İsrailli bilim insanları, imkânsız olduğu düşünülen bir süpernova tespit etti

İsrail´in Rehovot´taki Weizmann Bilim Enstitüsü´nden bilim insanları, birçok otorite tarafından imkânsız olduğu düşünülen Wolf-Rayet yıldızının evrimleşerek süpernova patlamasına tanık oldular.

Dünya
13 Ocak 2022 Perşembe

Hakemli akademik dergi ‘Nature’da yayınlanan bir çalışmada açıklanan bu gözlem, şimdiye kadar sadece bir teori olarak var olan ve daha önce hiç görülmemiş bir şeyin kanıtını verdi.

Evrende var olan birkaç farklı yıldız türü bulunuyor. Bunlar parlaklık, boyut ve ömür açısından farklılık gösteriyor. Örneğin Güneşimiz gibi yıldızların yaşam süresi yaklaşık 10 milyar yıl. Bununla birlikte, devasa yıldızlarınki sadece birkaç milyon yıl.

Süpernova patlaması yapan Wolf Rayet yıldızı da bu devasa yıldızlardan biri. Ancak bir Wolf-Rayet yıldızının süpernovaya dönüştüğüne dair şimdiye kadar hiçbir bir gözlem yapılmamıştı. Ancak Weizmann Bilim Enstitüsün’nden Prof. Gal-Yam ve ekibi, dünya çapındaki astronomların uzun zamandır yapamadıklarını yaparak bu varsayımın yanlış olduğunu kanıtladı. Ekip, Wolf-Rayet yıldızından kaynaklanan bir süpernova keşfetti.

Ekip ayrıca daha önce bir süpernovada hiç görülmemiş ‘Neon’ elementini buldu. Neon, evrensel ölçekte çok bol olmasına rağmen, güneş sisteminde az bulunan bir element.

Prof. Gal-Yam, “Bu aşamada tüm Wolf-Rayet yıldızlarının hayatlarını bir patlama ile sonlandırıp sonlandırmadığını söyleyemeyiz. Bazıları bir kara deliğe dönüşüyor olabilir” dedi.