Korah

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
25 Haziran 2008 Çarşamba

Tartışma yaratmak ne kadar kolaydır. Bazen saçma olarak kabul edeceğiniz bir şeyden öyle bir tartışma çıkar ki inanamazsınız. Bu tartışma da toplumda tamiri imkansız zararlara yol açar.

Modern çağda yukarıda çokça rastlanan tartışmalar antik çağda başka bir boyuttadır. Tamamen tehelet olan bir giysiye tsitsit takmaya ne gerek var? Kitap dolu bir eve mezuza takmaya ne gerek var diye soran Korah inanılması güç ama etrafına “anşe şem” önemli kişilerden ikiyüzelli kişiyi toplamayı başarmıştır. Bu gün bu tartışmaları duysak “ne alakası var efendim” deriz ama modern çağın tartışmaları da bir o kadar anlamsız ve tehlikeli görünüm arz etmektedir.

Korah’ın tartışmasının ardında önemli mevkilere gelme hırsı ve kıskançlığı vardır. Onun bu davranışı kampta büyük ölçüde yıkıma ve ölümlere neden olmuştur. Moşe Rabenu’nun öğrendiği bazı sırlar olmasa bu acı bilanço daha da büyüyecek ve inanılmaz boyutlara ulaşabilecekti. Ancak Moşe Rabenu halkını çok sevdiğinden bunu önlemeyi başarmıştır.

İnsanoğlu yaşamını daha güzel ve anlamlı kılmak için bir takım atılımlar yapar ve arayışlara girer. Bu arayışların belirli bir hırs ve azim gerektirdiği açıktır. Bu hırs ve azim başkalarına zararlı olmaya başlarsa sonuçta kazanan tarafın olmadığı görülür.

Tartışmaları Tanrı adına yapmak ve yapmamak gibi iki seçeneğin olduğunu Pirke Avot’ta görürüz. Tanrı adına yapılan tartışmalarda görülen bu gün isimleri iyi bir şekilde anılan bilginlerdir. Gimara ve Mişna bilginlerin tartışmaları ile doludur. Bu tartışmalar Tora’nın anlaşılmayan noktalarının aydınlatılması üzerinedir. Bazen çok sert geçen bu tartışmalarda kazançlı olan her iki taraf olmuştur. Çünkü bu her iki taraf da amacına ulaşmış kapalı  olan konular açılabilmiştir.

Tanrı adına olmayan tartışmalarda Korah ve takipçilerinin kazancı olmadığı gibi ciddi anlamda topluma zarar vermişler ve acı sonuçlara neden olmuşlardır. Ancak “oğullar babalarının hatasından sorumlu tutulmayacaktır” kuralı gereği kalplerinde teşuva yapan Korah’ın oğulları hayatta kalmayı başarmışlardır.

Hayat arkadaşlarımız olan eşlerimiz bazen bizim hayatımızı verdikleri kararlar ve getirdikleri öneriler ile etkilerler. Reuven kabilesinden isyancı On’un karısı onu teşuva yapmaya ikna etmiş ve kocasını ölümden ve doğru şeylere karşı gelmekten korumuştur. Bilginlerimiz iyi bir eş Tanrı’nın armağanıdır derler. Bu bahiste bu sözün doğruluğu açık bir şekilde görülmektedir.