Magen David (Davudun yıldızı), altı noktalı Yahudi yıldızı veya altı köşeli yıldız olarak tanıdığımız bu sembolün tarihi uzun, ilginç ve biraz da karışık bir hikâyeye sahip. Magen David ayrıca, "Davidin Kalkanı", ender olarak ise "Süleymanın Mührü" adıyla da bilinmekte. Sembol her ne kadar Yahudiliğin ve Yahudi kimliğinin işareti olarak bilinse de, bu özelliğe ancak son iki yüzyılda kavuştu. Daha önceleri ise başlıca, bazı aile ve toplulukların işareti veya sihir ile ilgili anlamlar üstlenmişti. Taşıdığı farklı anlamlara rağmen, bu işaretin tasarımı Yahudileri uzun zaman etkilemiş ve saygıdeğer bir geçmişte anlatım bulmuştur. Günümüzde yıldızın popülerliği ve İsrailin bayrak sembolü olmasından ötürü, kökenin nereden geldiği konusunda tartışmalara yol açmakta.
Yıldızın, geometrisinde taşıdığı simetriden ötürü, eski çağlardan beri birçok kültür için popüler bir sembol olmuş, antik çağlarda Yunanlılar, Romalılar ve Babilliler arasında büyülü bir işaret olarak kullanılmıştı. Antropolojistler aşağı bakan üçgenin dişiyi, yukarı bakan üçgeninse erkekliği temsil ettiğini belirtmektedir. Böylelikle ikisinin birleşimi uyum ve tekliği ifade etmektedir. Simyada iki üçgen "ateş" ve "su"yu temsil etmekte; birleşimleri karşıtlıkların uzlaşmasını anlatmaktadır. Ortaçağda bazı simyacılar hatta Talmuddaki kelimelerden yola çıkmıştı: -iş mayim, alevli su ve şamayim, cennet- kelimeleriyle iki diyarın birbirlerine tam olarak nüfuz ettiğini göstermek istemişlerdi. Altı köşeli yıldız, sembolleştirilebilme özelliğinden ötürü bir konyak dükkanının amblemi olarak dahi kullanılmıştı.
Altı köşeli yıldızın Yahudilerce ilk bilinen kullanımları antik İsrailde bir mühür (M.Ö 6.yüzyılda) ve sekiz yüzyıl sonra Capernaumda bir sinagogun saçağı olarak biliniyor. Ancak bu altı köşeli yıldızlar süsleme sanatının bir parçası olarak kullanılmış olabilirler. İlginç olarak, gamalı haç (swastika) Capernaum Sinagogunda, altı köşeli yıldızın yanında yer alan başka bir antik motiftir. Orta Çağda altı köşeli yıldız sıkça kiliselerde karşımıza çıkmaktayken, sinagoglarda veya dini objelerde ender olarak görülmekteydi. Antik çağdan Rönesans sonrası döneme kadar, Yahudiliğin temel sembolü olma özelliğini "Yahudi Yıldız"ı değil, Menora taşımaktaydı.
Bilginler "Magen David"i Kral Davuddan kalan bir iz olarak görmektedir; buna karşın Rabbi Akiva ve Bar Kohba ("Yıldızın oğlu") (M.S 135) veya kabalistlere, özellikle (16. yüzyıl) Rabbi Isaac Luriaya göre bu izi hiçbir Yahudi metni veya kalıntısı desteklememektedir. Bu görüşten ziyade, tüm kanıtlar altı köşeli yıldızın en eski kullanımının Kabalaya dayandığını önermekte. Efsaneye göre ise, bu sembol "Salamonun mührü" ile bağlantılı. Bu mühür Kral Süleymanın taktığı, "Kral Yüzüğü"nde yer alıyor.
Kral Süleymanın yüzüğü hakkındaki efsanelere ilave olarak, ortaçağ Yahudi metinlerinde, Kral Davudun sahip olduğu, onu düşmanlarından koruyan büyülü bir kalkandan söz edilmekte. Bu metinlere göre, bu kalkan Tanrının yetmiş iki adıyla veya Shaddai (her şeye kâdir) veya melek isimleriyle işlenmişti. 15.yüzyılda yaşamış Kabalist Isaac Aramaya göre, 67. mezmurun (Yedi ve bir fazladan dize içeren "Menora Mezmuru") Davudun kalkanında menora şeklinde işlenmiş olduğunu söyledi. Başka bir görüşe göre Işaya 11:2de, ilahi ruhun altı görünüşünün kalkanda, altıgen yıldızın dıştaki altı üçgeninde işlenmiş olduğu söyleniyor. Zamanla, Davudun efsanevî kalkanındaki altı köşeli yıldız, menoranın yerini aldı; beş köşeli yıldızsa Süleymanın mührü olarak tanımlandı.
Altı köşeli yıldız Mesihin sembolü olarak da kabul gördü; çünkü atası Kral Davud ile Mesih arasında efsanevî bir bağlantının varlığına inanılıyor. Şabat arifesinde, Alman Yahudileri, Judenstern (Yahudi yıldızı) denen, yıldız şeklinde bir pirinç yağ lambası yakmakta. Bu fikir, Mesih zamanından önce Şabatın sembolik bir anlam taşıdığından gelmekte.
Yahudi mitleri arasında, altı köşeli yıldız genellikle şeytana karşı bir koruma olarak görüldü. Bu nedenle yıldız, mezuza ile diğer objelerin dışına işlendi.
Ortaçağda altı köşeli yıldızın bir başka kullanıldığı yer ise, Yahudi habercilerin taşıdığı bir amblem olması. Özellikle Pragda, İtalyada ve Hollandada yaşayan Yahudi Foa Ailesinin üyeleri tarafından kullanıldı. 1354te Pragda imparator Charles, şehrinde yaşayan Yahudilere devlet işlerinde kendi bayraklarını kullanma ayrıcalığını verdi. Bu bayrağın ortasında büyük bir altıgen yıldız vardı. Pragın en eski sinagogu olan Altneucschulda benzer bir bayrak günümüze dek kaldı. "Magen David" Pragdan Moraviya ve Bohemiyadaki Yahudi cemaatlerine, oradan da Doğu Avrupaya yayıldı. 17. yüzyıl Viyanasında Yahudi ve Hıristiyan meydanları bir yüzünde altı köşeli yıldız, diğer yüzünde haç taşıyan bir sınır taşıyla ayrılmıştır. Altı köşeli yıldızın sınır taşında kullanımı bir cemaatten ziyade bütün Yahudileri temsil eden ilk örnek olmuştu.
Fransız İhtilâlini takiben Yahudilerin serbest bırakılmasıyla, Yahudiler kendilerini temsil edecek bir sembol arayışı içine girdiler. Sonuç olarak tarihi bağlantılarından ötürü, altı köşeli bir yıldızı kullanmaya karar verdiler. Yıldız, geometrik şekli ve mimarideki yeriyle, ihtişamlı bir şekilde sinagog yapılarında yer almaya başladı. Dindar Avrupa Yahudileri ve doğudakiler, aydınlanan Yahudiliğin laik amblemi olarak, sembolü meşrulaştırdılar; her ne kadar sembol, ruhani bir köken ve dini bir içerik taşımasa da..
Theodor Herzl, Siyonist hareket için bir sembol aradığında, Davudun yıldızını seçti; çünkü yıldız artık çok iyi tanınıyordu ve dini bağlantılara sahip değildi. Yıldız zamanla, yeni Yahudi devleti olan İsrailin bayrağının gövdesinde yerini ve ulusal kurtuluşla bağlantılı bir anlam kazandı.
II. Dünya Savaşı sırasında Naziler, sarı yıldızı tüm Yahudilerin kıyafetinde yer alması gereken, tanıtıcı bir kimlik kartı olarak kabul ettiler. Nazilerden önce 13.yüzyıldan 18.yüzyıla kadar devlet yönetimlerinin ve kilisenin baskısıyla Yahudilerden ve Araplardan kendilerini tanıtıcı bir işaret takmaları istendi. Bu uygulamanın bir diğer sebebi farklı dinden bireylerin Hıristiyanlarla karışmasını önlemekti. Aydınlanma Çağı ve Fransız İhtilâlinin gündeme getirdiği insan hakları ile Yahudilere eşit haklar sağlanması, bu tür işaretlerin kaldırılmasına karar verildi. Fransız İhtilâlinden çok önce 1619 yılında Hollanda, ayrımcılığın kaldırılmasında somut adımı atan ilk ülke olmuştu. 1930lu yıllara gelince Avrupanın genelinde Yahudi yıldızı büyük oranda antisemit ve faşist politik hareketin bir hedefi hâline dönüştü. 1933ten 1945e kadar Davudun Yıldızı bu nedenle iki anlam taşıdı; olumsuz olarak sarı Yahudi yıldızı ve olumlu olarak Siyonist hareketin sembolü
Siyonist hareketin sembolü olan Davudun yıldızı beyaz arka plan üzerine mavi renkteydi.
Günümüzde Davudun Yıldızı Yahudi bireyleri tanıtan en popüler sembol. 20. yüzyıl filozoflarından Franz Rosenzweig Star of Redemption (1912) adlı çalışmasında Yahudilik felsefesini, yıldızının yapısı üzerinde odaklıyor. Buna göre, yıldızı oluşturan iki üçgenin birleşimi Yahudi inancının temelini oluşturmakta: Yaratılış, vahiy ve kurtarılış; Tanrı, İsrail ve Dünya. Popüler anlamda, yüzyıllar boyu olduğu gibi Yahudiler yıldızı, iyi şansın tılsımı ve kimliklerinin laik sembolü olarak kullanmaya devam ediyorlar.
Kaynakça:
www.menorah.org / www.euronet.nl / en.wikipedia.org