PESAH Takvimi -2

PESAH Takvimi -2

28 Mart Perşembe -

31 Mart Pazar

Hol Amoed-Medyanos, bayramın ara günleri. Sabah duaları sırasında tefilin takılmaz. Tanrı’ya şükran methiyeleri Allel; Pesah’ın ara günlerinde Likro-yarım olarak söylenir.

 

29 Mart Cuma

Güneş batmadan Şabat onuruna mumlar yakılır: Baruh Ata Ad.Eloenu Meleh Aolam şer Kideşanu Bemitzvotav Vetsivanu Leadlik Ner Şel Şabat - Bizlere Şabat mumlarının yakılması emrini veren Evren’in Efendisi Tanrı’mız Sen Mübareksin”

Yemekte Kiduş’tan sonra Hamotsi duası iki matza ile söylenir.

 

31 Mart Pazar

Güneş batmadan normal ateşle, güneş battıktan sonra, yanan bir ateşten faydalanarak Yom Tov mumları yakılır; “Baruh Ata Ad.Eloenu Meleh Aolam şer Kideşanu Bemitzvotav Vetsivanu Leadlik Ner Şel Yom Tov – BizlereYom Tov mumlarının yakılması emrini veren Evren’in Efendisi Tanrı’mız Sen Mübareksin.”

 

1 Nisan Pazartesi

Yom Tov

Şevii Şel Pesah - Pesah’ın yedinci günü. Pesah’ın yedinci günü, Keriat Yam Suf-Kızıldeniz’in yarılıp Yahudilere geçit verdiği gün olarak kabul edilir. Kızıldeniz, Yahudiler geçtikten sonra, onları yakalayıp esaret hayatına geri döndürmek için peşlerinden gelen Mısırlıların üzerine kapanır, Firavun hariç bütün Mısır ordusu Kızıldeniz’de boğulur. Düşmanlarımız olsa bile, Tanrı’nın yaratmış olduğu bu kişilerin ölümü sebebiyle sevinmeyiz ve bu gün tam değil, yarım Allel söyleriz.

 

2 Nisan Salı

Yom Tov

Şemini Şel Pesah - Pesah’ın sekizinci günü. Sabah duasında yarım Allel söylenir.

*Seudat Ha Maşiah -Maşiah Seudası: Pesah Bayramı’nın bu son öğününde, Maşiah’ın, kurtuluşun gelmesindeki rolü üzerinde yoğunlaşılır.

*Avdala-Yıldızlar çıktıktan sonra, Yom Tov günlerini Hol Amoed’den (bayramın ara günleri) ayırmak için sadece şarapla Avdala yapılır (Şabat olmadığı için mum ve güzel kokulu baharatlar kullanılmaz).

Avdala töreni, bu yılki Pesah Bayramı’nın sona erdiğini simgeler. Avdala’dan sonra, satmış olduğumuz hametslerin geri alınabilmesi için, hamets yemeden bir saat beklemek yerinde olur.

   

3 Nisan Çarşamba

Bayramın ertesi günü Isru Hag (Isru: bağlamak; hag: bayram).

Isru Hag, Yeruşalayim’i ziyarete gidilen Pesah-Şavuot-Sukot bayramlarının bittiği günün ertesi günüdür. Bayramdan sonraki gün, bayramdan kalan ışıltıyı taşır ve bu şekilde bayrama bağlanır. “İplerle bağlayın bayram korbanını” (Mezmurlar 118:27). Bayramın uzantısı olarak kabul edilen bugünde oruç tutulmaz. Talmud bilgelerine göre bayrama, yemek yiyip içerek gün ekleyen kişiler, sanki bir sunak inşa edip, üzerinde bir kurban sunmuş gibi kabul edilirler.

Ben Ish Chai, bunun ardındaki mantığı soranlara, Rabbi İsaac Luria’nın bir öğretisini anlatır. Buna göre, bayramdan sonraki günü, bayrama bağlamamızın sebebi, bayramdan kalan ışıktan faydalanmak, bayramın kutsallığını bir nebze olsun uzatabilmek arzusudur.

 

Önemli Not: Yazıda kısa bir özet olarak verilen bilgiler, okuyucuya bu konular hakkında fikir vermek amacıyla Every Person’s Guide to Passover, Şemot (Gözlem), Pesah Agadası (Gözlem), El Gid Para El Pratikante (Gözlem), From Bondage to Freedom,Tevrat kitaplarından ve  www.chabad.com, www.jewishvirtuallibrary.org, www.torah.org, www.torahtots.com, www.aish.com, www.jweekly.com, www.betemunah.org sitelerinden derlenerek hazırlanmıştır. Cemaatlerin farklı gelenekleri ve uygulamaları olabildiği için özel günler ve uygulamalar hakkında en doğru ve detaylı bilgiler için, cemaatin kendi Rabi’lerine başvurması gerekir.

 

 

İLGİLİ HABERLER

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün
Yorum Yapmak için üye girişi yapın!Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor...
Üye Girişi yapmak için Tıklayın