!f İstanbul yarına bakıyor: !f Yarın ile Sanal Gerçeklik

16 yılına bağımsız, ayrıksı ve ilerici çizgisinden ödün vermeden giren !f İstanbul, yeni teknolojilerin görsel estetiği dönüştürdükleri ve interaktif tasarımların öne çıktığı günümüz dünyasında, geleceğin olasılıklarını haber veren sanal gerçeklik ve interaktif anlatı şekillerini izleyicilerle paylaşmaya hazırlanıyor.

Erdoğan MİTRANİ Sanat
15 Şubat 2017 Çarşamba

Türkiye’de bir film festivalinde ilk kez geçen yıl !f istanbul’da gerçekleşen sanal gerçeklik sergisi, bu yıl Samsung’un sunduğu Samsung Gear VR deneyimi ile daha da zenginleşerek !f Yarın kapsamında seyircilerini farklı dünyaları deneyimlemeye, hayal etmeye, ilham almaya davet ediyor.

Küratörlüğünü yönetmen ve sanal gerçeklik dünyasının yön belirleyici merkezlerinden MIT Media Lab araştırmacılarından Deniz Tortum’un üstlendiği, bomontiada Alt Sanat Mekânında gerçekleşecek olan ‘Sanal Gerçeklik ve İnteraktif Hikâyeler Sergisi’ son yılların en çok ses getiren 13 işini bir araya getiriyor:

1- İzleyiciyi sanal gerçeklik gözlüğüyle bir tecrit hücresine sokarak tecridin sebep olduğu ağır psikolojik hasarları anlatan ‘6X9’. (7’)

2- Filibeli Ahmed Hilmi’nin ‘Amak-ı Hayal’ romanının sanal gerçeklik için serbest bir şekilde uyarlanmasıyla ortaya çıkan ‘Annica’. Anicca, Budizm’deki geçicilik kavramına verilen ad. Bir çadırın içinde yarı derviş yarı meczup Aynalı Baba’yla karşılaşan katılımcı onun rehberliğinde varlık, fanilik ve gerçekliğin sorgulandığı bir deneyime adım atıyor. (10’)

3- ‘Fantasia’ filminden esinle hazırlanan, izleyicinin de parçası olduğu soyut bir müzik ve dans deneyimi sunan Ateş Kuşu: Peri’, yarattığı büyülü ve uçucu dünya ile bu mecranın ileride gidebileceği yerlerin taslağını çıkarıyor.(13’)

4- Sanal gerçekliğin en önemli özelliği bakma eyleminin anlatının bir parçasına dönüştüğü ‘Bakmanın Kısa Tarihi’ bakma eyleminin anlamının, evrimsel süreç içinde, suda yaşayan canlılardan bilgisayar aracılığıyla kontrol edilen akıllı füzelere kadar nasıl değiştiğini özgün bir farkındalıkla anlatıyor. (10’)

5- ‘Ben İstanbul’, 20. yüzyıl boyunca İstanbul’da değişen gündelik hayat akışını çeşitli kurgusal karakterler üzerinden anlatıyor. Bu karakterlerin hikâyelerinin harita üzerinden izlenebildiği platform, kullanıcılara geçen yüzyılın önemli sosyal, siyasal, ekonomik ve fiziksel değişimlerine tanıklık etme imkânı sunuyor. (değişken süreli)

6- ‘Ben, Philip’ bilimkurgu yazarı Philip K. Dick’in ölümünün 23. yılı olan 2005’te robotik mühendisi David Hanson’ın yazarın suretini kullanarak yarattığı Phil adlı androidin gözlerinden Dick’in ruhuna yaraşır şekilde geleceğe bakıyor ve insanlık sonrası bir geleceğin düşlerini de kuruyor. (12’)

7- ‘Eylül 1955’, İstanbul’un azınlık nüfusuna yönelik bir tahrip ve yağma hareketi olan 6-7 Eylül olaylarını yaşandığı günde, İstanbul’da bir fotoğraf stüdyosunun içerisinde, stüdyo fotoğrafçısının gözünden izletiyor. (8’)

8- Felluce’de çekilmiş ilk 360 derece VR deneyimlerinden biri olan ‘Felluce Kuşatması’,

yarattığı dil ile yeni bir tip haberciliğin ilk adımlarını atıyor. (11’)

9- 360 derece sanal gerçeklik filmi ‘Göçebeler’, seyirciyi çeşitli göçebe toplulukların yanına misafir ederek bu toplulukların günlük yaşamlarına tanıklık etmesini sağlıyor (12’)

10- ‘In the Eyes of the Animal’, ormanda yaşayan dört canlı türünün gözünden ormanı keşfetmemizi sağlıyor. (9’)

11- Geçen yıl !f’in Keş!f Yarışması’nda izlediğimiz yılın en iyi filmlerinden “Notes on Blindness”ın Sanal Gerçeklik deneyimini yaşatan ‘Körlük Üzerine Notlar: Karanlığa Doğru’, belli belirsiz noktalardan oluşan bir dünya tasviri aracılığıyla dünyayı seslere yoğunlaşarak nasıl duyumsayabileceğimizin ipuçlarını veren, körlüğün içsel dünyasıyla ilgili eşsiz bir deneyim.

12- ‘Paskalya Ayaklanması: İsyancının Sesi’, 1916 yılında İrlanda’daki Paskalya Ayaklanması’nda yer almış bir gencin ses kayıtları aracılığıyla katılımcıyı ayaklanmanın tam ortasına atıyor. (12’)

 13- ‘Zeki Müren Hattı’, basit bir telefon hattı ve interaktif web deneyimi aracılığıyla Zeki Müren’e gönderilen yüzlerce mesajı biriktirerek Sanat Güneşi’ne duyulan hayranlığa ve geçmiş günlerin Türkiye’sine karşı hissedilen bir nostaljiye ayna tutuyor.

!f Yarın kapsamında ayrıca atölye çalışmaları ve konuşmalar da gerçekleşecek. 19 Şubat’ta düzenlenecek !f Yarın Forum, sergide işlerini izleyeceğimiz sanatçıların yeni iletişim ve yaratıcılık mecraları hakkındaki deneyimlerini dinleme fırsatı sunarken, Ersin Han Ersin ile Ergin Şanal moderatörlüğünde düzenlenecek ‘Sanal Gerçeklik Deneyimleri Yaratmanın İncelikleri’ başlıklı atölye ve Nil Tuzcu ile Beyza Boyacıoğlu’nun yürüteceği ‘İnteraktif Bir Dünyada Hikâye Anlatmanın Yolları’ atölyesi yaratıcıların deneyimlerini paylaşacakları ve katılımcılara yeni anlatım yöntemleri için ilham verecekleri bir buluşma noktası olacak.

Sanal Gerçeklik ve İnteraktif Hikâyeler Sergisi, 17-26 Şubat tarihleri arasında bomontiada Alt Sanat Mekânında. Pazartesi-Cumartesi 13.00-21.00, Pazar 11.00-19.00 arası ücretsiz olarak izlenebilecek.