Elektrikli arabada son nokta: Tesla

Çocukluk dönemimde en sevdiğim dizi, kendi kendine hareket edinilebilen, konuşabilen, yapay zekalı otomobil KITT ile sahibi Michael Knight’ın hikâyesini anlatan Kara Şimşek’ti. Çok yakında bu tip araçları yollarda görmemiz mümkün hale geliyor. İşte Tesla bu hayale en yakın araç.

Rudi DİRİMAN Spor
17 Aralık 2014 Çarşamba

Tesla Motors, 2003 yılında elektrikle çalışan taşıt üretimi için Martin Eberhard ve Marc Tarpenning tarafından Silikon Vadisi’nde kurulan bir şirket. Tesla, aynı zamanda Silikon Vadisi’nin ilk otomobil şirketi. 2004 yılında Elon Musk, Pay Pal satışından aldığı paranın 7,5 milyon dolarını Tesla’ya yatırarak şirketin başına geçti. Elon Musk’ın kendine ait, özel bir hikâyesi var. Bazıları tarafından ”Yeni Steve Jobs” olarak nitelendiriliyor. Daha sonraları Tesla’nın yatırımcıları arasına Google’ın kurucuları Sergey Brin ve Larry Page ile eBay eski Müdürü Jeff Skoll gibi önde gelen isimler de katıldı.

Tesla Motor’un ürettiği araçların en büyük özelliği diğer elektrikli araç üreticilerinden farklı olarak lityum iyon pil kullanması. Bu piller çoğunlukla dizüstü bilgisayar gibi günlük hayatta kullanılan ürünlerde kullanılıyor. Tesla bu pillerin standart pillere oranla daha ekonomik ve daha fazla güç üreten bir versiyonunu geliştirdi. Böylece Tesla ilk ürettiği araç Tesla Roadster ile 320 kilometre menzili bir defa şarj ederek gidebiliyor. Tekrar şarj etmek için 20-30 dakika yeterli oluyor. Gerçi Top Gear aracı test ettiğinde sadece 85 kilometre gidebildi. Bu tabii ki araç kullanım performansına göre değişiyor. Bu arada aracın en önemli özelliği ise çok seri bir şekilde ivmelenmesi, bu özelliği ile benzinli araçlara yakın bir performans sergiliyor. Tesla menzil, hızlı şarj özelliği ve performans ile birlikte elektrikli araçların en büyük problemlerini çözmüş durumda.

Tesla Ekim 2014’te yeni çıkardığı Tesla Model P85D ile hayalleri süsleyen geleceğin aracını veya başka bir deyişle Kara Şimşek’i yola çıkarmaya hazırlanıyor. Aracın özeliklerini saymak gerekirse aracın için de 17’’ bir ekran bulunuyor. Bu ekran araç içi kontrolü, bütün medya iletişimini -çevrimiçi bağlanmayı saymama gerek yok herhâlde- ve tabii ki navigasyonu sağlıyor. Araç 0-100 kilometreye 3,2 saniyede çıkıyor ki bu bir elektrikli araç için inanması gerçekten zor. Bunların yanında araç 1 defa şarj ederek 400 kilometre gidebiliyor. 691 beygir güç üretiyor ve 250 km/s hıza kadar çıkabiliyor. Bunların yanında yeni bir özelliği aracın 4 çeker olması ve iki elektrik motoruna bağlı olarak güç üretmesi. Fakat en büyük özelliği aracın teknolojik olarak çok üst seviyede olması… Tesla otomatik pilota yol alabiliyor, şerit değiştirebiliyor ve gerektiği durumlarda frene basıp aracı güvenli bir şekilde durduruyor. Araç ileriki aşamalarda kendi kendini şarj edebilecek ve istediğiniz zaman gelip sizi alması için yanınıza çağırabileceksiniz.

Tesla’nın yeni çıkardığı P85D modelinin fiyatı biraz yüksek olmasına rağmen (105.000 dolar) benzinli araç ile karşılaştırma yapmak için sekiz yıllık benzin masrafınızı da eklemeniz gerekiyor.

Tesla’nın bugün Palo Alto - California’daki merkezinde altı binin üzerinde çalışanı var. 37 farklı ülkenin yollarında Tesla görmek mümkün. Tesla Motors, 125’in üzerinde satış ve servis noktasıyla kendisine tutkuyla bağlı olan müşterilerine hizmet vermeye devam ediyor. Bugüne kadar 45 bin adet Tesla satılmış durumda, şu an satışlar rezervasyonla yapılıyor. Şirket çok değil, 2015’de İstanbul’da bir şarj ünitesi açmayı planlıyor. Çok değil, yakınlarda biz de İstanbul sokaklarında görebiliriz bu aracı.