Bear - Hep yeşil olan ağaç

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
22 Mayıs 2019 Çarşamba

Bear peraşasında her ne kadar ‘şemita’ ve ‘yovel’ ile ilgili kanunlara yer verilse de bazı etik kurallar da bu peraşanın içinde yer almaktadır. “Velo tonu iş et amito” emri arkadaşımızı veya birini strese sokacak veya onu üzecek bir iş yapmaktan kendimizi alıkoymamız gerektiğini öğretir.

Hepimiz alışveriş merkezlerinde zaman zaman hiç niyetimiz olmasa da bazı dükkânlara girip fiyat sormak gibi davranışlarda bulunuruz. Rabiler alışveriş niyetinde olmayanların bunu yapmasının doğru olmadığını söyler. Çünkü dükkâna giren kişinin alışveriş yapacağı umuduna sahip dükkân sahibini bile bile umutsuzluğa ve hayal kırıklığına sevk etmeye hakkımız yoktur. Yukarıda verdiğimiz cümle Tanrı’dan korkmamız gerektiğini söyleyerek noktalanır. Buradan hareketle Raşi arkadaşımızı zor durumda bırakmaktan kaçınma mitsvasının Tanrı’dan korkma yani ‘yirat şamayim’ mitsvası ile ilintili olduğunu öğretir.

Yukarıda verdiğimiz alışveriş merkezi örneğinde gerçekten almak niyetiyle dükkânlara girip ancak bir şey almayanları farklı bir şekilde düşünmek gerekir. Bazen bulmak istediğimiz şeyleri orada bulmak mümkün olmaz ve eli boş bir şekilde oradan ayrılmak gerekir. Tanrı gerek kalbimizin gerekse beynimizin en derin düşüncelerini bildiğinden orada herhangi bir şekilde bu emri ihlal etmiş olmayız.  Yirat şamayim’e sahip bir kişi zaten karşısındakinin zor durumda kalmasını istemez. Bundan dolayı da davranışları gerçekten ölçülü olur.

Birçok kişi Yirat şamayim’e sahip olmanın korkulu ve stresli bir yaşam sürmeye neden olduğunu düşünür. Hata yapmaktan korkan, sürekli stres ve kuşku içinde yaşayan kişi hayatın güzel yönlerini keşfedemez ve anlayamaz. Raşi’nin verdiği açıklama ışığında Tanrı korkusuna sahip olan kişi hayatını daha doğru bir biçimde yaşar. Bu korku bildiğimiz endişe veren korkudan farklıdır. Bu duygu insanın etik anlamda kendisini geliştirmesine, özellikle başkalarına karşı davranışlarını iyileştirmesine neden olur. Bu duyguya sahip kişi başkalarını utandırmamak için dikkatli olur. Gerçek mutluluğun nerede olduğunu bilir ve ona göre davranır. Pirke Avot böyle kişiler için hem insanların hem de Tanrı’nın sevdiği kişiler ifadesine yer verir. Bu kişiler gerçek mutluluğu bulmak için çaba gösterirler. Hem Tanrı’ya hem de insanlara karşı olan mitsvalarda hassas davranırlar. İşte Teilim daha birinci mizmorunda bu kişiler için suyun yanında dikilmiş bir ağaç ifadesini kullanır. O ağaç ki her zaman yaprakları taze ve yeşildir. Gölgesinden insanlar faydalanır. O insanlar ki her zaman ölçülü, dürüst ve iyi niyetlidir. Onların davranışları ve sözleri yaşamı daha da güzelleştirir.

Şavuot Bayramında Tora’yı bir kez daha karşılamaya hazırlandığımız bu günlerde davranışlarımızı gözden geçirmek ve iyileştirmek için çaba sarf etmek Tora’yı daha güzel bir şekilde anlamamıza yardımcı olacaktır.

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün