlamalar ile eğitmenler ellerindeki bayraklarında yardımı ile frenaj kabiliyetimizi arttırmaya devam ettiler.
İki gün boyunca devam eden eğitimlerimiz sırasında bu sayfada yer veremediğim, Güvenli Sürüş’e ilişkin farklı bir çok sistem ile kendimi yetiştirdiğimi ifade etmeliyim. İyi bir motor kullanıcısı olmaya adaysanız veya bu konuya eğilimli iseniz bu eğitimden geçmenizi size tavsiye ederim.
Konuya ilişkin daha detaylı bilgi almak isteyenler yasam@salom.com.tr adresinden her zaman bana ulaşabilirler. Ayrıca bu konuyu aşağıda yer alan web sitelerinden de takip etmeniz mümkün.

http://www.honda.com.tr
http://www.bmwrideracademy.com/
http://www.suleymanmemnun.com/
http://www.lamatech.com