Avishai Cohen İstanbul´da idi

İstanbul ‘da caz severlerin unutamayacakları yılın ilk performansı Avishai Cohen Trio’nun konseriydi. Ocak ayının ilk günlerinde, üç gün üst üste Babylon’da sahne alan topluluk, geçen yıl gelip adeta büyüledikleri caz severlere bu yıl da yeniden caz’ın özgür müzik dolu anlarını yaşattılar

Rubi ASA Sanat
4 Şubat 2015 Çarşamba

9 yaşında piyanoyla tanışıp ilk caz ritimlerini heceleyen Avisai Cohen daha sonra gitar, basgitar ve kontrbas ile müzik yolculuğuna devam etti.

1992 yılından beri New York ta yaşayan Cohen, bugün caz dünyasının en önemli yorumcu ve bestecilerinden biridir.

 Özellikle bestelerinde kullandığı etnik temaların, Akdeniz ritimlerinin ve Sefarad geleneksel müziğinden esinlendiği armonik dizeleriyle dikkati çeker. Cohen, 1998 den itibaren Nu-Jaz ve Latin etkiler taşıyan kompozisyonlarıyla art arda albümler çıkartır ve caz severlerin gönlünde taht kurar.

Jaco Pastorius onun 15 yaşlarında gitara dönüşünde ve ilk trio sunu kurarak müzik yapma cesareti göstermesinde etkili olur. Ardından hayatına yine bir dünya devi girer ‘Chick Corea’.Onun etkisi ilk dönem yapıtlarında çok belirgindir.Sonraları caz hayatına vokal – kontrbas ile devam etmeye karar verir.Yine Corea’nın teşvikiyle ilk albümünü yapar ‘Remembering.’ İsrail’den iki yetenekli sanatçıyı yanına alarak Nitai Hershovits-Piano ve Daniel Dor-Davul ile ilk triosunu kurar ve art arda Seven Seas – Samuel –Come Together –Criss Cross gibi sevilen ve konserlerinde sık sık yorumladığı parçalarıyla dikkatleri çeker.

20 Nisan 1970 yılında İsrail’de doğup, Kudüs yakınlarında ufak bir kasabada büyüyen Cohen, müzisyen bir ailenin çocuğudur. Piyanonun ardından bas gitar eğitimine geçti, takip eden yıllarda askerliği ile birlikte İsrail ordu bandosunda yer aldı. Müziğinde kontrbasa yöneltmesinin ardından New York’a yerleşmesiyle birlikte müzik dünyasının içinde bulur kendini.

2005 yılında Downbeat dergisinde yüzyılın en etkileyici 100 basçısı arasında gösterildi.

2003’te 9.Eskişehir Festivali kapsamında Türkiye’ye geldiğinde Cohen’i ilk kez izlemiş triosuyla gerçekleştirdiği performansına hayran kalmıştım. O güne kadar izlediğim caz trioları arasında akustik yorumları kıyasladığımda, müziğinin etnik izlerinin aşinası olmamdan kaynaklanan bir içgüdüsel yakınlığa rağmen sağlam yapısından etkilenmiştim.

Konserinden sonra ilk aldığım ‘Continuo’ albümünde, birçok parçada etnik çalgılara yanı sıra uda da yer vermişti. Besteleri Orta Doğu ritimleriyle süslü bu ilk albümünde Anouar Breham, Renaud Garcıa Fons gibi müzisyenlerin etkisi güçlüdür. Beste ve düzenlemelerinde bazen klasik müziğin izleri, Bach, Beethoven gibi bestecilerin derinliği, bazen da rock müziğin etkisiyle Led Zeppelin harmanlanırken, Orta Doğu ezgilerinin etkisi de çok belirgin bir yer tutar.

Muhteşem bir albümle ve yeni triosuyla aramıza tekrar dönen bu yetenekli basçı sürekli yeni arayışlarla ve müziğindeki akademik yapısıyla olağanüstü yapıtlar veriyor.

Geçen senenin sonunda yine İstanbul’a gelerek konser veren sanatçı hem İstanbul’a hayran kalmış, hem Sefarad izlerinden etkilenerek bestelediği ve caza uyarladığı Ladino ‘Morenika’ şarkısını her konserinde seslendirmişti.

Son albümlerinden ‘Seven Seas’de benimsediği yeni tarzı, folk müziğini cazla birleştirme düşüncesi oldukça belirgindir.  Remembering (2005), Aurora, Morenika (2009),Seven Seas (2011), Eleven Wives,Halfa (2010) ile gerçekten verimli bir besteci-yorumcudur. Song For My Brother (2013) albümü en etkili ve ilginç kişisel dokunuşlarla dolu albümlerinden biridir. İbranicede ‘Almah’ sözcüğü , ‘genç kadın’ ,İspanyolcada da ‘ruh’ anlamında kullanılır. Albümün açılış parçası olan Almah, Avishai Cohen’in müzikal caz özgünlüğünü en iyi şekilde sunar. Orta Doğu şarkıları ile harmanlanmış kültürlerin notalara yansıyarak yeniden düzenlenmiş şekilleri olağanüstü renkli ve etkilidir. Albümün bir başka özel noktası, Avishai Cohen’in ‘Kumi Venetze HaSadeh’ parçasına vokalde, küçük kızının sadece sesini ekleyerek, kişisel bir dokunuş vermesidir.

2014 yılında, Avishai Cohen yoğun bir tempoda hemen hemen dünyanın birçok ülkesinde triosu ile konserler verdi. ‘Almah’ projesi Cohen’i kendi kayıt şirketi olan  Razdaz Recordz’la doruğa çıkarttı.

Zaman zaman genç İsrailli caz yeteneklerini de topluluğuna alarak konserler veren Cohen 2015 de piyanoda Nitai Hershkovits, davulda Daniel Dor’u triosuna katarak hazırladıkları ‘Last Darkness’ albümü Razdaz Recordz altında çıkacak ve Avishai kariyerinde en önemli adımlardan biri olacak.