Çocuğunuzu boş kalorilerle beslemeyin!

İki çocuk sahibi bir anne olarak kış aylarında çocuklarımın sık sık hastalanmalarını engellemek için ilaçlardan başka çareler ararken internette çok keyifli ve güvenilir bilgiler içeren bir site ile karşılaştım. Hepinize en kısa zamanda www.gurmebebek.com’u sık sık ziyaret edip uzmanların görüşlerinden ve miniklerimize yararlı bilgilerden faydalanmanızı tavsiye ederim. Bu vesile ile de sevgili Gurmebebek’in Kurucusu Seda Öztezel ile bir sohbet ettik ve tüm anneler için bilmemiz gerekenler hakkında daha da derin bilgiler edindik

Çocuğunuzu boş kalorilerle beslemeyin!

Seda Hanım ve ekibine göre hastalıklarla başa çıkabilmek için doğru beslenerek bağışıklığı güçlendirmek mümkün. İşte bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi ile ilgili bilgiler…

Bağışıklık sistemi nedir?

Bağışıklık sistemi, vücudumuzun farklı enfeksiyon ve toksik ajanlarla savaşmak için sahip olduğu özel bir sistemdir. Görevi öncelikle bu organizmaların vücuda girmesini önlemek veya girer ise girdikleri yerde tutarak yayılmalarını önlemektir. Bağışıklık sistemi çocuğun yaşamı boyunca adım adım güçlenir ve mikroorganizmalar ile savaşmayı öğrenir. 1-3 yaş arasında en güçsüz dönemi, ergenlikte ise en kuvvetli olduğu dönemi yaşar.

Her insan tam gelişmemiş bir bağışıklık sistemi ile doğar. Bebeğe, anne karnındayken, annenin kanından plasenta yolu ile geçen tek antikor Ig G dir ve yaşam boyunca koruyucu özelliği vardır. Anne sütünde en çok Ig A bulunur ve virüslere karşı doğrudan antikor görevi yapar. O nedenle anne sütü ile beslenemeyen bebekler daha sık enfeksiyonlara yakalanır ve hastalanır. Ayrıca, çocuğunuz büyüdükçe sosyalleşir; sosyalleştikçe ve daha çok insanla karşılaştıkça daha fazla hasta olmaya başlayabilir.

Güçlü bağışıklığın temel taşları:

C VİTAMİNİ:

Çocukların güçlü bir bağışıklık sistemi için öncelikle C vitaminine ihtiyacı var. Taze meyveler, sebzeler iyi bir C vitamini kaynağı.

 C vitamininden zengin sebzeler: Domates, soğan, sarımsak, salatalık, yer elması, pırasa, yeşil lahana, kırmızı lahana, karnabahar, semizotu, brokoli, kabak, bezelye, dolmalık biber, enginar, fasulye, maydanoz

C vitamininden zengin meyveler: Nar, yaban mersini, kuşburnu, limon, portakal, çilek, greyfurt, kivi, ahududu

ANTİOKSİDANLAR:

Çocuklar hastalıklardan korunmak ve sağlıklı bir hayat sürmek için antioksidanlara ihtiyaç duyar. A, C ve E vitaminleri, beta karoten, çinko ve selenyum gibi antioksidanlar çok önemli. Havuç, kabak, bal kabağı, pırasa yaprağı, brokoli, tatlı patates, domates, çilek, yaban mersini, kavun, şeftali, kayısı, narenciyeler, biber, kuru yemiş, çekirdek, tam buğday, kivi, yumurta, balık bu konuda yardımcınız olacaktır.

E vitamini selenyum ile birlikte bağışıklık sisteminin fonksiyonunun artmasına yardımcı olur. Vitamin E hem erkekte hem de kadında kalp krizi riskini azaltır, birçok kanser türüne karşı da vücudumuzu korur. Ayçiçek yağı, zeytinyağı, fındık, badem, soya, ceviz ve fıstık türleri iyi birer E vitamini kaynağıdır.

Turuncu, kırmızı, yeşil sebze ve meyvelerde bol miktarda bulunan beta karoten, bağışıklık sistemi hücrelerinin sayısında önemli derecede artış sağlar. Bu vitamini içeren gıdaları tüketmekle hem bağışıklık sistemini güçlendirmiş, hem de kanserden korunmuş oluruz. Beta karoten vücutta A vitaminine çevrilerek dolaylı yarar da sağlamaktadır.

A vitamini; Havuç, ıspanak, kabak, domates, havuç, ıspanak, brokoli, marul, kayısı ve kavunda bulunur. A vitamini kandaki beyaz hücre aktivitesini artırarak kanser tümörleriyle savaşmaya yardım eder.

 

PROTEİNLER VE TEMEL YAĞ ASİTLERİ:

Bebeğinizin enfeksiyonlarla savaşması için yeteri kadar akyuvara ihtiyacı var. Bunu da nitelikli proteinlerden elde edecektir.

