Formula 1’in Ekonomik Üstünlüğü

Rudi DİRİMAN Köşe Yazısı
19 Mart 2008 Çarşamba

Sezonun ilk yarışının koşulduğu Avusturalya Grand  Prix'in ardından, bende size rakamlarla Formula 1’in ekonomik büyüklüğünden bahsetmek, diğer spor organizasyonları ile karşılaştırmak istiyorum.

Deloitte tarafından yapılan araştırmada 2007 yılındaki 18  Formula 1  yarışının  ortalama olarak her birinden  217 milyon $ gelir getirdiğini ortaya çıkardı. Bu miktar diğer spor faaliyetlerinde ise şu şekilde oluşmakta; NFL’de (Amerikan Futbolu Ligi)  24 milyon $ ve İngiltere Premier Liginde 8 milyon $,MBL’de (Amerikan Beysbol ligi) ise bu rakam 2 milyon $ olduğu saptandı. Bu da f1’in diğer spor organizasyonlara kıyasla büyüklüğü hakkında bizlere fikir veriyor.

Deloitte tarafından açıklanan raporda Formula 1’in toplam gelirinin 3.9 milyar $’ı kapsadığı belirtiyor. Bu geliri oluşturan kalemler ise şu şekilde oluşuyor. TV yayınları, yarış sponsorları, ev sahibi ülkeden edinilen gelirler ayrıca takımların gelirleri takımların sponsorları ve sahiplerinden oluşan gelirler. Bunun yanında pist gelirleri; bilet gelirleri ve sponsorluklar da bu gelirleri oluşturan bir diğer kalem olarak sayılabilir.

Alan Switzer,Deloitte Spor Endüstrisi Araştırma Bölüm başkanın yaptığı açıklamaya göre Formula 1’in reel büyüklüğünün 3.9 milyar $’dan  fazla olduğunu ve önümüzdeki yıllarda da gelişimini daha da artıracağını kaydetti,özelikle Asya marketine açılan F1’in Çin ve Hindistan’a yayılması ve bu yıl takvimine dahil olan Singapur yarışı ile bu gelirlerin daha da yükseleceğini belirtiyor.

Diğer spor organizasyonları ile kıyaslandığında,F1’in organizasyon günü gelirleri çok düşük kalmakta.F1’in organizasyon günündeki geliri toplam cironun sadece %10’nu oluşturmakta. Bilet gelirleri ve diğer organizasyon gelirleri bu %10’luk paya dahil olmasına rağmen yeterli seviyede değildir. Bu gelirlerin artırılması ve bu gelirlerin tekrar yatırıma harcanması ile gelecekte formula 1’in daha yaygın hale geleceğini söyleyebiliriz.

Singapur’da yapılacak gece yarışı da hem F1 gelirlerini artırmayı hem de farklı zaman dilimlerini kullanarak daha fazla TV seyircisine hitap etmeyi amaçlanıyor. Gece yarışı ile beraber 2008 yılında çekiş kontrolünün kaldırılması yine izleyici ve sponsor ilgisini artırmaya yönelik yeni düzenlemelerden bir başkası.

Mevcut rakamlar spor dünyasının ekonomik olarak en güçlü organizasyonlarından birinin de  Formula 1 olduğunu açıkça  ortaya koyuyor. Bunun nedenleri arasında dünyanın bir çok değişik ülkesinde organizasyonların gerçekleşmesi, takım maliyetleri, sponsor anlaşmalarıdır. Formula 1’in yöneticileri  organizasyon yapısının hep daha karlı bir spor faaliyeti  olması için çalışılmaktadır. Bu hedef doğrultusunda gerektiği taktirde  yarış kurallarının kendisinde bile değişiklik yapılabilmektedir. Fakat rakip sporlara baktığımızda özelikle futbol ve basketbol da, seyirci sayısını artırmaya yönelik kural değişikliklerinin futbol ve basketbol gibi her sezon değişiklik  yapılabilmesi pek mümkün değildir.Bu hedefler doğrultusunda çalışılması formula 1’in diğer sporlar ile arasındaki ekonomik uçurumu daha da artırmaktadır.