Polisin pedofili ile savaşı

Cannes’dan Jüri Ödüllü film ´Polis´ Çocuk Koruma Birliği’ne bağlı polislerin öyküsünü anlatıyor

Viktor APALAÇİ Sanat
8 Ağustos 2012 Çarşamba

Fransızca’da 'yumuşak ten' anlamına gelen 'peau lisse' ile polisi birleştiren bir kelime oyununu başlığına taşıyan film taciz, pedofili, tecavüz, şiddet mağduru çocukları koruyan 'Çocuk Koruma Birliği'ni belgesel tadında bir uslupla anlatıyor. Bol kahramanlı, bol olaylı, nefis karakter tahlilleri ve ince bir mizah içeren bu zengin senaryolu filmin ana hatlarını, sosyal duyarlılık, mizah ve aksiyon oluşturuyor. Oyuncu-senarist-yönetmen Maïwenn’i Türk seyircisine tanıştıran 'Polis'i kaçırmayınız.

2011 Cannes Film Festivali’nin en büyük sürprizlerinden biri, cinsel taciz ve şiddet mağduru çocukların sorunlarına eğilen 'Polisse/Polis' adlı cesur Fransız filmiydi.

36 yaşındaki oyuncu-senarist-yönetmen Maïwenn’in bu belgesel tadındaki filmine, Robert de Niro başkanlığındaki jüri 'Jüri Ödülü'nü vermişti.

Fransızca’da ‘yumuşak ten’ anlamına gelen 'pean lisse' ile polisi birleştiren bir kelime oyununu başlığını taşıyan 'Polisse', taciz, pedofili, tecavüz, şiddet mağduru çocukları koruyan Çocuk Koruma Birliği’ne bağlı polislerin gündelik hayatlarından kesitler sunuyor.

Gerçek hayattan alınan olayları kurmacayla harmanlayan, bir çeşit reality show tarzı filmin senaryosunda, yönetmen Maïwenn’e, ünlü senaryo yazarı Emmanuelle Bercot destek vermiş. Bol kahramanlı, bol olaylı, nefis karakter tahlilleri ve ince mesajlar içeren bu zengin senaryolu filmin ana hatlarını, sosyal duyarlılık, mizah ve aksiyon oluşturuyor.

Tacize uğramalarına rağmen seslerini duyurmaktan korkan çocuklar, pedofil kocalarını koruyan kişiliksiz eşler, küçücük kızlarına-torunlarına tacizde bulunan babalar-dedeler, çocuklarına mastürbasyon yaptıran anneler, Romen göçmeni çocuk satıcıları, reşit olmayan yankesiciler, ilginç örnekler eşliğinde senaryoda işlenmiş.

Cinselliğin en karanlık köşeleriyle yüzleşen film birime bağlı polislerin günlük hayatlarında karşılaştıkları dramlarla, acı gerçeklerle, özel yaşamlarını nasıl bir dengede tutturabileceklerini araştırıyor.

'Çocuk Koruma Birliği'ndeki polislerin meslek aşkı uğruna, özel hayatlarında ailelerini ihmal etmeleri, sık sık boşanmaları renkli örneklerle dile getirilmiş. Film; gündelik iş hayatlarıyla özel hayatları arasında bir denge sağlamak zorunda olan, çoğu kez bunu başaramayan polislerin açmazını gözler önüne seriyor.

Ele aldığı ciddi sorunları, müdahale etmeden, yorum katmadan perdeye aktararak etkileyiciliğini arttıran 'Polis', bu yönüyle 2008’in Altın Palmiye Ödüllü filmi 'Sınıf / Entre les Murs'ü hatırlatıyor.

Yönetmen Laurent Cantet, başrol oyuncusu François Begandeau’nun eğitmenlik hayatındaki anılarından yola çıkarak yaptığı 'Sınıf' ile eğitim hayatımızdaki çarpıklıklarını gerçekçi bir dille perdeye aktarmıştı.

POLİSLER ARASINDAKİ DAYANIŞMA

Bir çocuk şarkısı eşliğinde mutlu çocukları izlediğimiz bir jenerikle açılan film, çocuklarına kötü davranan ebeveynleri, toplumdan kopmuş (kayıp) çocukları, zor bir meslek icra eden polisler arasındaki dayanışmayı, gerçek olaylardan esinlenerek anlatıyor.

Trajedi ile komediyi, gerçek ile kurmacayı ustalıkla harmanlayan senaryo, içerdiği ince mizah ile öne çıkıyor. Maïwenn’in canlandırdığı çekingen fotoğrafçı Melissa, İçişleri Bakanlığı tarafından Birliğin işleyişini gösteren bir fotoğraf albümü yapmakla görevli. Ekibe katılan Melissa sayesinde toplumun kabuslarını birinci elden gözlemleriz.  Kalabalık ve çok başarılı oyuncu kadrosunda, insancıl polis rolündeki ünlü rap şarkıcısı Joeystarr, yılların eskitemediği karakter oyuncusu Karin Viard, senarist-oyuncu Emmanuelle Bercot sivriliyor.

 

POLISSE/Yön: Maïwenn, Sen: Maïwenn, Emmanuelle Bercot, Müzik: Stephen Warbeck, Montaj: Laure Gardette, Oyuncular: Maïwenn, Emmanuelle Bercot, Karin Viard, Joeystarr, Marina Fors, Nicholas Duvauchelle, Karole Rocher, Frederic Pierrrot, Naidra Ayadi.

 

MAÏWENN

'Le Grand Bleu / Derinlik Sarhoşluğu' ile ünlenen, Fransa’nın en Amerikanvari yönetmeni Luc Besson’dan bir çocuğu olan ve ondan ayrıldıktan sonra yönetmenliğe başlayan Maïwenn Le Besco’nun aktifinde üç uzun metrajlı film var.

Bu filmlerin en ünlüsü 'Polis' Cannes’da kazandığı ödülden sonra, on dört dalda Cesar Ödülleri’ne aday gösterildi, Fransa’da 2011’in gişe şampiyonları arasına girdi.

Kız kardeşi aktris İsild De Besco gibi sanatçı bir aileye mensup olan Maïwenn, sinema oyuncusu annesi sayesinde, yedi yaşında başlayan oyunculuk kariyerinde, Jean Becker’in Cannes’da yarışan 'Öldürücü Bir Yaz / L’Eté Meurtier'de (1976) rol aldı.

Komedi kulüplerinde stand-up yaparak başladığı sanatçı kariyerinde, eşi Luc Besson’un başyapıtı 'Leon'da (1994) ve 'Beşinci Eleman’da (1997) oyuncu olarak yer aldı. Sahneye koyduğu tek kişilik oyunu 'Poischiche' ile (2001) ünlenen Maïwenn, ilk kısa metrajlı filmi 'Ben Bir Oyuncuyum/Je Suis Une Actrice'in (2004) başrolünü üstlendi. İlk iki uzun metrajlı filmi; hırpalanmış ve itilmiş bir çocuğun öyküsünü anlatan 'Affet Beni / Pardonnez Moi' (2006) ve tiyatro kulisleriyle ilgili komedi 'Oyuncuların Balosu/La Bal des Actrices'.  Çocuk Koruma Birimi ile ilgili bir televizyon belgeseli izleyen Maïwenn, 'Polis'e başlamadan önce Fransa Sağlık ve Sosyal İşler Bakanlığı’ndan izin alırken, senaryoya sadık kalacağını belirten maddeyi imzalamış. Öyküsünü anlattığı birimden emekli iki polisin filmin oyuncularını özel bir eğitimden geçirmesi 'Polis'e inandırıcılık katıyor.

Maïwenn, kendi canlandırdığı çekingen fotoğrafçı Melissa ile İçişleri Bakanlığı tarafından birimin çalışmalarını görüntülemek için görevlendiriliyor.