Gazeteler internette paralı mı oluyor?

Haymi BEHAR Teknoloji
16 Ocak 2013 Çarşamba

Dijital devrim, gazetelerin geleceğine dair birçok soru işareti yarattı. Online yayınlar nedeni ile sürekli tiraj kaybeden gazeteler yeni gelir modelleri yaratmak için yaratıcı çözümler üretmeye çalışıyorlar. Gazeteler için alternatif bir gelir modeli çevrimiçi yayınlarını paralı yapmak. 2012 paralı çevrimiçi gazeteciliğin (Paywall) hızlı büyüdüğü yıl oldu.

BestCollegesOnline.org tarafından hazırlanan ve teknoloji blogu Mashable’ın da yayınladığı infografik, gazetelerin Paywall’e geçişindeki büyümeyi ortaya koyuyor. New York Times ve Los Angeles Times gibi sektör devlerinin öncülüğünü yaptığı trend gazetelerin dijital versiyonlarının gelirleştirme (monetization) stratejilerinin reklam geliri ile sınırlı olmadığını açıkça ortaya koyuyor.

2012 yılında paywall uygulamasına geçen gazete sayısı bir önceki yıla göre ikiye katlamış. Burada önemli bir nokta bazı gazetelerin üyelik ve ödeme stratejilerinin çok başarısız olması. Başarılı örnekler arasında gösterilen New York Times 600 bin paralı üye yaratırken Variety ve Whitby Gazette hem trafik hem de reklam geliri kaybetmiş.

Türkiye’de bugüne kadar ana akım gazeteler tarafından henüz  paywall uygulaması denenmedi. Daha önce Cumhuriyet ve Taraf gazeteleri tarafından denenen paywall uygulamaları da 2012 yılında sonlandırıldı veya köşe yazarları ile sınırlandırıldı.

Bu nedenle Türkiye’de kaliteli içeriğe para ödemeye hazır geniş okur kitlesi olup olmadığı henüz tam olarak test edilmiş değil.