Ozon’un ‘gündüz güzeli’

Sinematik işlevi gören Başka Sinema’nın ocak ayı programı göz kamaştırıyor

Viktor APALAÇİ Sanat
2 Ocak 2014 Perşembe

Luis Bunuel klasiği ‘Gündüz Güzeli’nden 46 yıl sonra, François Ozon ‘Genç ve Güzel’de keyif için fahişelik yapan yeni yetme bir genç kızın cinsellikle imtihanını anlatıyor. Aile, ergenlik, cinsellik kavramlarını tartışmaya açan filmde, incelikli bir senaryo, başarılı görsellik, Françoise Hardy’nin şarkıları ve yeni keşif Marine Vacht’un büyüleyici güzelliği öne çıkıyor. Ocak ayında Asghar Farhadi’nin ‘Geçmiş’i ve Coen Kardeşler’in ‘Sen Şarkılarını Söyle’si de vizyona girecek.

S anayici Sami Kariyo ile eski gazeteci, reklamcı Durin Ababoy’un kendi birikimlerinden kurdukları ‘Kariyo-Ababay Vakfı’ BAŞKA SİNEMA adı altında, sinemaseverleri bağımsız sinemanın kaliteli filmleriyle buluşturmayı amaçlıyor.

3 Ekim 2013’te kurulan vakıf, 3M dağıtım şirketinin desteği ile İstanbul’da üç, Ankara’da iki, Bursa’da bir salonda gösterdikleri filmlerle yeni bir sinematek işlevi görüyorlar.

BAŞKA SİNEMA’nın ocak ayı programında, son Cannes Film Festivali’nin ödüllü iki filmi, Coen Kardeşler’in ‘Sen Şarkılarını Söyle/ Inside Llewyn Davis’ ve Asghar Farhadi’nin ‘Geçmiş / Le Passé’si var. Aynı festivalin flaş filmi François Ozon’un ‘Genç ve Güzel / Jeune et Jolie’si ocakta vizyona girecek.

BAŞKA SİNEMA’nın ağır topları arasında, Berlin Film Festivali’nden ödüllü Şilili Shastian Lelus’un başyapıtı ‘Gloria’, yine aynı festivalden ödüllü, Danis Tatanoviç’in belgesel tadındaki filmi ‘Bir Hurdacının Hayatı’ var.

Ocak ayının BAŞKA SİNEMA programındaki iddialı iki filmi de Paul Schrader’in erotik Hollywood kara filmi ‘Şöhret Tepesi / The Canyous’ ile Romin Martin iki kız kardeşin öyküsünü anlatan ‘Kusursuzlar’ı.

BURJUVA AHLÂKI

İki yüzlü burjuva ahlakını eleştirmedeki hüneriyle, Fransız sinemasının gözde auteur yönetmenleri arasına karışan François Ozon ‘Genç ve Güzel / Jeune et Jolie’yi ‘4 mevsim ve 4 şarkıyla 17 yaşındaki bir kızı çağdaş portresi’ olarak tanımlıyor.

‘Bireyin sağlıksızlığı’nı konu eden filmlerinde insan ruhunun gizli labirentlerinde dolaşmaktan hoşlanan genç yönetmen, Luis Bunuel klasiği, Catherine Deneuve’ün başrolünü oynadığı ‘Gündüz Güzeli/Belle Jour’dan 46 yıl sonra, keyif için fahişelik yapan yeniyetme bir genç kızın cinsellikle imtihanını anlatıyor.

‘Fahişelik yapan öğrenciler’ konulu filmler zincirinin son halkası ‘Genç ve Güzel’, Var bölgesinde ailesiyle yaz tatilini geçiren 17 yaşındaki Isabelle’in, ilk cinsel tecrübesini yaşadıktan sonra aniden fahişelik yapmaya karar vermesini anlatıyor.

Filmin senaryosunu da yazan François Ozon, ailesinin tüm taleplerini karşıladığı, paraya ihtiyacı olmayan, sebepsiz yere fahişeliğe yönelen bu çok güzel genç kızın üzerinden burjuvaziyi eleştirmeyi sürdürürken, hayranlarını düş kırıklığına uğratmıyor.

Aile, beden, ergenlik, cinsellik kavramlarını tartışmaya açan filmde, incelikli senaryosu, başarılı görselliği, Fronçoise Hardy’nin şarkıları ve yeni keşif Marine Vacth’ın büyüleyici güzelliği öne çıkıyor.

Film, anne-babası ayrılmış, ikinci evliliğini yapan babasıyla ilgisini kesmeyen, babacan bir erkekle yaşayan annesinin yanında, 13 yaşında sevimli erkek kardeşi Victor ile büyümeyi seçen İsabelle’in (Marine Vacth) fırtınalı cinsel hayatı anlatıyor.

Kısa süreli tipik bir yaz aşkı yaşadığı Alman gencine gönlünü kaptıran ve bekaretini teslim eden İsabelle, yaşadığı şehre döndükten sonra, internetten bulduğu müşterileriyle yatmaya başlar.

Devamlı müşterilerinden yaşlı, evli bir adamın kendisiyle sevişirken kalbinin durmasıyla, İsabelle için zor günler başlar.

Annesinin (Geraldine Pailhas) aile dostu, evli bir erkekle ilişkisini keşfeden İsabelle’in, sonraları sınıf arkadaşı yakışıklı bir gençle flörtünü mutlu sona taşımayan Ozon, kendisine yakışan sürpriz bir final ile filmini noktalar.

FAHİŞELİK YAPAN ÖĞRENCİ

‘Başka Bir Hayat / Dans la Maison’dan (2012) sonra başkalarının hayatını gözetlemek merakını, Ozon bu filmine de, elinden dürbününü düşürmeyen Victor (Fantin Ravat) şahsında sürdürüyor.

Filmlerindeki gizli şiddet eğilimi, eşcinsel kahramanları ve seks ögeleriyle adından söz ettiren Ozon, gizemli bir genç kızın portresini çizdiği ‘Havuz / Swimmig Pool’dan 10 yıl sonra, bu yıl da Cannes’da yarıştı.

François Ozon, kendisi için müthiş bir rol yazdığı fetiş oyuncusu Charlotte Rampling’i filmin sonunda kalp krizi geçirerek bir fahişenin koynunda ölen yaşlı adamın karısı olarak karşımıza çıkarıyor.

Philippe Rombi, içinden konuya uygun müthiş dört şarkılı müziğiyle izleyicilere nefis bir müzik ziyafeti sunuyor.

1967 Paris doğumlu François Ozon, 1998’de ‘Sitcom’ ile başlattığı kariyerinde, ‘Kızgın Taşlar Üzerindeki Su Damlaları  / Gottes d’ean sur Pierres Brulantes’ (2000) ‘Kumun Altında / Sous la Sable’ (2001), ‘8 Kadın / 8 Femmes’ (2002) ile başarılarına imza attı. Ozon ‘5X2’ (2005) ile sürdürdüğü kariyerini, kanser hastası eşcinsel bir gencin son günlerini anlattığı ‘Kalan Zaman / Le Temps qui Reste’ (2005) başyapıtıyla taçlandırdı. 14. filmi ‘Genç ve Güzel’de formunu hiç kaybettiğine tanık oluyoruz.

Ozon filminde şüphe, endişe, kimlik arayışı içindeki bir genç kızın duygusal ve kışkırtıcı bir ergenlik dönemi portresini çiziyor.

Filmin Cannes’daki prömiyerinden sonra Hollywood Reporter’e verdiği röportajda Ozon, “Fahişelik yapmak birçok kadının fantezisidir. Cinsel bir obje olmak, arzulanmak, kullanılmak bazı kadınlara cazip gelebiliyor” dedi. Bu şaşırtıcı ve kışkırtıcı sözler Cannes’da büyük bir tartışmaya sebep olmuştu.

Maurice Pialat’nın ‘A Nos Amours’ (1983) filminde Sandrine Bonnaire’in oynadığı 15 yaşındaki Suzanne rolü ile ‘Genç ve Güzel’deki İsabelle arasında ortak noktalar var.

Yine Claude Pinotea’nun 15 yaşındaki Sophie Marcea’yu lanse ettiği ‘Patlarsam Yanarsın / La Boun’ (1980) filminin de ‘Genç ve Güzel’ ile akrabalıkları var. Adı geçen iki film de, üst orta sınıf burjuvazisini eleştiren yapıtlardı.

Filminin ismini eski ve ucuz bir gençlik dergisinden alan F. Ozon ‘Kızgın Damlara Düşen Su Damlaları’ ve ‘8 Kadın’dan sonra, çok sevdiğini söylediği Françoise Hardy’nin şarkılarını filmlerinde üçüncü kez kullandığını not düşelim.