Toledot - Kutsamayı paylaşabilmek

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
27 Kasım 2019 Çarşamba

Toledot peraşasındaki Yitshak’ın kutsamayı Yaakov yerine Esav’a verme isteğindeki anlaşılmaz sorular her sene peraşa okunduğunda tekrar gün yüzüne çıkar. Nasıl Esav’ın olumsuz hareketleri Yitshak’ın dikkatini çekmemiştir. Üç atadan biri olan Yitshak bunu nasıl ayırt edememiştir?

Rivka’nın yaptıkları da bilgeleri fazlasıyla meşgul eden sorular türetmektedir. Yitshak tarafından Esav zannedilerek verilen kutsama tamamen ‘maddi’ öğeleri içeren bir kutsamadır. Rivka neden Yaakov’un ‘maddi’ anlamdaki kutsamayı almasını bu kadar istemiştir? Hayatını Tora öğrenimi ve maneviyat üzerine kurmuş olan Yaakov’un bu tür şeylere tamah edebilmesi mümkün müdür?

Bu kadar karmaşık ve cevabı zor gibi görünen soruları sorduktan sonra yanıtlarımızı Rabi Meir Horowitz tarafından kazandırılan ‘İmre Noam’ adlı eserde arayacağız.

Aslında Yitshak’ın düşüncesi gelecekte Yaakov’un oğullarını kutsarken sahip olduğu düşünceye çok benzemektedir. Yaakov Yisahar’a beraha verirken onun soyundan çok fazla Tora bilgini çıkacağını görmüş ve onun maddi sorunlarının çözümü için de maddi anlamdaki kutsamayı Zevulun’a vermiştir. Çünkü Zevulun büyük iş insanlarının atası gibidir. Zevulun maddi konularda başarı sağlarken Yisahar kabilesi de Tora öğrenimi ve aktarımı konusunda çok başarılı olmuştur. Bu aralarındaki uyumlu birliktelik Yaakov’un kutsaması sayesinde gerçekleşmiştir. Benzer şekilde Yitshak da eve av avlayan ve yiyecek getiren Esav’ın ileride Tora konusunda büyük bilgeler yetiştirecek Yaakov’un maddi kaynaklarını sağlamasını istemiş ve bu maddi berahayı ona uygun görmüştür.

Teorik olarak Yitshak’ın düşüncesi elbette doğrudur. Doğruluğu Yisahar ve Zevulun örneği ile kanıtlanmıştır. Ancak Esav’ın karakter ve doğasını bilen Rivka pratikte Yaakov ve Esav arasında böyle bir birlikteliğin gerçekleşmeyeceğinden emindir. Esav’ın maddi kutsamayı sadece kendisi için kullanacağı ve Yaakov’a yardımcı olmayacağı kesindir. Bu yüzden Rivka Yaakov’un manevi anlamda yükselişini sürdürebilmesi için maddi kutsamayı da alması konusunda ısrarcı olmuştur.

Bu mesaj aslında günümüze kadar erişen bir ders niteliğindedir. Bene Yisrael özellikle Tora öğrenimi ve öğrenenleri tarihin her devresinde desteklemiştir. Böylelikle maddi gücü olanlar manevi derecede yükselmek isteyenlere yol açmış Yitshak’ın hayal ettiği birlikteliği sağlamıştır. Yirmiyau peygamber Bet Amikdaş’ın yıkım kehanetlerini verirken bu sıkıntıdan kurtulmanın yollarını şöyle öğretmektedir. “Sıkıntılarınızı sabırla kabullenin. Güçlü olan gücünü güçsüzleri korumak için, bilge olan bilgeliğini bilgisizleri eğitmek için ve zengin olan da maddiyatını mümkün olduğu kadar ihtiyacı olanlara yardım için kullansın.”

 

 

 

 

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün