50 yıllık hasret sona erdi/ Van kökenliler memleketlerindeydi

Toplum
18 Mayıs 2011 Çarşamba

1960’lı yıllarda Van Başkale’den ayrılıp farklı yerlerde yaşamaya başlayan Yahudiler, 50 yıl sonra ilçeyi ziyaret ederek, doğdukları topraklarla hasret giderdiler. İlçenin yöneticileri ve halkı tarafından büyük ilgi ve sevgiyle karşılanan grup çok duygulu anlar yaşadı.

İki günlük ziyareti, Baruh Güner Şalom için aktardı:

“Öncelikle bu geziyi organize eden değerli kuzenim Rahmi Güner ve eşine, ben ve değerli eşim Roza Güner adına çok çok teşekkür ederim.

12 Mayıs Perşembe sabahı, saat 8:30 uçağı ile Van’a doğru yola çıktık. Van Havaalanı’na indikten sonra, 50 kişi bizler, 50 kişi de davetlilerden oluşan toplam 100 kişilik bir topluluk olarak bir baba dostlarımızdan birinin evine gittik. Bu kadar büyük bir topluluğu evde ağırlamanın zor olacağına inandığımızdan, daveti kabul etmek istemedik ancak ısrar ettiler ve bizi öğlen yemeğine misafir ettiler. Akşam otelimize gittiğimizde aynı ilgi ve alakayı fazlasıyla orada da gördük.

13 Mayıs Cuma sabahı özel otobüsle, benim ve çoğumuzun doğduğu Başkale’ye doğru yola çıktık. Başkale, Van’dan yaklaşık iki saatlik mesafede. Saat 10:30 gibi Başkale’ye geldiğimizde, şehre beş kilometre uzaklıktaki bir benzin istasyonuna yanaştığımızda, 75 arabalık-2500 kişilik bir konvoyun bizi karşılamaya geldiğini gördük. Başta ben ve değerli eşim olmak üzere, tüm arkadaşlarım duygularımıza mağlup olduk ve ağladık.

Otobüsten indimizde, her birimize birer adet karanfil verildi. Sıra bana geldiğinde ise Baruh (Baha) Güner olarak, ağlamaklı halimle eğilip toprağı öptüm. Ben 1 Mart 1950 tarihinde, bu topraklarda, Başkale’de doğdum. Başkale’den 10 yaşındayken eğitim için ayrılıp İstanbul’a geldim. Benimki 50 yıllık bir özlem.

Başkale Belediye Başkanı’nın isteği ve tüm arkadaşlarımın bir onayı ile orada kısa bir konuşma yaptım.

Bize bu kadar büyük ilgi ve alaka gösterilmesi, kendilerini rahmetle andığımız büyüklerimizin ne kadar kıymetli olduklarının en güzel kanıtıdır.

Ziyaretimiz sırasında eski Yahudi mezarlığına gidip bir dakikalık saygı duruşunda bulunduk. Daha sonra da sinagoga gittik. Sinagogda da tüm arkadaşlar çok duygulandık ve çok ağladık çünkü bu anı benim şahsım için çok önemliydi. O sinagogdaki Sefer-Tora’ları, oradan son ayrılan rahmetle andığım değerli babam Aron (Harun) Güner getirip, Neve Şalom’a teslim etmiştir.

Bize gezimiz boyunca bu kadar ilgi ve hoşgörü gösteren başta Başkale Belediye Başkanı’na, kaldığımız otelin sahibi ve tüm personeline, ilk gün 100 kişiyi evine yemeğe davet eden baba dostumuza, gezimize yer veren değerli medyamıza, ben, değerli eşim ve tüm arkadaşlarım adına çok teşekkür ederim.”