Istanbul is contemporary*

10. yılını kutlayan Contemporary İstanbul’a bu yıl, 24 ülkeden 102 galeri ve 700’den fazla sanatçı katıldı.

Nur Şaul BARAKAS Ekonomi
18 Kasım 2015 Çarşamba

Çağdaş sanatın en iyi örneklerini sanatseverlerle buluşturan Contemporary Istanbul, bu sene de 12-15 Kasım tarihlerinde İstanbul Kongre Merkezi ve Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı’nda sanatseverlerle buluştu. 10. yılını kutlayan Contemporary İstanbul’a bu yıl, 24 ülkeden 102 galeri ve 700’den fazla sanatçı katıldı.

 

 

İlk senesi 2006’da, 40 ulusal ve 9 uluslararası olmak üzere 49 galeri ile yola çıkan Contemporary Istanbul, 10. yılını kutlarken 24 ülkeden 102 galeriye ev sahipliği yaptı. Dünyanın sayılı çağdaş sanat etkinliklerinden biri olan Contemporary Istanbul’un bu yılki en dikkat çeken bölümleri; yeni medya sanatının nabzının tutulacağı Plugin, çağdaş İran sanatı örneklerinin sergileneceği Contemporary Tehran ile Uzakdoğu’nun özgün ve çağdaş sanat eserlerinin yer alacağı Australia China Art Foundation oldu.

Ali Güreli basına verdiği bilgiler doğrultusunda 10 yılda Türkiye’de çağdaş sanat piyasasında çok şey değiştiğinin altını çizdi. Ali Güreli’ye göre “En önemlisi, ana oyuncuların düşünce yapıları değişti. Üç ana oyuncu diye kabul ettiğimiz, sanatçılar, galeriler ve koleksiyonerler. Sanatçılar kendilerine en yüksek geliri getiren değil, kendilerini dünyaya en iyi şekilde taşıyacak galerilere yöneliyor. Para ikinci plana düştü. Galeriler, azami bütçelerini uluslararası etkinliklere ve fuarlara ayırmaya başladı, bunun önemini gördüler. Uluslararası pazardan daha fazla pay almak için uluslararası ilişkilerine hem para hem zaman yönünden büyük yatırım yapıyorlar.

PLUGIN ISTANBUL 2015

Bilim, sanat teknoloji kesitindeki güncel ve inovatif çalışmalara yer veren Plugin Yeni Medya Bölümü, bu yıl üçüncü yılını gerçekleştiriyor.

Plugin 2015’in temel yapısı ve içeriği, plugin tanımından yola çıkarak geliştirildi. Plugin teknik olarak, bilgisayar ya da telefon gibi bir donanımın ya da dosya formatının mevcut koşullara göre yaşamını sürdürebilmesi için onu güncelleyen ve ona başka bir işlev kazandıran bir “ek” program modülü olarak tanımlanıyor.

Plugin 2015 programının tümü, çağdaş sanatın güncel haline yaratıcı yollarla müdahale eden ve onu dijital kültür perspektifiyle mutasyona uğratan bir ek olarak tasarlandı. Çağdaş sanatseverler, koleksiyonerler, izleyiciler ve bu alandaki farklı faktörler arasındaki etkileşim ilişkilerini çeşitlendirmeye ve çoğaltmaya odaklanan Plugin bu yıl, galeriler ve bağımsız sanatçıların yanı sıra mimarlık ve tasarım stüdyoları, araştırma üniversiteleri, maker space atölyeleri, oyun laboratuvarları, dijital sanat kolektişeri ve proje mekânları gibi inisiyatişere yer veriyor.

PLUGIN Çalışmaları: İlgi çeken bölümlerden kısa notlar

Video oyunları 1980 sonralarından beri dünyanın önde gelen müzeleri tarafından bir sanat formu olarak değerlendiriliyor. Oyun ve sanat arasındaki sıkı ilişki bugün hala tartışılmaya devam ediyor. The Museum of the Moving Image tarafından 1989 yılında düzenlenen “Hot Circuits: A Video Arcade” başlıklı retrospektif sergiden beri Rochelle Slovin, Chris Melissinos ve Paola Antonelli gibi küratörler, performatif niteliğinden dolayı video oyunlarını sanatsal çalışmalar olarak sergiliyor. Geçtiğimiz yıllarda The Smithsonian American Art Museum’da gerçekleştirilen “The Art of Video Games” (2012) sergisinde, video oyunlarının yaratıcı kültürlerin gelişimini nasıl etkilediği sorgulanarak video oyunlarının sanatsal yönü vurgulanmıştı. Bu sergiyle birlikte ilk kez bir müzenin kalıcı koleksiyonuna dahil edilen şower ve Halo 2600 adlı oyunlar, New York’taki Modern Sanat Müzesi’ni (MOMA) de harekete geçirmiş, tarihsel olarak önemli bulunan 40 video oyunu orjinal formatında kalıcı koleksiyona dahil edilmişti.

Moderatörlüğü Süleyman Yılmaz’ın yaptığı panelde Arda Çevik; Serkan Ayan, Hakan Diniz, Emir Arkman Güven Çatak konuşmacı olarak yer aldı.

Bu konuşmada oyunun bir sanat formu olup olmadığı ile ilgili tartışmaya takılmak yerine biraz daha öteye gidilmesi hedeşendi. “Yeni medya sanatlarının etkileşim ve deneyim tasarımı gibi nitelikleri ile örtüşen dijital oyunların yapım ve kurgu aşamalarında dikkat edilen unsurlar acaba neler olabilir? Bilmek için oynayanlar ile bilip oynayanlar arasındaki farklar ne gibi sonuçlara yol açar? Oyun tasarımındaki gelişmeler ile güncel sanatsal çalışmalar arasında nasıl ilişkiler kuruluyor?” sorularına yanıt arandı.

 

 

Koleksiyonerlik ve Sanat Ekonomisi, Bugün ve Yarın

Cİ Dialogues’ta bu yıl da en ilgi çeken konuşmalardan biri ‘Koleksiyonerlik ve Sanat ekonomisi: Bugün ve Yarın’ konu başlıklı oturumdu. Oturumun moderatörlüğünü Arzu Maliki yönetti. Birbirinden değerli konuşmacılar oturumda hazır bulundu. Contemporary Istanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli; Kadir Has Üniversitesi Rektör Yardımcısı Hasan Bülent Kahraman, Koleksiyoner, Alarko Holding Yönetim Kurulu Üyesi Leyla Alaton, ve koleksiyoner Kamiar Maleki oturuma katıldı.

Bu oturum sanat piyasasının farklı boyutlarını ve ekonomik gücünü ele aldı. Söyleşi yerel ve küresel sanat ekonomileri arasındaki bağa ve genel mikro ve makroekonomilerin sanat piyasasına etkisine odaklandı. Türkiye’deki koleksiyonerlik ve sanat ekonomisi arasındaki ilişki de önemli bir temel oluşturmakta. Oturum çok boyutlu ve kârlı bir yatırım aracı olan sanatın farklı anlamlarını da ortaya çıkarmayı amaçlıyordu.

 

* Çağdaş İstanbul