Sosyal Medyanın Titan’ları

Metin BONFİL Köşe Yazısı
16 Ocak 2013 Çarşamba

Geçen gün sabah kahvaltısında artık süt kutusunun bile facebook sayfası olduğunu görünce bir afalladım. Sosyal medya’nın gücünden bahsediliyor ama tam da nedir desen, çıkartamam. Daha iyi anlayabilmek için biraz araştırdım. Konu çok geniş, ama takip etmemiş olanlara ilginç gelebilir.

İşte size sosyal medyanın 5 Titan’ının bazı rakamları (m=milyon):

Facebook: Bir milyar kullanıcı: ABD 167m; Brezilya 65m; Hindistan 63m; Endonezya 50m; Meksika 40m; İngiltere 33m ve Türkiye 32m. Meraklısı için, dünyada en az facebook kullanıcısı Vatikan’da, sadece 20 kişi. Onlar halen bacadan dumanla haberleşmeyi tercih ediyorlar. Türkiye’nin 7. olması gerçekten enteresan. ‘Geyik’ yapma sevgisinden midir yoksa teknolojiye kolay adapte olan genç nüfusa sahip olmamızdan mıdır, bilemedim. Henüz Çin, Hindistan, Rusya gibi ülkelerde penetrasyon oranları çok düşük. Yani kullanıcı sayısı artmaya devam eder.

En fazla beğeni alan marka Coca Cola (57m). En çok beğeni (like) alan meşhurlar 65’er milyon ile Rihanna ve Eminem, 59m ile Lady Gaga. Politikacılara gelince, Obama 34m, Romney 12m taraftar bulurken, 9. Sırada RTE 1.7m ile yukarılarda. Bill Clinton 1.7m ve Sarkozy 0.8m.

Facebook Eylül 2012’ye kadar kendi trafiği ile ilgili verileri yayınlamakta idi, ancak şimdi www.socialbakers.com veya www.checkfacebook.com gibi siteler tarafından parayla satılmakta. Eylül’deki bilgilere göre facebook’un 600m’dan fazla kullanıcısı mobil cihazlardan bağlanarak sayfalarını izliyor. ‘Check-in’ yapanlar genelde havaalanlarında (çok sıkıldıklarından olsa gerek) en fazla check in yapıyorlar.  Sadece 2013’te Atatürk Havaalanında 222bin, İstinye Park’ta 38bin kişi check-in yapmış.

Twitter: Kuzey Afrika’dan saman alevi gibi yayılan Arap Baharı’nı tetikleyen sosyal paylaşım sitesi Twitter kısa sürede rüştünü ispat etti. Facebook gibi bir gücün karşısında değil, yanında yer aldı ve artık bu ikili birbirini tamamlıyor.  Anlık haberlerin ilk düştüğü yer Twitter. Her bir kullanıcının bir ‘profil’ sayfası var. Başkaları sizi takip ediyor, siz de başkalarını. Hâlihazırda 200m kişi veya kuruluşun profili olduğu tahmin ediliyor. Günde 340 milyon twit atılıyor. Twitter’in gelirlerinin bu sene 300m dolar olacağı tahmin ediliyor. 2013’te halka açılma planları var.

En popüler profil Lady Gaga’ya ait: 33m takipçisi var. Obama’nın 26m, Kardashian’ın 17m, CMYLMZ’ın 3.2m, Abdullah Gül’ün 2.7m, Mehmet Öz’un 2.5m ve Tayyip Erdoğan’ın 2.2m takipçisi mevcut. Bu arada, GS’nin takipçileri FB’den fazla!

Youtube:  Google’in sahip olduğu youtube.com’u ayda 800m kişi ziyaret ediyor. Ayda 4 milyar saatlik video izleniyor! Her dakika, evet her dakika, youtube sitesine 72 saatlik video yüklenmekte. Youtube sitesine erişenlerin yüzde 70’i ABD dışından. 43 ülkede yerel olan ve 60 lisanda sunulan youtube’de yok yok. Türkiye’de henüz THY (100m izleme) dışında ciddi rakamlara ulaşan içerik yok. Bu arada, sanki sosyal medya’nın artık bir fenomen olduğunu kanıtlamak için yaratılmış olan Gangnam Style dansı tam 1.2 MİLYAR kere tıklanmış! Bir yıl önce kimsenin bilmediği bu dansı şimdi bilmeyen yok.

Linked In: 19 lisanda sunulan ve profesyonellerin kendi özgeçmişlerini tanıtmak için profil açtığı Linked İn’in tam 200m kullanıcısı var. Bire bir tanıdığınız kişilerin kimleri tanıdığını görüp, onlardan bir referans alabiliyorsunuz. İş dünyasında yeni birileri ile tanışınca google ve Linked İn’den bakmadan yapmayın derim.

Google+Google arama motoru ve yan hizmeleri geliştirirken sosyal medya olayında biraz geç kaldı. Yine de, içinde bulunmazsam olmaz diyerek Google+ ve Circles gibi sosyal ağlarını geliştirdi. Henüz 90m kullanıcısı var ve Facebook’la boy ölçüşmesi zor gibi gözükse de, önemli para ve teknoloji gücüne sahip Google’in sosyal medyanın titanlarından biri olması uzun sürmeyecek.

Artık sınır yok, vize yok, lisan problemi yok. Bu sosyal siteler bir tıklamayla yabancı bir lisanı anında kendi lisanınıza tercüme ediyor. Her bir titan, kullanıcı sayısına bakarak ‘biz bir ülke olsaydık dünyanın en büyük ülkelerinden olurduk’ diyor. Sosyal medya platformu, satış yapanların göz ardı edemeyeceği bir noktaya geldi. Tabii ki bu potansiyelden heyecan duyan girişimcilerin gözlerinde sadece dolar işaretleri görülüyor.

Bunları takip etmek için gününüzün bir saatini de unuttuğunuz kullanıcı adı ve şifreleri yeniden yaratmak için harcayacaksınız, o da gülün dikeni...