Bulut Yere İnince

Metin BONFİL Köşe Yazısı
5 Temmuz 2017 Çarşamba

Evet, sayın seyirciler, şu anda tıklım tıklım dolu arenada dünyanın en önemli karşılaşmalarından birini izlemek üzereyiz!

(Eğlenmek için, boks maçı sunucusu nidasıyla okunması ) Bir taraftaaa, Boeing’in merkezi Seattle Washington’dan, 1994 doğumlu, kendi sıkletinde girdiği tüm maçları kazanmış, hisse değeri 1,5 dolardan 1000 dolara çıkmış, müşteri odaklı yaklaşımı ve “Sizin aldığınız bu ürünü alanlar başka şu ürünleri de aldılar” diyerek kafanızdan geçmeyen şeyleri bile size aldırabileen, 341 bin çalışanıı, 45 bin lojistikçi robotuu, 300 milyon kayıtlı müşterisii, 150 milyar dolarlık satış rakamı, 450 milyar dolarlık piyasa değeri ileee, e-ticaretin ennn ağır sıkletiii, A-M-A-Z-O-O-O-N-N!!!

Diğer taraftaaa, sayın izleyiciler, Austin Teksas’tan, 1978 doğumlu, doğal ve organik gıda ürünlerindeki gelişen talep trendini ennn iyi yakalamışş, büyük şehirlerin en iyi bölgelerinde tam 431 mağazasıylaa, yüksek gelir düzeyine sahip bilinçli tüketicilerin ilkkk tercihiii,  16 milyar dolar cirosuu, 91 bin çalışanı ilee, ABD gıda perakendeciliğinin parlayan yıldızııı, kaliteli gıda ürünlerinin en önde gelen isimlerindeeen, W-H-O-L-E  F-O-O-O-D-S-!!

Gerçekten büyük maç sayın izleyiciler! Bir nevi, sanal dünya, gerçek dünyaya karşı! Kim kazanacak? Siz hangisini tutuyorsunuz? Ekran başında günün her saatinde alışveriş yapmanın kolaylığını hiç bir şeye değişmem diyenlerden misiniz? Yoksa ben serbest dolaşan tavukların yumurtasını, manda sütünü, dipdiri meyve ve salatayı elle tutmadan, koklamadan, etiketini okumadan hayatta almam diyenlerden misiniz?

Maç başlıyoorr sayın izleyicilerrr! Bulut mu kazanacak, yoksa elle tutulan dünyanın bildiğimiz alışveriş yöntemi mi? Çok heyecanlıı! GONNGG! Evet! Maç başladı sayın izleyiciler…

O da ne? Bunlar maç yapmıyorlar! Bunlar!?? Bunlar dans ediyorlar! İnanılır gibi değil sayın izleyiciler! Sanki birbirleri için yaratılmışlar. Amazon’un kolları arasında Whole Foods, külkedisi gibi değerleniverdi aniden! Bu ne uyum, bu ne ahenk? Birbirleri için yaratılmışlar sanki!

Herkes şaşkın! Perakendeciler kızgın! Nasıl olur? Bunca emek, bunca yatırım, bu kadar kira! Buluttan gelenlere mi teslim olacağız yani?? Biz olmazsak dönmez bu çarklar! Bizim yaşamamız lazım!

E-ticaretçiler şaşkın! Yıllarca nanik yaptıkları perakendecilere ihtiyaçları varmış meğerse. Dünyanın en büyük e-ticaretçisi fiziksel perakendeye girdiyse, bizim tüketiciyi sanal dünyaya çekip, bakkalı, çakalı ve organize perakendeyi yok etme planımız ne olacak şimdi?

(Yazarın sesine dönüyoruz) İki ayrı dünya idi sanki. Her birini ayrı ayrı idare ediyorduk. Sanal dünyada araştırırsın, fiziksel dünyada satın alırsın. Veya tam tersi. Şimdi bu birleşme ne demek? Tüketiciye direkt olarak hitap eden her kesimi bir kez daha düşündürecek. İki dünya bir araya geliyor. Sanal dünyada olan, ama fiziksel dünyada olmayan bir bilgi dağarcığı var ki, buna da Big Data diyorlar, dillere destan. Üstelik Amazon farkı da cabası. Google neyi merak ettiğimi biliyor olabilir. Ancak, Google’a para vermiyorum ki… Oysa Amazon nelere gerçekten para harcadığımı veya harcamayı düşündüğümü karımdan dahi daha iyi biliyor. Tabi Amazon burada sadece bir örnek… Bizim ülkemizde de belki Hepsiburada.com’un Migros’u aldığını görebiliriz bir gün. Veya tersini...

Bir düşünün, mağazaya girdiğinizde yüz tanıma sistemi ile kim olduğumuzu anlayıp bütün alışveriş tercihlerimizi bilen bir işyerine teslim olacağımız günü… Vay vay! Amazon Echo diye bir sistem çıkarttı. Mutfaktasınız, “Süt bitti, misafire ananas almayı unutma, bulaşık eldiveni lazım, akşama dört kişi misafir gelecek, Aygaz’ı değiştir” gibi, güncel notlarınızı Echo’ya konuşarak kaydettiniz. Whole Foods’a giderken cep telefonundan Echo’nun kulağınıza bunları hatırlatması ve sizi ihtiyaçlarınıza ve tercihlerinize göre en cazip tekliflere direkt olarak yönlendirmesi işten bile değil artık!

Yandık yandık valla! Bu gidişle sadece kredi kartımızı değil, aklımızı ve gündelik hayatımızı ele geçirecek teknolojilere teslim olmaya hazırlanıyoruz hep birlikte…