11 Haziran Cumartesi: Şavuot Bayramı

Yahudi bilgeler Yahudi aleminin Şavuot Bayramı için “Yahudiler Pesah Bayramı’nda fiziksel özgürlüklerini, Şavuot’ta ise manevi özgürlüklerini kazanmıştır” der.

Sami AKER Kavram
9 Haziran 2016 Perşembe

Pesah (Hamursuz) Bayramı, Omer Sayımı (*) ve Şavuot Bayramı bir bütün olarak düşünülebilir.

Tanrı Yahudi halkını Mısır’dan çıkarmış, ona fiziksel özgürlüğü tanımış ancak hemen ardından kendi iradesi ile yaşayacak halka ona yardımcı olacak Tora’yı (Tevrat)  vermiştir.

Bu açıdan bakıldığında taşlar yerine oturmaktadır. Nesillerdir Mısır’da başkalarının güdümünde köle olarak yaşamış bir halka özgürlük vermek bir çok tehlikeyi de yanında getirmektedir. Onun içindir ki söz konusu toplumu bir an evvel eğitmek, onları sosyal ve hukuki bir sistem içine almak gelecek nesillerin hayatı için elzem olmuştur.

Bugünkü Ortadoğu, bilgi olmadan özgürlüğüne kavuşmuş halkların nasıl bir trajedi içine düşebileceğinin en büyük kanıtı değil midir?

Aynı şekilde bir örnek verecek olursak,  Türk milletinin kurucu babası Atatürk de padişahlığı kaldırmış, meclisi kurmasına rağmen çok partili sisteme geçmekte tereddüt etmiştir.

Bazı hahamlar Tora’yı, Yahudi inancına göre iki aleme ayrılmış (Bu Alem ve Gelecek Alem)  evrende Bu Alem’in kullanma kılavuzu olarak niteler.

Sina’da Yahudi halkı tarafından kabul edilmiş Tora’dan sosyal ve hukuksal bir düzen çıkarmak 3000 yıl boyunca Yahudi inancı için bir gelenek olmuştur. Yahudi hahamlar Kutsal Kitap ve sözel yasaları içeren Talmud’u referans  alarak günümüze kadar yüzlerce kitap yazmıştır.

Şavuot Bayramı  Tora’nın  Yahudi halkına verilmesinin arkasında aslında aklın, bilginin, kanunun, medeniyetin bayramıdır. 

Şavuot’ta  gelenek olarak sütlü yiyecekler yenir, et yenmez. 

Sembollere önem veren  ve tarihini hatırlamayı, gelecek nesillere anlatmayı  bir borç bilen Yahudi hahamların kimi bunun sebebini, Kaşerut kuralları ile açıklar.

Bu görüşe göre Tevrat, Yahudilerin kesim yapması yasak olan Şabat’ta verilmiştir dolayısı ile bunu anmak için süt ürünleri yenir.  

Kimi hahamlar ise bunu İbranice Halav (Süt) kelimesinin sayısal  karşılığının  40 olduğuna, dolayısı ile Musa Peygamber’in Tevrat’ı aldığı Sina Dağında 40 gün geçirmesini anmak olarak açıklar. 

Şavout’ta  dindar çevrelerde uygulanan bir diğer gelenek de gruplar halinde sabaha kadar Tevrat ve kanunlarını çalışmaktır. Uyumaktansa sabaha kadar dersini çalışmayı tavsiye eden bu gelenekten de medeniyet için uyuşuk bir özgürlüğün yeterli olmadığını, çalışmak gerektiğini çıkarabiliriz. 

Şavuot Bayramı kutlu olsun…

 

(*) Yahudi inancına göre Pesah’ın 2. gecesinden Şavuot Bayramı’nın bir gece öncesine kadar 49 gün OMER sayılır. Buradaki sayım aslında her gün kendini ahlaki manada eğitmektir.