İzzet Keribar meslekteki 60. yılını ‘Millennium’ ile kutluyor

Duayen fotoğrafçı İzzet Keribar´ın sergisi 11 Ekim´e kadar , Işık Lisesi Nişantaşı Galerisinde

TUNA SAYLAĞ Sanat
30 Eylül 2015 Çarşamba

Duayen fotoğrafçı İzzet Keribar, dünyanın dört bir yanında çektiği ölümsüz kareler ve kazandığı ödüllerle Türkiye’nin en başarılı sanatçılarından biri. Yenilikçi yaklaşımı, kullandığı açı ve renkler onu diğerlerinden farklı kılıyor. Meslekteki 60. yılını kutladığı bugünlerde Keribar, çok özel ve özgün bir sergiyle karşımızda. 11 Ekim’e kadar Işık Lisesi Nişantaşı Galerisinde izleyebileceğiniz ‘Millennium’, konsept olarak ülkemizde ilk kez gerçekleştirilirken, modern ve estetik çizgisiyle de büyülüyor.

 

İzzet Keribar, işinde doruğa ulaşmış, fotoğraf dünyasının starlarından biri olmasına rağmen yenilenmekten ve yaratıcılığını bilemekten hiç vazgeçmiyor. Sürekli, nasıl farklı bir çalışma ortaya koyarım çabası içinde. Yaptıklarına değil yapacaklarına odaklı. Olgunlaştıkça işleri gençleşip daha rafine bir hale geliyor. Sanırım onu kıdemli kılan da bu özelliği, yoksa bugünkü imkânlarla herkes kendi çapında bir fotoğrafçı. Kendisini, yıllar önce Polonya’ya yaptığımız bir grup seyahatinde gözlemleme fırsatı bulmuş, mesleğini ne kadar sevdiğine, uygun ışık ve açıyı yakalamak için sabahın çok erken saatlerinde kalkarak nasıl özveri ve titizlikle çalıştığına şahit olmuştum.

Bir ‘İzzet Keribar’ kitabı

 Türkiye’nin en önemli on fotoğrafçısı arasında sayılan İzzet Keribar, Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı tarafından yayımlanan ve şimdiye kadar Şakir Eczacıbaşı, Sami Güner, Ara Güler, Ozan Sağdıç ve Prof. Sabit Kalfagil’i konu edinen ‘Eczacıbaşı Fotoğraf Sanatçıları Dizisi’nin 6. kitabı için seçildi. 2016 yılında çıkacak olan kitabın içinde yer alan röportaj ve önsöz, fotoğraf sanatçısı-eleştirmeni Merih Akoğul’a, formatı ve fotoğrafların dizilişi ise ünlü grafik ustası Bülent Erkmen’e ait. Kitapta, sergi ya da toplantılarda çekilen hatıra kareleri dışında, Keribar’ın, farklı anlarda çekilen kendi görselleri ile 250’ye yakın çoğu renkli portfolyo fotoğrafları da bulunuyor. Kitap, yıl sonundan önce hazırlanmış olacak.

Millennium

Adını, sergi için kullanılan 1000 fotoğraftan alan Millennium, İzzet Keribar’ın ticari bir kaygı gütmeden, 60. yılı şerefine gerçekleştirdiği, çok farklı, bir anlamda kendine armağan ettiği bir çalışma. Yurt dışında ziyaret ettiği modern sanat müzelerinde gördüklerinden esinlenen Keribar, normalde resim sanatına uygulanan bir tekniği fotoğrafta deneyerek bir ilke imza attı.  Tek bir fotoğraf gibi görünen ancak birçok karenin kompozisyonundan oluşan bu tablolar için sanatçı ve ekibi bir sene boyunca çalıştı.

Millennium’u, güzel bir tesadüf eseri Keribar’ın rehberliğinde gezme ve tarafından bilgilenme ayrıcalığına sahip oldum. Galeriye girince duvarları süsleyen kolaj tarzında, iki metre uzunluğundaki 15 fotoğrafın renk armonisi, ışıl ışıl görünümü ve tasarımı beni hayran bıraktı. Son derece göze hitap eden bu panolar, Keribar’ın farklı zamanlarda Türkiye ve yurt dışında, objektifine takılan çeşitli mekân, şehir, tablo ve portrelerden oluşuyor. Grafiker Metin Acar’ın desteğiyle birkaç haftada yapılan şablonlar, daha sonra Keribar’ın asistanı Ayhan tarafından bilgisayara geçirildi. Deneme yanılma metoduyla, bir puzzle gibi yerleştirilen her bir pano, bir haftada tamamlandı. Asimetrik çizgilerle bölünen her tablo için yaklaşık 50 ile 150 adet arası fotoğraf kullanıldı. Ayrıca derinlik duygusu elde etmek için günümüzün en güzel sistemi olan Plexi yani Diasec baskı tercih edildi.

Ayasofya’dan mavi kasaba Chefchaquen’e

Türkiye’nin tarihi mekânlarının ağır bastığı koleksiyonda Ayasofya, Sultanahmet Camii, Kariye Müzesi, Selimiye Camii, Topkapı Sarayı, Yerebatan Sarnıcı ve Cordoba Mezquita’sı mistik bir ışık içinde görsel bir şölen sunuyor. Fotoğraflar arasındaki renk geçişleri son derece doğal ve uyumlu.  Fas’ın ‘Mavi Kasabası Chefchaquen’ ile ‘İznik Çinileri’ renklerini yarıştırırken Chefchaquen, kübik kurgusuyla bir adım öne çıkıyor, tıpkı ‘Dünyadan Portreler’de olduğu gibi. Bu son panoda Çinlisi, Hintlisi, Japon’u, Afrikalısı; kadını, erkeği yani aynı gök kubbeyi paylaşan insanlar yan yana, yüz yüze yerleştirilmiş, sanki hepimiz biriz, aynıyız der gibi. Diğer duvarlardaki fotoğraflar ise farklı bir dünyanın kapılarını aralıyor; Küba’nın yaşlı ama ruhu genç rengârenk klasik arabaları; yaşamın ta içinden, resim - heykel sergilerinden bir mozaik sunan ‘Farklı Yaklaşımlar’; maskelerin ardındaki gizemli simalar ile ‘Venedik Karnavalı’; Van Gogh’un müthiş renkleri ve ışığı karşısında büyülenen siyah siluetler (izleyenler) yani ‘Van Gogh’un Hayaletleri’… Hepsi ince ayrıntılarla bezenmiş, özellikle tarihi eserlerin detaylarını öne çıkaran, kurgusu üzerine kafa yorulmuş, birbirinden güzel, görülmeye değer 15 eser…

İzzet Keribar’ın Millennium’unu mutlaka görün; farklılığın, estetiğin ve gustonun tadını çıkarttın! 

Aşağıdaki linkte sergide yer alan bazı fotoğraf çalışmalarından örnekleri görebilirsiniz