Yeterli miktarda protein tüketimi vücudun hastalıklardan korunmasını sağlar. Dikkat edilmesi gereken nokta; Et, tavuk, balık doymuş yağ içerdiği için dikkatli tüketilmelidir. Haftada en az iki kez kuru bakliyat tüketilmelidir. Çünkü protein açısından zengin olan kuru bakliyatlar B grubu vitaminleri, E vitamini ve mineraller bakımından da zengindir. Yumurta kaliteli protein içermesi nedeniyle mutlaka tüketilmeli özellikle büyüme ve gelişme çağındaki çocukların her gün bir adet tüketmesi önerilir.

Bunların dışında bebeğinizin bağışıklığını arttırmak için temel yağ asitlerine de ihtiyacınız olacak. Bunun için de yağlı balık, kuruyemiş, çekirdek ve tohumlar yardımcınız olacaktır.

PROBİYOTİKLER:

Probiyotikler bağırsak florasını kuvvetlendirerek bağışıklık sistemini güçlendiren sağlıklı bakterilerdir. İshal ve besin alerjilerinin önlenmesi ve iyileştirilmesinde önemli faydaları vardır. Sindirimi kolaylaştırırlar ve bağırsaklarda üretilen vitaminlerin sentezinde rol alırlar. En önemli probiyotik yiyecek yoğurttur. Yoğurt sütteki laktozun bakteriler tarafından laktik asite çevrilmesi ile oluşur ve yararlı bakteriler sayesinde probiyotik etki yaparak bağışıklık sistemini güçlendirir.

Probiyotik bakteriler yoğurdun dışında bir de anne sütü ile beslenen bebeklerin bağırsak florasında yoğun olarak bulunur. Bu şekilde anne sütü sadece hastalık yapan organizmalara karşı değil, besin alerjileri gibi bağışıklık sistemi hastalıklarının da önlenmesinde rol alır. Bebeğinizin güçlü bir bağışıklık sistemi olması için güçlü bir sindirim sistemine ihtiyacı var. Yoğurt ve muz iyi birer probiyotik kaynağı.

MİNERALLER/ÇİNKO:

Vücutta çok çeşitli fonksiyonları vardır. Bunlar arasında bağışıklık sistemini etkileyen en önemli mineral çinkodur. Tam buğday ununda, cevizde, bademde, peynirde, yumurtada, ette ve tavukta bulunan çinko enfeksiyonları engelliyor.

B6 VİTAMİNİ:

Bağışıklık sisteminin düzenli çalışmasında görev alır. En çok et, balık, tam buğday ekmeği, yeşil yapraklı sebzelerde bulunur. Yeterli ve dengeli bir diyet tüketenler günlük B6 vitamini gereksinimini rahatça karşılar.

FOLİK ASİT:

Folik asit bağışıklık sistemini güçlendirir ve antikor üretimini arttırır. Yeşil yapraklı sebzelerde, portakal suyunda ve kurubaklagillerde bulunur.

SIVI/SU TÜKETİMİ:

Sıvı ihtiyacını su, ayran, taze sıkılmış meyve suyu gibi içeceklerle karşılamak doğru bir seçim olacaktır.

• Peki Sevgili Seda Hanım, acaba GurmeBebek’i neden kurdunuz?

Ben Seda Öztezel, Ayzen Atalay ve Esra Sert; araştırmacı gazeteci ve reklamcı üç ortağın araştırmaları ve uzman destekleriyle ‘Gurme Bebek’i kurduk çünkü çocuk beslenmesinin şakası yok. Doğru beslenmeyle çocuğunuzun boyu daha uzun olabilir, ileride şeker hastası olma riski ortadan kalkabilir, zararlı kimyasallara maruz kalmayabilir. Bir çocuğu doğru ya da yanlış beslemek sadece ebeveynlerin yaptığı küçük seçimlerden geçiyor ve bu seçimler bebeklerimizin hem zihinsel, hem fiziksel gelişimini şekillendiriyor. ‘Gurme Bebek’ her gün sütten, ekmeğe verdikleri kararlarda, sağlıklı olanı seçmek için annelere rehberlik ediyor.

Şuna inanıyoruz: Bebek ve çocuklar boş kalori yerine tam tahıllar tüketmeli. Tüm çocuklar mevsiminde sebze-meyvelerle beslenmeli. Şeker yerine doğal tatlandırıcılar kullanılmalı. Bebeklerin yemeğine dokunarak, tadarak, koklayarak keşfetmesine izin verilmeli. Kendi kendine beslenebilen, özgüvenli çocuklar olmaları sağlanmalı. Bu yaklaşım sayesinde biz anneler, yemekle ilişkisi doğru kurulan sağlıklı bireyler yaratabiliriz.

Gurme Bebek Forum’da ve Facebook sayfasında hergün binlerce anne tartışıyor, dertleşiyor ve öğreniyor… Sitemizde örnek menüler, gıdalar hakkında bilgiler, uzman görüşleri ve araştırma ve bol bol da tarif var. Kahvaltılık, muhallebi, püre, parmak yiyecek, ana yemek, çorba, içecek, tatlı kategorilerinden, çocuğunuzun yaşına ve içerdiği malzeme grubuna kadar seçerek sağlıklı ve orijinal tariflere ulaşabilirsiniz. Gurme Bebek tariflerinde boş kalori yok.

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün
Yorum Yapmak için üye girişi yapın!Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor...
Üye Girişi yapmak için Tıklayın