Teruma-Sıkıntıda Tanrı´yı çağırmak

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
6 Şubat 2019 Çarşamba

Her ay başında yani Roş Hodeş günlerinde, bayramlarda, Seder masasında çoğumuzun bildiği, sinagoglarda okunurken şarkılarla eşlik ettiği bir Teilim parçası vardır; Teilim 118. Aslında Teilim kitabının tamamı bir deryadır. Çoğunluğu David Ameleh tarafından kaleme alınmış bu kitap övgü, yakarış, sıkıntı, şükran, tarih dolu mısralarla doludur. Kral David’in yaşadıklarını anlamanın bir yolu olan Teilim, Yahudi halkının tarihi hakkında da bilgiler verir. Birçoğumuz günlük Teilim okunmasının ne kadar önemli olduğunu bilir ve bunu gerçekleştiririz. Bir sıkıntı anında, bir sevinç ve teşekkür anında Teilim bizler eşlik eder. hüzünle okuduğumuzda hüzün ama sonunda ferahlık, sevinçle okuduğumuzda ise mutluluk arttırıcı bir özelliği vardır. İşte Teilim 118, bir ağızdan şarkılarla okunurken biraz da anlamının ne olduğu bilinirse daha etkili ve daha anlamlı olacaktır.

Mizmorun beşinci cümlesi “min metsar karati Y.a, anani bamerhav Y.a  - sıkıntılarımın içinden Sen’i çağırdım bana cevap verdin beni rahatlattın” şeklinde okunabilir. Genellikle sıkıntılarımız bizleri aştığı zaman Tanrı’ya müracaat ederiz ve O’nun bizlere yardımcı olmasını isteriz. Bilgeler, Tanrı için “imo anohi betsara – ben sıkıntılarda yanındayım” cümlesini Bene Yisrael’in her sıkıntılı anında Tanrı’nın onlarla birlikte olduğu şeklinde açıklar. Bene Yisrael, Mısır’da iken Tanrı yani Şehina da onlarla birliktedir.  Galut sürecinde Tanrı bizlere her zaman eşlik etmiştir. O halde yukarıdaki cümle farklı bir anlayışla da okunabilir: “Sıkıntılarımın içinden Sen’i çağırdım bana yanıt verdin. Ben sıkıntıdayken Tanrı rahatlık içinde mi sanıyorsun?”

Gemara bu cümleye farklı bir yaklaşımda bulunur. Amalek bu dünyada var olduğu sürece Tanrı’nın dört harfli ismi tamamlanmayacaktır. “Ki yad al kes Y.a” diyen pasuk Tanrı’nın isminin ‘yud – he - vav – he’ olacağına ‘yud ve he’ harflerinden oluştuğunu öğretmektedir. Maşiah geldiğinde ve Bet Amikdaş inşa edildiğinde ise bu isim tamamlanacaktır. Kadiş duasının ilk satırlarında da bu söylenir. “Yitgadal ve yitkadaş şeme raba – İsmi yüceltilsin ve kutsal kılınsın” derken ‘şeme’ sözcüğü ‘şem Y.a’ şeklinde yazılır. Bu da o ismin büyümesi ve tamamlanması için dua ediyoruz anlamına gelir. Gemara kaynaklı başka bir bilgiye göre ise Tanrı’nın dört harfli isminin sayısal değeri yirmi altı, Y.a isminin sayısal değeri ise on beştir. Ancak bu ismi açıkça yazdığımız zaman yine yirmi altı sayısına ulaşırız. Şimdi pasuğu ve devamındaki pasuğu bir kez daha okumaya çalışalım. “Min ametsar karati Y.a, anani bamerhav Y.a. Ad… li lo ir ama yaase li adam – Sıkıntımdan Sen’i çağırdım, bana cevap verdin, beni rahatlattın Tanrı’m. Ad… benimledir, korkmam, insanoğlu bana ne yapabilir?” İkinci pasuk Maşiah döneminde Tanrı’nın isminin tamamlandığı zamanlara gönderme yapmaktadır.

 

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün