Hesap kitap için faydalı bilgiler

Tüketici tükeniyor konulu haber yazı serimiz sonrasında bilinçli tüketicinin gücüne katkı sağlamak amacı ile faydalı bazı finansal konuları ve bilgileri paylaşmaya devam edelim. Tüketici tükenmesin, ekonomi kazansın.

Cüneyt DİRİCAN Ekonomi
6 Mart 2019 Çarşamba

1- Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) web sitesinde finansal tüketici için önemli bir link var. Bankacılık ürün ve hizmet ücretlerinin kıyaslamasını banka bazında bulabileceğiniz bu sayfada şubede veya mobil, internet şube gibi dağıtım kanallarında uygulanabilecek tarifeler yer alıyor.

http://ebulten.bddk.org.tr/tuketiciverileri/Default.aspx

2- Türkiye Bankalar Birliğinin (TBB) finans ve bankacılık eğitim portali var. Burada temel bankacılık, krediler, proje finansmanı, temel ekonomi, yatırım ürünleri, döviz kuru riski yönetimi ile ilgili çoğu video veya online eğitim kamuya ücretsiz açık.

https://egitimportali.tbb.org.tr/

3- Finansal tüketicinin finansal okuryazarlığı için TBB şimdi de Youtube kanalını açtı. TBB Eğitim Merkezi İktisadi İşletmesinin TBB Eğitim kanalı kamuya ücretsiz açık.

https://www.youtube.com/channel/UCdbBZWvRNZucbE7zhyVOs9w

4- E-ticaret hacmi her geçen gün büyüyor. Ancak siteler arasında fiyat kıyaslaması yapmak zor. Bunları kolaylaştıran siteler var. Mesela bankacılıkta kredi ve sigorta kıyaslaması için hesapkurdu.com var. Ayrıca sigortam.net poliçe kıyaslaması için bir başka örnek. Sigortacini.com.tr ise bu ikisinin hem şubeleşmiş fiziki hem de sanal hali. Trivago.com.tr, cimri.com tatil veya online alışveriş için yine kıyaslamaya yardımcı site örnekleri. Hepsiburada.com yine tedarikçi bazında farklı fiyatların görülmesine yardımcı oluyor.

5- Türkiye Sigorta Birliği’nin Kask Değer Listesi araç modeli, yılı bazında yaklaşık kasko değerlerini veriyor.

https://www.tsb.org.tr/kasko-deger-listesi.aspx?pageID=631

6- Bireysel Emeklilik ve Otomatik Katılım Sistemi ile ilgili bilgilenmek isteyenler için Emeklilik Gözetim Merkezi (EGM) sitesine gitmek yeterli. E-Devlet sitesinde yine katkı paylarınızı ve Takasbank’taki emeklilik sözleşmelerinize dair bilgilere ulaşmak mümkün.

https://www.egm.org.tr/

7- E-Devlet için ayrıca şifre almaya gerek yok. Müşterisi olduğunuz çoğu bankanın internet şubesinden ayrıca şifreye gerek olmaksızın E-Devlet sitesine girmek mümkün.

8- Sizi farklı 800, 212, 216 kodlu numaralardan sürekli arayan kombi bakım servisleri, telekom veya kablolu TV bayileri mi var. Ya da otellerden, hastanelerden, mağazalardan bilgi ve onayınız dışında sürekli spam SMS veya e-postaya mı maruz kalıyorsunuz. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) sitesinden şikâyet edebilirsiniz. Keza bu numaraları ilgili operatör veya ana firmalarına da şikâyet edebilirsiniz.

https://sikayet.btk.gov.tr/giris/

9- T.C. Ticaret Bakanlığı Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi üzerinden de elektronik ileti şikâyeti (spam) yapılabiliyor.

https://tiss.gtb.gov.tr/

10-  Artık kişisel verilerin korunması kanunla düzenleniyor. Bilgileriniz sizin izniniz olmadan hiçbir taraf ile paylaşılamaz, kayıt altına alınamaz.

 

11-  Hem BTK hem E-Devlet sitelerinden mobil hat sorgulama, IMEI gibi çeşitli bilgilerinizi kontrol edebilirsiniz. Zaman zaman etmekte fayda var.

12- Web ve sosyal medyada kanunda suç konusu olan (istismar, intihar, vb.) paylaşımları BTK Internet Bilgi İhbar Merkezi’ne bildirebilirsiniz. Yani sadece Facebook veya Twitter bildirimi yapmak gerekmiyor.

https://www.ihbarweb.org.tr/

13- Alo 175 T.C. Ticaret Bakanlığının Tüketici Danışma Hattı. Alo 153 İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Beyaz Masa uygulamasının çağrı merkezi numarası. Tüketiciyi ilgilendiren her konuda bu masalara bildirim yapmak mümkün. Örneğin, markette fahiş fiyat uygulaması mı var, reyonda veya vitrinde fiyat etiketi mi göremediniz, sağlığa aykırı bir gıda riski mi bulunuyor, taksici size fiş mi vermedi, taksici aracında sigara mı içiyor gibi esnafla ilgili sorunlarınıza zabıta dışında bir adres daha.

14- Çağrı merkezi size şirketin Mersis numarasını ısrarla istemenize rağmen ver(e)medi mi, e-ticaret veya firma web sitesinde Mersis numarasını göremiyor musunuz. Alo 175 yine birkaç tuş uzaklığında.

15- Malum kapalı alanlarda, dört tarafı veya üstü pencere şeklinde açılabilir dahi olsa sigara ve tütün mamulleri içilmesi ve kullandırılması yasak. Bir taneden ne olur demeyin, hakkınızı arayabilirsiniz. Alo 184 Tütün İhbar Hattı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünün çağrı merkezi. Keza yerel belediyelerin çağrı merkezleri aynı nedenlerle aranabilir.

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün