12 taşlı kolye

Kavram
6 Mart 2019 Çarşamba

Bal Damlaları: Riva N. Essemini

 

Bet Amikdaş’ın içindeki en önemli görevlerden sorumlu Koen Gadol’un normal kıyafeti sekiz giysiden oluşur. Sekiz sayısı mistik anlamda sonsuzluğu ifade eder. Bu sekiz farklı kıyafet kutsiyete ait olan giysilerdir. Bunun nedeni üretiminde kullanılan malzemenin Tanrı adına bağışlanarak kutsal niteliği kazanmasıdır. Bu kıyafetlerin üstünde göğsünde taşıdığı Hoşen adlı bir kolye vardır. Bu kolyenin iki işlevi vardır:

1) Mahkemelerde verilen hatalı kararlar için Tanrı’nın affını sağlamak

2) Halkın geneliyle ilgili kararların verilmesinde aktif rol oynamak. Ön yüzünde, üzerinde Yaakov’un oğullarının isimlerinin yazılı olduğu 12 kıymetli taşla doludur. Taşların her biri kendi yuvasında bulunur. Her bir taş 12 oğlunun temsil ettiği 12 kabileyi hatırlatsa da bu taşların isimleri ve güçleri ile ilgili birçok farklı yorum vardır.

ODEM: Bu taşın ismi İbranice Adom - kırmızı kelimesiyle ilgilidir. Reuven’in ismini taşıyan taştır. Kırmızı renkli bir yakut olduğu düşünülmektedir. Ladino’da yakuta Rubin denmesinin sebebi de bu olabilir. Bu taşın öğütülüp toz haline getirilerek kısır kadınların hamile kalmasını sağladığı söylenir.

PİTDA: Yeşil renkli bir zümrüt olduğu düşünülmektedir. Koyu yeşile kaçan bir kriptokristal olduğunu da düşünenler vardır. Bu taşın özelliği cinsel ahlaksızlık dürtüsüne karşı etkili olmasıdır. Şimon kabilesini temsil eder.

BAREKET: Birçok kaynak sarı ya da safran renginde bir taş olduğunu belirtir. İbranice ‘Barak’ parlaklık, ışıltı sözcüğüyle bağlantılıdır. Levi kabilesinin taşıdır. Bu taşın özelliği insanın zekâsını ve anlayışını arttırmasıdır. Tora bilgilerinin öğrenimi ve aktarımı konusunda önemli görevler alan Levi ve Kohenlerin bilgeliğini koruyucu özelliği vardır.

NOFEH: Kırmızı renkte bir ziynet taşıdır. Kor halindeki kömürün rengini çağrıştırdığı için Ladino’da bu taşa ‘karbunkal’ adı verilmiştir. Yehuda kabilesini temsil eder. Bu taşı takan kişilerin savaşta başarılı olacağına inanılır.

SAPIR: Yisahar kabilesini simgeleyen mavi renkli bir safir taştır. Fiziksel acıyı dindirme, insan görüşünü güçlendirme özelliğine sahiptir. ‘On Emir’ tabletlerinin de bu taştan yapıldığını söyleyenler vardır.

YAALOM: Beyaz renkli bir elmas, inci ya da zümrüt olabileceği düşünülmektedir. Zevulun kabilesini temsil eder. İş hayatında bereketi getirdiği söylenir. İnci olduğunu düşünenler  için de bu hayatın bir döngü olduğunu, bir gün zengin olanın ertesi gün fakir olabileceğini hatırlatan bir mesaj taşır.

LEŞEM: Dan kabilesini temsil eder. l’Aşem- Tanrı’ya sözcüğünü çağrıştırır. Savaşçı olan bu kabilenin kendi gücüne değil Tanrı’nın da yardımına ihtiyaç duyması gerektiğini hatırlatır. Kehribar taşına benzemektedir.

ŞEVO: Naftali kabilesini temsil eden bu taş, safire benzer. Binek hayvanı üzerinde başarı sağladığı düşünülür. İyi bir hareket için hızlı hareket edebilme gücünü ifade eder.

AHLAMA: Gad kabilesini temsil eden bu taş, ametist olarak adlandırılan mor yada erguvan renklidir. İbranicede iyileşme, kendine gelme anlamı taşır. Endişe ve korkuyu azaltma özelliği taşır.

TARŞİŞ: Altın renkli bir taştır. Sağlığı simgeler. En iyi zeytinin yetiştiği topraklara sahip olan Aşer kabilesini temsil eder.

ŞOAM: Oniks taşı olduğu düşünülmektedir. Toplum içinde popülerlik, liderlik sıfatları verdiği için Yosef’in taşıdır. Yosef de Mısır ‘da yüksek görevlere gelerek yetkilerini arttırmıştır.

YASEFE: Binyamin kabilesini simgeleyen bu taş çok renklidir. Kanamayı durdurma özelliği vardır. Ağabeylerinin Yosef’i sattığını bilmesine rağmen susmuş, aile içinde kan dökülmesine engel olmuştur diye açıklayanlar vardır.

Bu 12 taşlı kolye, Yaakov’un 12 oğlunun devamı olan 12 kabileyi temsil ederdi. Bu 12 kabile arasında birlik olduğu sürece Tanrı’nın korumasını hak eden bir kalkan görevi görürdü.

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün